- 6 - Wij zijn van mening, dat een dergelijk moment in de meeste gevallen is aan te wijzen. Aansluiting zoekend bij het voorhanden zijnde statistisch materiaal, dient naar onze mening na een periode van anderhalf jaar werkloosheid (vaak overeenkomend met één jaar uitkeringsrecht op een door ons uitgevoerde regeling) te worden onderzocht of er voor de indi viduele werkloze door ons redenen zijn aan te geven om bij voortduring de sollicitatieplicht te blijven opleggen. Deze beoordeling waarvan betrokkene door ons gemotiveerd in kennis zal worden gesteld, kan naar onze mening plaatsvinden tijdens het periodieke heronderzoek dat na 1,5 jaar werkloosheid toch al wordt gehouden. Criteria voor ontheffing van de sollicitatieplicht zijn met name leeftijd, opleiding en arbeidser varing, in relatie tot de arbeids(deel)markt(en) waarop betrokkene is aangewezen. Wij verwachten, gelet op de huidige arbeidsmarktomstan digheden, dat bij de toepassing van deze criteria een aanmerkelijk deel van de werklozen dat daarom verzoekt voor een ontheffing in aanmerking zal komen. Immers uit het algemene beeld zoals dat tot uiting komt in de vorenbedoelde gegevens van het Ministerie van Sociale Zaken en Werk gelegenheid moet worden afgeleid, dat vooralsnog slechts enkelen na 1,5 jaar werkloosheid (nog) reële kansen op de arbeidsmarkt hebben. Het verlenen van ontheffing zal afhankelijk van de individuele omstan digheden en telkens voor de duur van ten hoogste 1 jaar moeten geschieden. Een algemene opleving van de arbeidsmarkt, een opleiding op een voor de betrokken werkloze relevante arbeidsdeelmarkthet behalen van een diploma en het opdoen van arbeidsmarkt-relevante werkervaring met tijdelijke betaalde en/of onbetaalde arbeid kunnen aanleiding zijn om de verleende ontheffing in te trekken, danwel ten tijde van het eerstvolgende heronderzoek te besluiten om de een verleende ontheffing niet te verlengen. T.a.v. werknemers die 57,5 jaar of ouder zijn, kan blijkens een onlangs van staatssecretarie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid verkregen cir culaire als zij werkloos worden onmiddellijk worden afgezien van de handhaving van de sollicitatieplicht. De ontheffingverlening van de sollicitatieplicht behoeft niet indivi dueel te worden beoordeeld, maar kan in plaats daarvan aan een ieder die tot die categorie behoort worden verleend. Ook de categoriale onthef fingen die in dit kader zijn verleend dienen evenals de individueel verleende ontheffingen als tijdelijk te worden aangemerkt. Voorts willen wij nog benadrukken, dat een werkloze naar onze mening de morele plicht blijft behouden te trachten om in zijn eigen onderhoud te voorzien en eventuele door ons niet voorziene mogelijkheden voor het verkrijgen van een betaalde arbeidsplaats dient te benutten. Overigens gaan wij er van uit, dat de werklozen zelf ook graag weer in het arbeidscircuit opgenomen willen worden. Vrijwilligerswerk al3 ontheffingscriterium. In het voorgaande is aangegeven, dat het hebben van een arbeidsplaats op langere termijn bezien een voorwaarde is om in het netwerk van arbeids relaties betrokken te kunnen blijven. Wij zijn van mening, dat deze stelling niet alleen opgaat voor betaalde arbeidsplaatsen maar ook voor het vrijwilligerswerk. Het verrichten van vrijwiligerswerk kan vanuit deze optiek, evenals het aanvaarden van een betaalde baan die niet ge heel passend is te achten, als een hulpmiddel worden gezien voor de vergroting van de eigen kansen op de arbeidsmarkt. Wij staan daarom op het standpunt dat het niet juist zou zijn om het verrichten van vrij willigerswerk als ontheffingscriterium voor de sollicitatieplicht te hanteren. Wij vinden de wel gehoorde argumenten dat een dergelijk stand punt grote fluctuaties in het vrijwilligersbestand zou brengen, waarmede de continuïteit van het vrijwilligerswerk in gevaar zou kunnen komen, niet opwegen tegen de plicht die iedereen heeft om in zijn bestaan te voorzien. Sanctiebepalingen Een half jaar nadat de uitkeringsperiode is ingegaan, wordt door de sociale dienst een eerste heronderzoek gehouden. Wanneer bij die gelegenheid een overtreding van de sollicitatieplicht wordt geconstateerd, dan wordt in het algemeen niet onmiddellijk een korting op de uitkering toegepast, maar volstaan wij met het geven van een waarschuwing. Teneinde tot uitdrukking te brengen, dat de kansen op het verkrijgen van een betaalde arbeidsplaats in de beginperiode van de werkloosheid nog relatief groot zijn, achten wij het gewenst om op de handhaving van de sollicitatieplicht in die periode nauwlettend toe te zien. Werklozen die kenbaar maken dat zij weigeren om te solliciteren dienen daarom onmiddellijk een waarschuwing te ontvangen. Dit dient eveneens te geschieden ten aanzien van uitkeringsgerechtigden die blijkens vanwege het G.A.B. verstrekte gegevens in de periode waarin zij een W.W.-uitkering hebben genoten, onvoldoende sollicitatieactivi teiten hebben ondernomen. Indien een dergelijke situatie zich voordoet zal, indien dat wenselijk wordt geacht, het eerste heronderzoek vervroegd worden gehouden. Overigens wijzen wij erop, dat met de werk wijze om alvorens tot een sanctie over te gaan eerst een waarschuwing te geven aangesloten wordt op het door ons genomen besluit t.a.v. het te voeren algemene sanctiebeleid. Dit besluit hebben wij voor U ter inzage gelegd. Tot slot merken wij nog op, dat van verschillende kanten is gewezen op het demotiverend en deprimerend effect dat kan uitgaan van een onthef- fingsbeleid van de plicht om te solliciteren. De uitkeringsgerechtigde lijkt zichzelf als afgeschreven te moeten beschouwen. Wanneer de ar beidsmarktomstandigheden zich niet wijzigen in positieve zin (en hier mag vooralsnog van worden uitgegaan) en wanneer ook de omstandigheden van de werkzoekenden niet veranderen, dan achten wij het onverkort handhaven van de sollicitatieplicht een minder aanvaardbaar alternatief dan het geven van tijdelijke ontheffingen. Wel moet iedere werkzoekende dan gewezen worden op de mogelijkheden om de eigen omstandigheden te

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 305