- 2 - periode echter om de navolgende redenen aanzienlijk minder zijn dan de Belangen vereniging Oranjewijk vreest: de bevolkingstoename van Camminghaburen (-Zuid) verloopt trager dan werd verwacht; de route Kanaalweg - rondweg - Willem Lodewijkstraat - Achter de Hoven zal voorshands minder aantrekkelijk zijn zolang de kruispunten Kanaalweg - Franklinstraat en Willem Lodewijkstraat - Julianastraat niet zijn gereconstrueerd Daarnaast zal nog enig overig verkeer vanaf de rondweg, dat zich nu via de Emmakade z.z. afwikkelt, zich naar de Willem Lodewijkstraat en Achter de Hoven c.q. Maria Louisastraat verplaatsen. De omvang van dit verkeer is echter zeer gering. ad 2. De afsluiting van de Emmakade z.z. van de rondweg zal tot gevolg hebben dat het autoverkeer, dat nu via de rondweg en de Emmakade z.z. van/naar het parkeer terrein van de Nieuwe Weme gaat, zich verplaatst naar de Willem Lodewijkstraat, Dit zal echter nauwelijks leiden tot extra belasting van de Oranjewijk. Na de reconstructie van het kruispunt Willem Lodewijkstraat - Julianastraat zal het autoverkeer, dat het parkeerterrein van de Nieuwe Weme via de uitrit aan de zijde van de Willem Lodewi jkstraat verlaat, zich niet meer in de richting van di rondweg kunnen begeven. Dit verkeer zal derhalve in westelijk richting rijden ei het kan dan mogelijk de woonstraten in de Oranjewijk belasten. Op dat moment zal moeten worden nagegaan of de noodzaak aanwezig is om geheel oi gedeeltelijk uitvoering te geven aan de woonerfsituatie die in het ontwerp- bestemmingsplan Oranjewijk is voorzien. Gelet op het vorenstaande, zijn wij van mening, dat vastgehouden dient te worden aan Uw hiervoor omschreven besluit van 9 maart 1981. Wij stellen U voor de Belangenvereniging Oranjewijk in vorenstaande zin te antwoorden. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden mr. G.J. te Loo Burgemeester mr. W.J.G. Reumer Secretaris. Vaststellen van de Landschapsschets Middelzee. Bijlage no. 235 Leeuwarden, 14 juni 1984. Aan de Gemeenteraad. Enige tijd geleden heeft de gemeente Menaldumadeel de wens te kennen gegeven om in overleg met onze gemeente een schets op te stellen welke een visie geeft omtrent de ruimtelijke en functionele ontwikkeling van het zogenaamde Middel zeegebied. Het gebied, dat kan worden aangeduid als de westelijke stadsrandzone van eeuwarden, wordt ten westen globaal begrensd door de dorpen Boksum, Deinum, Marssum en Engelum, ten noorden door het vliegveld, ten oosten door de bebouwing van Leeuwarden en ten zuiden door de lijn Boksum-Goutum. De wens vloeit voort uit het feit dat de toekomstige ontwikkeling van dit ebied van invloed is op het grondgebied van de gemeente Menaldumadeel en voorts mdat deze gemeente als gevolg van de gemeentelijke herindeling vrijwel geen eggenschap meer heeft over deze ontwikkeling. De hiervoor omschreven wens komt overeen met de gedachte, neergelegd in het treekplan Friesland om op structuurplanniveau tussen de gemeenten Menaldumadeel :n Leeuwarden voor dit gebied te komen tot een afweging van de belangen en zo aogelijk handhaving en versterking van de -karakteristieke openheid. Gelet op het vorenstaande heeft ons college positief gereageerd op het ver- oek van Menaldumadeel. Het resultaat van de studie is neergelegd in de ^andschapsschets Middelzee welke U hierbij ter vaststelling wordt aangeboden. De schets omvat allereerst een beschrijving van het gebied. Voorts wordt ngegaan op een aantal feitelijke ontwikkelingen en de gevolgen daarvan. Ver- olgens wordt een beeld geschetst van de ontwikkelingsmogelijkheden van het ebied en tenslotte wordt aangegeven hoe de aangegeven ontwikkelingsmogelijk heden kunnen worden bevorderd en/of geëffectueerd. Op één punt is verschil van mening blijven bestaan. Het betreft de zoge- aamde industrielokatie-zuid, het gebied begrensd door het Van Harinxmakanaal e zuidtangent en de verbindingsweg zuidtangent - industrieterrein de Zwette. Op 13 juli 1981 hebt U dit gebied aangewezen als toekomstig industrieter- ein. Volgens Menaldumadeel dient het gebied open te blijven en niet te worden enut ten behoeve van industrieterrein. In de schets wordt hiertoe een aantal 'gumenten aangevoerd. Het geschilpunt is als zodanig in de schets opgenomen. De schets zal dienen als ruimtelijk en functioneel kader voor met betrekking tot et gebied op te stellen bestemmings- en inrichtingsplannen. Om te voorkomen dat interpretatieverschillen ontstaan over de problematiek ie in de schets aan de orde is gesteld, zal over bestemmingsplannen die daarop van invloed zijn door beide gemeenten overleg worden gevoerd in het kader van artikel 8 van het Besluit op de Ruimtelijke Ordening. Het is de bedoeling dat de gemeenteraden van Menaldumadeel en Leeuwarden nstemmen met de inhoud van de schets en deze daartoe vaststellen. Vervolgens al de schets als gezamenlijk standpunt ter kennisneming worden toegezonden naar Gedeputeerde Staten van Friesland, alsmede naar de Provinciale Planologische Commissie. Daarmee is voldaan aan de hiervoor omschreven intentie in het Streekplan Friesland.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 507