- 2 -
periode echter om de navolgende redenen aanzienlijk minder zijn dan de Belangen
vereniging Oranjewijk vreest:
de bevolkingstoename van Camminghaburen (-Zuid) verloopt trager dan werd
verwacht;
de route Kanaalweg - rondweg - Willem Lodewijkstraat - Achter de Hoven zal
voorshands minder aantrekkelijk zijn zolang de kruispunten Kanaalweg -
Franklinstraat en Willem Lodewijkstraat - Julianastraat niet zijn
gereconstrueerd
Daarnaast zal nog enig overig verkeer vanaf de rondweg, dat zich nu via de
Emmakade z.z. afwikkelt, zich naar de Willem Lodewijkstraat en Achter de
Hoven c.q. Maria Louisastraat verplaatsen. De omvang van dit verkeer is
echter zeer gering.
ad 2.
De afsluiting van de Emmakade z.z. van de rondweg zal tot gevolg hebben dat het
autoverkeer, dat nu via de rondweg en de Emmakade z.z. van/naar het parkeer
terrein van de Nieuwe Weme gaat, zich verplaatst naar de Willem Lodewijkstraat,
Dit zal echter nauwelijks leiden tot extra belasting van de Oranjewijk.
Na de reconstructie van het kruispunt Willem Lodewijkstraat - Julianastraat zal
het autoverkeer, dat het parkeerterrein van de Nieuwe Weme via de uitrit aan de
zijde van de Willem Lodewi jkstraat verlaat, zich niet meer in de richting van di
rondweg kunnen begeven. Dit verkeer zal derhalve in westelijk richting rijden ei
het kan dan mogelijk de woonstraten in de Oranjewijk belasten.
Op dat moment zal moeten worden nagegaan of de noodzaak aanwezig is om geheel oi
gedeeltelijk uitvoering te geven aan de woonerfsituatie die in het ontwerp-
bestemmingsplan Oranjewijk is voorzien.
Gelet op het vorenstaande, zijn wij van mening, dat vastgehouden dient te worden
aan Uw hiervoor omschreven besluit van 9 maart 1981.
Wij stellen U voor de Belangenvereniging Oranjewijk in vorenstaande zin te
antwoorden.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden
mr. G.J. te Loo Burgemeester
mr. W.J.G. Reumer Secretaris.
Vaststellen van de Landschapsschets Middelzee.
Bijlage no. 235 Leeuwarden, 14 juni 1984.
Aan de Gemeenteraad.
Enige tijd geleden heeft de gemeente Menaldumadeel de wens te kennen gegeven
om in overleg met onze gemeente een schets op te stellen welke een visie geeft
omtrent de ruimtelijke en functionele ontwikkeling van het zogenaamde Middel
zeegebied.
Het gebied, dat kan worden aangeduid als de westelijke stadsrandzone van
eeuwarden, wordt ten westen globaal begrensd door de dorpen Boksum, Deinum,
Marssum en Engelum, ten noorden door het vliegveld, ten oosten door de bebouwing
van Leeuwarden en ten zuiden door de lijn Boksum-Goutum.
De wens vloeit voort uit het feit dat de toekomstige ontwikkeling van dit
ebied van invloed is op het grondgebied van de gemeente Menaldumadeel en voorts
mdat deze gemeente als gevolg van de gemeentelijke herindeling vrijwel geen
eggenschap meer heeft over deze ontwikkeling.
De hiervoor omschreven wens komt overeen met de gedachte, neergelegd in het
treekplan Friesland om op structuurplanniveau tussen de gemeenten Menaldumadeel
:n Leeuwarden voor dit gebied te komen tot een afweging van de belangen en zo
aogelijk handhaving en versterking van de -karakteristieke openheid.
Gelet op het vorenstaande heeft ons college positief gereageerd op het ver-
oek van Menaldumadeel. Het resultaat van de studie is neergelegd in de
^andschapsschets Middelzee welke U hierbij ter vaststelling wordt aangeboden.
De schets omvat allereerst een beschrijving van het gebied. Voorts wordt
ngegaan op een aantal feitelijke ontwikkelingen en de gevolgen daarvan. Ver-
olgens wordt een beeld geschetst van de ontwikkelingsmogelijkheden van het
ebied en tenslotte wordt aangegeven hoe de aangegeven ontwikkelingsmogelijk
heden kunnen worden bevorderd en/of geëffectueerd.
Op één punt is verschil van mening blijven bestaan. Het betreft de zoge-
aamde industrielokatie-zuid, het gebied begrensd door het Van Harinxmakanaal
e zuidtangent en de verbindingsweg zuidtangent - industrieterrein de Zwette.
Op 13 juli 1981 hebt U dit gebied aangewezen als toekomstig industrieter-
ein. Volgens Menaldumadeel dient het gebied open te blijven en niet te worden
enut ten behoeve van industrieterrein. In de schets wordt hiertoe een aantal
'gumenten aangevoerd. Het geschilpunt is als zodanig in de schets opgenomen. De
schets zal dienen als ruimtelijk en functioneel kader voor met betrekking tot
et gebied op te stellen bestemmings- en inrichtingsplannen.
Om te voorkomen dat interpretatieverschillen ontstaan over de problematiek
ie in de schets aan de orde is gesteld, zal over bestemmingsplannen die daarop
van invloed zijn door beide gemeenten overleg worden gevoerd in het kader van
artikel 8 van het Besluit op de Ruimtelijke Ordening.
Het is de bedoeling dat de gemeenteraden van Menaldumadeel en Leeuwarden
nstemmen met de inhoud van de schets en deze daartoe vaststellen. Vervolgens
al de schets als gezamenlijk standpunt ter kennisneming worden toegezonden naar
Gedeputeerde Staten van Friesland, alsmede naar de Provinciale Planologische
Commissie. Daarmee is voldaan aan de hiervoor omschreven intentie in het
Streekplan Friesland.