No. 8529 DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN; gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 24 mei 1984, (bijlage nr. 189)5 BESLUIT over te gaan tot afsluiting van de Tijnjedijk en tot aanleg van een keerlus c.a. in deze straat, overeenkomstig de bij dit besluit behorende tekeningen nrs. Zo5-13.01A en 330/44, met dien verstande dat de op de hoek van de Tijnjedijk met de Ouddeelstraat geprojecteerde verkeersgeleider niet wordt aangebracht; ten behoeve van de onder 1 genoemde werkzaamheden een krediet van 244.000,inclusief B.T.W., beschikbaar te stellen. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter. Secretaris. Reconstructie kruising Wirdumerdijk, Zaailand en Nieuweweg. Bijlage no. 190 Leeuwarden, 24 mei 1984. Aan de Gemeenteraad. Bij besluit van 6 juni 1983, nummer 7398, hebt U het model voor de inrichting van het tracé van de oostelijke binnenstadstangent vastgesteld. Dit model voorziet ondermeer in een reconstructie van de bij de Beurs gelegen ruising van de straten Wirdumerdijk, Zaailand en Nieuweweg. In verband hiermede hebben wij voor deze reconstructie een plan doen ontwikkelen, dat voor U bij de tukken ter inzage is gelegd. Het plan is gebaseerd op Uw eerdergenoemd besluit, waarbij is gekozen voor aanliggende fietspaden. Alleen het fietsverkeer vanaf de Wirdumerpoortsbrug in de richting van de Nieuweweg wordt via een vrijliggend fietspad buiten de verkeerslichten omgeleid, waardoor op de Wirdumerdijk ten zuiden van de kruising geen rechtsafstrook voor fietsers behoeft te worden aangelegd. ?aast dit fietspad is een voetpad geprojecteerd. Het troittoir voorlangs de Beurs wordt verbreed. Op de Wirdumerdijk ten noorden van de kruising zal voor motorvoertuigen één opstelstrook worden aangebracht, waarvan zowel het rechtdoorgaande verkeer als et linksafslaande verkeer gebruik zal moeten maken. De rechtsafstrook voor motorvoertuigen vanaf het Zaailand in de richting van de Wirdumerdijk is gecombineerd met die voor fietsers. Uit een oogpunt van verkeersveiligheid is zulks aanvaardbaar aangezien het aantal rechtsafslaande ietsers ter plaatse gering is, doordat dit verkeer*de mogelijkheid heeft buiten de verkeerslichten om gebruik te maken van de route Zuiderstraat c.q. Achter de eurs en de Willemskade n.z. Vanaf de Nieuweweg krijgen alle rechtsafslaande fietsers via een afzon derlijk verkeerslicht vrije doorgang. Ter plaatse van de kruising worden alle fietsstroken ten behoeve van de Lnksafslaande fietsers uitgevoerd als zogenaamde opgeblazen fietsopstelstroken, iardoor het fietsverkeer zich niet alleen naast maar ook vóór het autoverkeer kan opstellen. De geasfalteerde fietspaden worden van een rode slijtlaag voorzien; de overige fietspaden worden van rode tegels gemaakt. Alle rijbanen voor het auto verkeer krijgen een asfaltverharding; de voetpaden worden voorzien van nieuwe t ;gels De verkeerslichteninstallatie, die aan de nieuwe situatie zal worden aange past, wordt verkeersafhankelijk. Het plan voorziet tevens in het aanplanten van bomen en heesters en in de aanpassing van de openbare verlichting. Door de nutsbedrijven zullen enige kabel- en leidingwerken worden uitgevoerd. Naar aanleiding van de behandeling van dit punt in de Commissie voor Openbare Werken zal nog nader worden onder zocht in hoeverre het wegprofiel kan worden versmald door het aanbrengen van n: olgoten tussen de fietsstroken en de autorijbaan. Voorts adviseert de commissie ter bescherming van de plataan het tegenover de Beurs liggende voetpad enigszins in westelijke richting te verleggen. Overigens stemt deze commissie met het onderhavige plan in.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 427