- 14 - kunnen de ervaringen van de Madi, die tot nu toe zijn opgedaan worden benut om tot het voorgestelde algemeen toepasbare en in onderdelen meer verfijnde beoordelingskader te komen. Nadat dit beoordelingskader in onderling overleg is vastgesteld moet het ons inziens mogelijk zijn, dat de verhuurfunctiona- rissen zelf de punten toekennen. Er vanuit gaande, dat het beoordelingskader openbaar wordt kan de woningzoekende op vrij eenvoudige wijze controleren of de puntentoekenning in zijn situatie juist heeft plaatsgevonden. Dit heeft als bijkomend voordeel dat direkt duidelijkheid wordt verkregen en er geen wachttijd bij de Madi ontstaat. De huidige grote toeloop naar de Madi zou ook wel eens te maken kunnen hebben met de scheve verhouding tussen de wachtpunten en de sociale urgentiepunten. De laagste waardering levert 20 punten op. Dit staat gelijk aan 20 maanden wachten. Dit probleem vraagt om een kritische analyse. Gelet op het streven het systeem een openbaar en controleerbaar karakter te geven achten wij het een goede zaak, dat er een serieuze poging wordt gedaan om een algemeen beoor delingskader te ontwerpen. Dit past ook in het streven van de Madi om de beoordeling te harmoniseren en meer voorlichting te geven. Aangezien bij dit voorstel het accent wordt verlegd van de hulpverlenende actie ten behoeve van de woningzoekende naar de functie van externe deskundi ge, die adviseert over de puntenopbouw van het systeem lijkt het ons in die situatie billijk, dat de deelnemers aan het systeem voor dit advies ten be hoeve van het goed functioneren van het systeem een vergoeding op uurbasis betalen. Immers het eenmalige puntenadvies kan in de nieuwe constructie als een hulpmiddel worden gezien voor een eerlijke en doelmatige verdeling van de woonruimte en minder als individuele service-verlening naar de woningzoekende toe Het spreekt vanzelf, dat hieromtrent van te voren nauwkeurige afspraken met de Madi moeten worden gemaakt. Dit geldt evenzeer voor de incidentele advise ring in het kader van de klachtenprocedure. Rekening houdend met een benodigd aantal van t 100 uren, zou op basis van het uurtarief een bedrag van i 3-200,door de participanten van het systeem, via een bepaalde verdeel sleutel moeten worden opgebracht voor het algemene advies. Voor de incidentele advisering in het kader van de klachtenprocedure kan ons inziens in onderling overleg een standaardtarief worden afgesproken. Gelet op de ingrijpende wijziging met betrekking tot de plaats en de rol van de Madi in het woonruimteverdelingssysteem hebben wij gemeend er goed aan te doen hieromtrent nader overleg met de federatie en de Madi te voeren. Ons voorstel heeft de instemming van de federatie gekregen, maar wordt zoals reeds is gemeld afgewezen door de Madi. Gegeven de beperkte financiële moge lijkheden hebben wij geen nieuwe alternatieve voorstellen kunnen ontwikkelen. IV. Eindconclusies. Resumerend stellen wij U voor in te stemmen met de navolgende standpuntbepa ling: a. De Gemeenteraad is verantwoordelijk voor het woonruimteverdelingsbeleid als onderdeel van het totale volkshuisvestingsbeleid. De woningcorporaties zijn verantwoordelijk voor de toepassing van de urgentiecriteria en de daaraan gekoppelde woningtoewijzing aan individuele woningzoekenden. - 15 - b. Er dient een klachtenprocedure te komen met inschakeling van een onafhanke lijk orgaan. c. De deelname van de particuliere verhuurders aan het gezamenlijke toewijzings systeem wordt van gemeentewege niet afgedwongen door middel van een verzoek tot het van toepassing verklaren van de woonruiratewet 1947. d. Iedere woningzoekende dient gelijk te worden behandeld ongeacht maatschappe lijke herkomst, sociaal en medische verleden, ras, geloof, sexuele voorkeur, geslacht etc. e. Wij stellen U voor de ter inzage gelegde rapportage omtrent de huisvesting van minderheden voor kennisgeving aan te nemen. f. Ter vermindering van de werkdruk op de Madi wordt gekozen voor een gewijzigde organisatievorm van de sociale urgentiebepaling, waarbij de Madi dan wel een ander instituut als externe deskundige ten behoeve van de vaststelling van de opbouw van de sociale urgentiepunten zal gaan functioneren. g. Grote woningen, die voor verhuur beschikbaar komen, dienen zoveel als moge lijk in overeenstemming met de samenstelling van het huishouden te worden toegewezen. h. Het registratiesysteem dient te voorzien in de inschrijving van woongroepen en woningzoekenden voor onzelfstandige woonruimte. i. Bij de toewijzing van woonruimte dient als extra selectiecriterium een rede lijke verhouding tussen het inkomen en woonlasten te worden ingebouwd. j. Ter voorbereiding van een voorstel tot herziening van het puntenstelsel en de programmatuur voor dè geautomatiseerde verwerking zal een werkgroep worden gevormd, waarin de gemeente participeert. k. Met de Madi en de federatie zal nog nader overleg worden gevoerd over de di verse wijzigingsvoorstellen. 1. Voorgesteld wordt het verzoek van de Madi voor een subsidie van 80.000,voor de sociale urgentie bepaling in 1983 af te wijzen en de Madi dienovereenkomstig te berichten. m. Voorgesteld wordt de federatie te verzoeken in te stemmen met een vergoeding van de advieskosten van de Madi in het kader van de onder f. gememoreerde gewijzigde opzet van de sociale urgentiebepaling. Wij gaan er voorts van uit, dat de uitgangspunten en de puntenwaardering van het herziene toewijzigingssysteem te zijner tijd door U worden vastgesteld en dat voortaan jaarlijks door middel van historische verslaglegging over de werking van het systeem wordt gerapporteerd. Tenslotte delen wij U mee, dat externe organisaties in de gelegenheid zijn gesteld commentaar te leveren in de openbare vergadering van de Commissie voor de Volkshuisvesting en dat naast deze commissie de Raadsadviescommissie voor de Volksgezondheid en Maatschappelijke Dienstverlening, de Adviescommis sie Maatschappelijke Dienstverlening, de Stuurgroep "Huisvesting alleenstaan den en tweepersoonshuishoudens" en de Commissie voor het Woningbedrijf zijn gehoord. Omtrent de inhoud van deze raadsbrief hebben wij nog afzonderlijk overleg gevoerd met de Federatie van Leeuwarder Woningcorporaties en de Maat schappelijke Dienstverlening. Voor wat betreft de schriftelijk binnengekomen adviezen en reakties merken wij op, dat een aantal suggesties en voorstellen in deze raadsbrief zijn verwerkt. Voor zover dit niet is gebeurd zullen deze

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 553