1-6 Beleidssector XV. OVERIGE UITGAVEN EN INKOMSTEN 1Ombuigingen bij publiek- en privaatrechte lijke samenwerkingsverbanden waarbij de ge meente betrokken is 2. Verlaging raming voor Onvoorziene uitgaven f subtotaal p.m. 47.000.00 P.m. 47.000. on Totaal A-voorstellen 47.000,00 47.000,00 8.326.100,00 8.320.240,00 s Deze voorstellen tot een bedrag van 96.900,00 zijn niet door overge nomen Beleidsuitgangspunten voor de sollicitatieplicht in het kader van de werkloos heidsregelingen. Bijlage no. 139 Leeuwarden, 12 april 1984. Aan de Gemeenteraad. I. Aanleiding. Het hoge werkloosheidsvolume en de daarmee samenhangende geringe kansen voor individuen op verwerving van een betaalde arbeidsplaats heeft voeding gegeven aan de discussies die op verschillende plaatsen worden gevoerd over de wenselijkheid van naleving van de zgn. sollicitatieplicht, welke is opgelegd aan uitkeringsgerechtigden op grond van een van de werkloosheidsregelingen. Bij het niet voldoen aan deze verplichtingen dient een sanctie in de vorm van een korting op of een uitsluiting van de des betreffende uitkering te worden opgelegd. Een precieze omschrijving van wat wordt bedoeld met de sollicitatieplicht wordt in de betreffende regelingen echter niet gegeven. Wij rekenen hiertoe allereerst de vereiste dat een werkloze zelf de nodige initiatieven neemt om een betaalde arbeidsplaats te verkrijgen (dit wordt de actieve sollicitatieplicht genoemd) en voorts de naleving van alle voorschriften die beogen de inzetbaarheid van de betrokkene te vergroten (passieve sollicitatieplicht). Vooral vanuit de kring van uitkeringsgerechtigden wordt er in toenemende mate op gewezen, dat veel bestaande verplichtingen in de huidige situatie van hoge werkloosheid als zinloos worden ervaren. Daarom wordt er op aangedrongen om alle ter zake bestaande voorschriften tegen de achtergrond van het huidige en voor de nabije toekomst te verwachten hoge werkloosheidsvolume opnieuw op hun merites te beoordelen en deze voor zover ze niet (langer) functioneel worden geacht, te versoepelen of af te schaffen. Daarnaast wordt de sollicitatieplicht ook principeel ter discussie gesteld. Vanwege o.a. een veranderend arbeidsethos en de noodzaak tot fundamentele wijzigingen in het arbeidsbestel, pleiten sommigen voor de invoering van een arbeidsloos inkomen in een herzien sociaal zekerheidsstelsel. De aandrang tot versoepeling of afschaffing van de voorschriften wordt vooral op gemeentelijk niveau gevoeld, omdat op dit niveau (door de colle ges van Burgemeester en Wethouders) de individuele uitkeringen worden vastgesteld en uitbetaald. Langs deze weg worden ook wij direct geconfron teerd met de bezwaren die tegen deze verplichtingen worden ingebracht. In het algemeen willen wij ten aanzien van die bezwaren een tweetal opmerkingen maken. Op de eerste plaats kan gesteld worden dat het erop lijkt dat zich in de werkgelegenheidssituatie, mede onder invloed van demografische factoren, structurele veranderingen aandienen en dat een fundamentele bezinning op het arbeidsbestel en het sociale zekerheidsstelsel het overwegen waard is. Tevens kan echter geconstateerd worden dat over de inhoud van de herinrichting van het arbeidsbestel en daarmee samenhangend het sociale zekerheidsstelsel, zich in de samenleving nog geen consensus aftekent.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 302