- 4 - De Marokkaanse Organisatie Leeuwarden heeft haar ideëen over het onder wijs neergelegd in een "Beleidsplan onderwijs aan Marokkaanse kinderen". Daarin komen o.a. de volgende uitgangspunten wat O.E.T.C. betreft naar voren - deconcentratie (dus onderwijs niet alleen in de Plataanschool) - beschikbaarstellen schooltijden afstemmen op het aantal in Leeuwarden woonachtige kinderen i.p.v. af te gaan op de presentatie op één tel datum dan wel af te gaan op door ouders ingeleverde deelname verkla ringen - - vorming begeleidingscommissie onderwijs buitenlandse kinderen. Naar aanleiding daarvan heeft de gemeente het volgende standpunt ingenomen: - de keuze voor concentratie wordt mede ingegeven door het feit dat de meeste Marokkaanse kinderen in de wijk Heechterp, waarin de Plataan- school gesitueerd is, woonachtig zijn; deconcentratie zal een dusdanige versnippering geven dat een onderwijs programma, waarbij gewerkt wordt met niveau- c.q. leeftijdsgroepen, niet uitvoerbaar is; - in zijn faciliteitencirculaire stelt de minister uitdrukkelijk, dat het O.E.T.C. uitsluitend bestemd is voor de leerlingen van wie de ouders wensen dat hun kinderen aan deze vorm van onderwijs deelnemen; volgens de consulent anderstaligen moet dat tot uitdrukking komen in een verklaring die door de ouders ondertekend wordt; - mede gezien de goede ervaringen met de Turkse ouders is er in 1983 voorts aandacht aan besteed om een Marokkaanse oudercommissie van de grond te krijgen. In dit comité kunnen de organisatorische en onder wijsinhoudelijke aangelegenheden het O.E.T.C. betreffende aan de orde komen Ad c) Onderwijs aan Italiaanse kinderen. Bij Italiaanse ouders leeft de wens dat hun kinderen onderwijs in de Italiaanse taal en cultuur kunnen krijgen. Op grond van de faciliteiten regeling was dit echter niet mogelijk, omdat daaraan te weinig kinderen zouden deel nemen. Gelet daarop is dit onderwijs in de vorm van een cursus met behulp van een gemeentelijk subsidie uitgevoerd door de Italiaanse vereniging zelf in samenwerking met de stichting Het Baken. Er wordt gekeken of in de toekomst voor Italiaanse kinderen toch van de faciliteitenregeling gebruik kan worden gemaakt. Bijvoorbeeld door samen werking met omliggende gemeenten. Naar onze mening dient het Ministerie rekening te houden met de situatie in Friesland en goedkeuring te hechten aan een dergelijke oplossing. Ad d) De I.S.K. In 1983 is er hard gewerkt om een Internationale Schakelklas van de grond te krijgen. De bedoeling was 1 augustus 1983 van start te gaan.De voorbereidingen waren hiervoor al afgerond, maar gezien het vroege tijdstip, waarop de leerlingen zich aan hadden moeten melden (16 april), waren er niet voldoende aanmeldingen om op 1 augustus te starten. De start is daarom uitgesteld tot 1984. De I.S.K. heeft als hoofddoelstelling de anderstalige leerlingen in de leeftijd van 12 tot 16 jaar, in sommige gevallen tot IS jaar, a.m.v. een sterk individueel gericht en aangepast programma, waarbij het accent ligt op de Nederlandse taalgedurende een periode van maximaal twee jaar in staat te stellen door te stromen naar de voor hem of haar meest geschik te vorm van regulier voortgezet onderwijs, vanzelfsprekend afhankelijk van de capaciteiten en vorderingen van de individuele leerling(e). Voorwaarden voor plaatsing zijn: a. de ieerling(e) moet op 1 augustus 1983 nog geen 16 jaar zijn, d.w.z. nog volledig leerplichtig zijn; b. de leerling(e) moet nog geen vijf jaar onderwijs in Nederland hebben gevolgd(lager- en/of voortgezet onderwijs); c. hij of zij moet niet of nauwelijks aanspreekbaar zijn in de Nederlandse taal - 5 - De I.S.K. is dus een brugklas, die schakelt naar het reguliere voortgezet onderwijs. Het is thans zo, dat de anderstalige leerlingen veelal terecht komen in het individueel technisch en lager beroepsonderwijs. De I.S.K. beoogt de leerlingen te schakelen naar de voor hem of haar meest passende vorm van voortgezet onderwijs, overeenkomstig zijn of haa.r capaciteiten. Hoewel het gemeentebestuur van Leeuwarden formeel gesproken het bevoegd gezag zou zijn van de I.S.K.kan in de Leeuwarder situatie toch worden gesproken van een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de confessionele- en niet-confessionele schoolbesturen. Het pluriforme karakter heeft ondermeer gestalte gekregen door de instel ling van een begeleidingscommissie I.S.K.waarin de meeste bij de I.S.K. betrokken schoolbesturen zijn vertegenwoordigd. Deze begeleidingscommissie heeft een voornamelijk onderwijs-technische taakstelling en zou zich bezighouden met de in- en uitstroom van leerlin gen. De ouderparticipatie zal gestalte vinden in de (Voorlopige) Medezeg genschapsraad van de Gemeentelijke school voor L.E.A.O. Voorts kunnen I.S.K.-aangelegenheden worden besproken in de belangengroep Turkse ouders en het oudercomité Marokkaanse kinderen. In de begeleidingscommissie zullen binnen afzienbare tijd de mogelijk heden worden nagegaan voor een alternatieve vorm van ouderparticipatie bij de I.S.K.binnen de mogelijkheden van de wettelijke regelgeving. 6. Godsdienstige voorzieningen. Verscheidene keren in het verleden is namens en door de Islamitische gemeenschap in Friesland - die omstreeks 2000 personen omvat - bij het Gemeentebestuur een verzoek ingediend voor de realisering van een Isla mitische begraafplaats in Leeuwarden. Aan dit verzoek lagen de volgende motieven ten grondslag. - het overbrengen van overledenen naar het vaderland is een zeer dure en tijdrovende aangelegenheid, zeker als hier wonende familieleden of bevriende landgenoten meereizen. - Het begraven en eren van de doden neemt in de Islamitische religie en cultuur een belangrijke plaats in en is gebonden aan strak omschreven regels - Een centraal in Friesland gelegen begraafplaats geeft hier wonende familieleden de mogelijkheid met een zekere regelmaat het graf te bezoeken. Deze motieven zijn dermate zwaar bevonden voor de Islamitische gemeen schap, dat het college opdracht heeft gegeven een ontwerpplan voor een dergelijke begraafplaats te maken. Uit het voorgaande mag duidelijk zijn dat de Islamitische begraafplaats niet slechts bestemd is voor Islamieten in Leeuwarden, maar een functie heeft voor de gehele Islamitische gemeenschap in Friesland. In het ontwerpplan is de Islamitische begraafplaats gesitueerd als een herkenbaar onderdeel van een plaatselijk openbare begraafplaats en vooralsnog plaats bieden aan ruim 100 graven. Er is rekening gehou den met de door de Islamitische gemeenschap geformuleerde wensen, d.w.z. de begraafplaats wordt zodanig afgeschermd dat (onreine) dieren geen toe gang hebben; er is een waterput gepland waar de nabestaanden zich volgens de riten kunnen wassen, terwijl tevens een bidtafel met overkapping gerealiseerd zal worden. De benodigde eenmalige investering was rond 105.000,=, plus 17-500,= voor jaarlijks onderhoud en beheer. De eenmalige investering kon worden onderverdeeld in kosten voor een reguliere uitbreiding van de bestaande begraafplaats met een daarvoor bestemd perceel, en kosten voor het aanbrengen van voorzieningen met een specifiek Islamitisch karakter (toegangshek, waterput en bidtafel) op 32.400,=. Voor deze specifieke voorzieningen heeft de gemeente een bijdrage ont vangen van het ministerie van Binnenlandse Zaken, zodat deze begraafplaats ook werkelijk geraliseerd kon worden. Er zijn contacten tussen de beheer der van de Noorderbegraafplaats en het Islamitisch comité gelegd,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 637