- 4 - f. Selectiecriteria/urgentiebepalende factoren. Er moet een beleid geformuleerd worden ten aanzien van het vaststellen van selectie-criteria per woningdeelmarkt. Met behulp hiervan kan de bevolkingsop bouw van een bepaalde wijk worden beïnvloed. Dit betekent, dat ten behoeve van bepaalde bevolkingsgroepen c.q. minderheden eventuele drempels voor bepaalde wijken kunnen worden weggenomen. g. Relatie Madi/DGGD/Verhuurfunctionarissen. Er dient meer duidelijkheid te komen omtrent de verantwoordelijkheden van de participanten in het systeem. h. Klachtenprocedure. Er dient een klachtenprocedure tot stand te worden gebracht. De federatie onder schrijft deze aanbeveling in het rapport niet, omdat de deelnemende corporaties van mening zijn, dat de huidige mogelijkheden voldoende zijn. i. Voorlichting. De voorlichting met betrekking tot de huisvestingskansen dient te worden verbe terd j. Toewijzing niet schaarse woningen. Woningen die niet schaars zijn, moeten door de deelnemers zelfstandig kunnen worden toegewezen. Het betreft hier de huurwoningen met een huurprijs van meer dan 500,per maand en bepaalde typen flatwoningen. Voor de statistiek dient wel registratie plaats te vinden. k. Relatie inkomen woonlasten. Er moet een beleid geformuleerd worden met betrekking tot de hoogte van het in komen en de huur van de toe te wijzen woningen. 1. Uitvoering aanbevelingen/automatiseringssysteem. Er dient een werkgroepje te worden ingesteld, dat wordt belast met de uitwerking van de aanbevelingen in concrete maatregelen. In de begeleidende brief bij het rapport stelt de federatie voor één functionaris uit gemeentelijke kring en één vertegenwoordiger van de corporaties eventueel aangevuld met een externe deskun dige te laten onderzoeken op welke wijze en tegen welke kosten de knelpunten kunnen worden vertaald in een aangepast systeem. Hierna zou volgens de federatie in overleg met ons College een besluit kunnen worden genomen tot aanpassing van het woonruimteverdelingssysteem. Tot zover de beknopte weergave van de voornaamste conclusies uit net rapport van de federatie. - 5 - II.3» De essentie van het rapport van de Madi inzake de sociale urgentiebepa- ling. Naar aanleiding van het uitblijven van de evaluatie-rapportage van de federatie en de omstandigheid, dat 1/3 van alle hulpaanvragen bij de Madi betrekking heb ben op woonruimtezaken heeft de Madi besloten zelf een evaluatie te houden van de huidige wijze van woonruimteverdeling. Deze evaluatie legt het accent op de sociale urgentie bepaling. De Madi komt met een overzicht van wenselijk geachte verbeteringen ten aanzien van de volgende aspecten: a. voor wat betreft het werk van de corporaties: - de onvoorwaardelijke medewerking van alle corporaties aan het systeem; - de leiding van het systeem; - de centrale wijze van klachtenbehandeling en beroepsmogelijkheid; - de procedure moeilijk plaatsbare woningzoekenden; - de algemene en de individuele voorlichting; - de afstemming tussen verhuurfunctionarissen onderling; - de procedure sociale en medische urgentie; - de registratie van het effekt van de urgentiebepalingen; b. voor wat betreft het werk van de Madi: - de motivering van de sociale urgentiepunten; - de voorlichting omtrent de rol van de Madi; - de kwaliteit van het urgentie-onderzoek, de puntenbepaling en de weging van de urgentie factoren; - de behandeling van herzieningsvragen; - de behandeling van klachten; - de openbaarheid van de maatstaven; - het voorkomen, dat de sociale urgentiebepaling versmalt tot een werkgroeptaak in plaats van een instellingsaktiviteit - de scheiding tussen sociale urgentiebepaling en de aanvragen om bemiddeling; - ten behoeve van de structurele verbetering van het toewijzingssysteem dient te worden beschikt over afgestemde en vergelijkbare gegevens gebaseerd op de huis- vestingshulpaanvragen De Madi besluit de rapportage met een aantal voorstellen van aanpak. Deze aanpak heeft betrekking op meer overleg met de woningcorporaties, het integraal regi streren van hulpaanvragen t.b.v. rapportage richting corporaties en het onder zoeken van de noodzaak tot het instellen van een onafhankelijk klachtenbureau. Zelf zal de Madi de motivering van de sociale urgentiebepaling harmoniseren en de voorlichting verbeteren. Verder zal er een grensbepaling plaatsvinden tussen de sociale urgentiebepaling en de bemiddelingsaanvragen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 548