Op het terrein van de volkshuisvesting is en wordt veel aandacht besteed aan de kwalitatieve versterking van het woonmilieu. Stadsvernieuwing is één van de hoogste prioriteiten en is krachtdadig ter hand genomen; Leeuwarden is I.S.R.-gemeente geworden. Het voornemen van de regering om geen extra aandacht meer te besteden aan Leeuwarden in het kader van het verstedelijkingsbeleid, impliceert dat wordt voorbijgegaan aan deze in het verleden gedane investeringen c.q. in gang ge zette ontwikkelingen. Daarnaast wordt in het kader van het versterken van de regionale karakteristieken te weinig gebruik gemaakt van de ontwikkelings potenties, die Leeuwarden op grond van zijn bijzondere positie in de provin cie inneemt. Een bijzondere positie die ook, mede door de aanwijzing tot groeipool, door de Rijksoverheid is onderkend. De sociaal-economische positie en de ontwikkelingspotenties van Leeuwarder moeten bezien worden in het licht van de positie van de provincie als ge heel. Binnen de Nederlandse verhoudingen is deze positie niet optimaal. Het beleid, dat door de rijks- en provinciale overheid in gang is gezet om de sociaal-economische structuur van Friesland te versterken, zal moeten worden gecontinueerd. Daarbij zal een door de Rijksoverheid gesteund struc tureel beleid, gericht op het benutten van de in het verleden gedane inves teringen en het voortborduren op de in gang gezette ontwikkelingen en de aanwezige ontwikkelingspotenties, centraal moeten staan. Gelet op de plaats en functie van Leeuwarden in het regionale gebeuren, moet Leeuwarden als het sterkste punt voor de ontwikkelingspotenties in Friesland worden gekenschetst. Die potenties zijn gelegen in en af te lei den uit een aantal gegevenheden en ontwikkelingen. Leeuwarden is het centrum van de werkgelegenheid in Friesland. Uit de analyse van de pendelstromen met een saldo van rond de 18.500 blijkt de afhankelijkheid van vele Friese gemeenten van de werkgelegenheidsontwik keling in Leeuwarden. Er is sprake van een belangrijke concentratie van werkgelegenheid in de voedings- en genotmiddelenssector en in de daarmee verbonden dienstverlenende bedrijven. Daarnaast heeft Leeuwarden een sterke positie in de andere dienstverlenende sectoren. Leeuwarden heeft een hoogwaardig winkelcentrum waarvan de aantrekkingskracht over een groot gebied van Friesland uitstraalt. In Leeuwarden is een concentratie van voorzieningen en verzorging tot stand gebracht. Dit voorzieningenpakket bepaalt in een weinig verstedelijkt gebied het voorzieningenniveau voor geheel Friesland. Leeuwarden is het centrum van Friesland op het terrein van met name ook de sociaal-culturele, onderwijskundige en medische infrastructuur. Gezien de concentratie van voorzieningen en werkgelegenheid zal een verdere bevolkingsconcentratie in Leeuwarden moeten plaatsvinden. - 7 - Het werkgelegenheidsbeleid heeft in Leeuwarden naast de stadsvernieuwing de hoogste prioriteit. Er zijn daartoe reeds aanmerkelijke inspanningen ver richt In de voorwaardenscheppende sfeer, met name in de infrastructuur, hebben Leeuwarden en de provincie reeds veel geïnvesteerd. Een en ander pleit er voor Leeuwarden in het kader van het Verstedelijkings beleid een bijzondere positie toe te kennen, waarbij met Rijks- en provin ciale steun de aanwezige ontwikkelingspotenties worden uitgebuit. Overigens wordt verwezen naar de bij dit commentaar behorende bijlage, waarin een kwantitatieve onderbouwing terzake is opgenomen. Conclusie Op basis van het voorafgaande moet worden geconcludeerd, dat uit de beleids voornemens van de regering inzake de verstedelijking blijkt, dat de bijzondere positie van Leeuwarden, die in de Verstedelijkingsnota 1978 aan Leeuwarden was toegekend, wordt teruggedraaid. Gelet op hetgeen zich heeft afgespeeld sinds de Verstedelijkingsnota 1978 is dit onaanvaardbaar. Van een uitwerking van de beleidslijnen van de verstedelij- kingsnota is voor Leeuwarden in het geheel geen sprake. De provincie en de gemeente hebben in de afgelopen jaren alles in het werk gesteld om de functie en taak, die Leeuwarden op basis van de verstedelijkings nota is toegedacht, in de huidige tijd gestalte te geven. Het is onbegrijpelijk dat de Rijksoverheid zich thans onttrekt aan haar ver antwoordelijkheid en een beleid voor Leeuwarden aandraagt, dat haaks staat op de doelstelling die de regering zelf beoogt, namelijk het benutten van gedane in vesteringen en het uitbuiten van de in gang gezette ontwikkelingen c.q. de aan wezige ontwikkelingspotenties. De omstandigheden, die er in het recente verleden toe hebben geleid om aan Leeuwarden een bijzondere status binnen het verstedelijkingspatroon toe te ken nen hebben nog niets aan kracht ingeboet. De in de Verstedelijkingsnota 1978 uitgezette beleidslijnen ten aanzien van de versterking van de positie van Leeuwarden, moeten onverminderd worden voort gezet. Leeuwarden zal in dat kader dan ook in de Structuurschets Stedelijke Gebieden 1983 tot stadsgewest moeten worden aangewezen. De structuurschets zal op grond daarvan als zodanig moeten worden aangepast. Leeuwarden, 21 december 1983- - 6 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 55