- 4 -
De Marokkaanse Organisatie Leeuwarden heeft haar ideëen over het onder
wijs neergelegd in een "Beleidsplan onderwijs aan Marokkaanse kinderen".
Daarin komen o.a. de volgende uitgangspunten wat O.E.T.C. betreft naar voren
- deconcentratie (dus onderwijs niet alleen in de Plataanschool)
- beschikbaarstellen schooltijden afstemmen op het aantal in Leeuwarden
woonachtige kinderen i.p.v. af te gaan op de presentatie op één tel
datum dan wel af te gaan op door ouders ingeleverde deelname verkla
ringen -
- vorming begeleidingscommissie onderwijs buitenlandse kinderen.
Naar aanleiding daarvan heeft de gemeente het volgende standpunt ingenomen:
- de keuze voor concentratie wordt mede ingegeven door het feit dat de
meeste Marokkaanse kinderen in de wijk Heechterp, waarin de Plataan-
school gesitueerd is, woonachtig zijn;
deconcentratie zal een dusdanige versnippering geven dat een onderwijs
programma, waarbij gewerkt wordt met niveau- c.q. leeftijdsgroepen,
niet uitvoerbaar is;
- in zijn faciliteitencirculaire stelt de minister uitdrukkelijk, dat
het O.E.T.C. uitsluitend bestemd is voor de leerlingen van wie de
ouders wensen dat hun kinderen aan deze vorm van onderwijs deelnemen;
volgens de consulent anderstaligen moet dat tot uitdrukking komen in
een verklaring die door de ouders ondertekend wordt;
- mede gezien de goede ervaringen met de Turkse ouders is er in 1983
voorts aandacht aan besteed om een Marokkaanse oudercommissie van de
grond te krijgen. In dit comité kunnen de organisatorische en onder
wijsinhoudelijke aangelegenheden het O.E.T.C. betreffende aan de orde
komen
Ad c) Onderwijs aan Italiaanse kinderen.
Bij Italiaanse ouders leeft de wens dat hun kinderen onderwijs in de
Italiaanse taal en cultuur kunnen krijgen. Op grond van de faciliteiten
regeling was dit echter niet mogelijk, omdat daaraan te weinig kinderen
zouden deel nemen.
Gelet daarop is dit onderwijs in de vorm van een cursus met behulp van een
gemeentelijk subsidie uitgevoerd door de Italiaanse vereniging zelf in
samenwerking met de stichting Het Baken.
Er wordt gekeken of in de toekomst voor Italiaanse kinderen toch van de
faciliteitenregeling gebruik kan worden gemaakt. Bijvoorbeeld door samen
werking met omliggende gemeenten.
Naar onze mening dient het Ministerie rekening te houden met de situatie
in Friesland en goedkeuring te hechten aan een dergelijke oplossing.
Ad d) De I.S.K.
In 1983 is er hard gewerkt om een Internationale Schakelklas van de grond
te krijgen.
De bedoeling was 1 augustus 1983 van start te gaan.De voorbereidingen
waren hiervoor al afgerond, maar gezien het vroege tijdstip, waarop de
leerlingen zich aan hadden moeten melden (16 april), waren er niet voldoende
aanmeldingen om op 1 augustus te starten. De start is daarom uitgesteld
tot 1984.
De I.S.K. heeft als hoofddoelstelling de anderstalige leerlingen in de
leeftijd van 12 tot 16 jaar, in sommige gevallen tot IS jaar, a.m.v. een
sterk individueel gericht en aangepast programma, waarbij het accent ligt
op de Nederlandse taalgedurende een periode van maximaal twee jaar in
staat te stellen door te stromen naar de voor hem of haar meest geschik
te vorm van regulier voortgezet onderwijs, vanzelfsprekend afhankelijk
van de capaciteiten en vorderingen van de individuele leerling(e).
Voorwaarden voor plaatsing zijn:
a. de ieerling(e) moet op 1 augustus 1983 nog geen 16 jaar zijn, d.w.z.
nog volledig leerplichtig zijn;
b. de leerling(e) moet nog geen vijf jaar onderwijs in Nederland hebben
gevolgd(lager- en/of voortgezet onderwijs);
c. hij of zij moet niet of nauwelijks aanspreekbaar zijn in de Nederlandse
taal
- 5 -
De I.S.K. is dus een brugklas, die schakelt naar het reguliere voortgezet
onderwijs. Het is thans zo, dat de anderstalige leerlingen veelal terecht
komen in het individueel technisch en lager beroepsonderwijs. De I.S.K.
beoogt de leerlingen te schakelen naar de voor hem of haar meest passende
vorm van voortgezet onderwijs, overeenkomstig zijn of haa.r capaciteiten.
Hoewel het gemeentebestuur van Leeuwarden formeel gesproken het bevoegd
gezag zou zijn van de I.S.K.kan in de Leeuwarder situatie toch worden
gesproken van een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de confessionele-
en niet-confessionele schoolbesturen.
Het pluriforme karakter heeft ondermeer gestalte gekregen door de instel
ling van een begeleidingscommissie I.S.K.waarin de meeste bij de I.S.K.
betrokken schoolbesturen zijn vertegenwoordigd.
Deze begeleidingscommissie heeft een voornamelijk onderwijs-technische
taakstelling en zou zich bezighouden met de in- en uitstroom van leerlin
gen. De ouderparticipatie zal gestalte vinden in de (Voorlopige) Medezeg
genschapsraad van de Gemeentelijke school voor L.E.A.O.
Voorts kunnen I.S.K.-aangelegenheden worden besproken in de belangengroep
Turkse ouders en het oudercomité Marokkaanse kinderen.
In de begeleidingscommissie zullen binnen afzienbare tijd de mogelijk
heden worden nagegaan voor een alternatieve vorm van ouderparticipatie bij
de I.S.K.binnen de mogelijkheden van de wettelijke regelgeving.
6. Godsdienstige voorzieningen.
Verscheidene keren in het verleden is namens en door de Islamitische
gemeenschap in Friesland - die omstreeks 2000 personen omvat - bij het
Gemeentebestuur een verzoek ingediend voor de realisering van een Isla
mitische begraafplaats in Leeuwarden. Aan dit verzoek lagen de volgende
motieven ten grondslag.
- het overbrengen van overledenen naar het vaderland is een zeer dure en
tijdrovende aangelegenheid, zeker als hier wonende familieleden of
bevriende landgenoten meereizen.
- Het begraven en eren van de doden neemt in de Islamitische religie en
cultuur een belangrijke plaats in en is gebonden aan strak omschreven
regels
- Een centraal in Friesland gelegen begraafplaats geeft hier wonende
familieleden de mogelijkheid met een zekere regelmaat het graf te
bezoeken.
Deze motieven zijn dermate zwaar bevonden voor de Islamitische gemeen
schap, dat het college opdracht heeft gegeven een ontwerpplan voor een
dergelijke begraafplaats te maken.
Uit het voorgaande mag duidelijk zijn dat de Islamitische begraafplaats
niet slechts bestemd is voor Islamieten in Leeuwarden, maar een functie
heeft voor de gehele Islamitische gemeenschap in Friesland.
In het ontwerpplan is de Islamitische begraafplaats gesitueerd als een
herkenbaar onderdeel van een plaatselijk openbare begraafplaats en
vooralsnog plaats bieden aan ruim 100 graven. Er is rekening gehou
den met de door de Islamitische gemeenschap geformuleerde wensen, d.w.z.
de begraafplaats wordt zodanig afgeschermd dat (onreine) dieren geen toe
gang hebben; er is een waterput gepland waar de nabestaanden zich volgens
de riten kunnen wassen, terwijl tevens een bidtafel met overkapping
gerealiseerd zal worden.
De benodigde eenmalige investering was rond 105.000,=, plus 17-500,=
voor jaarlijks onderhoud en beheer.
De eenmalige investering kon worden onderverdeeld in kosten voor een
reguliere uitbreiding van de bestaande begraafplaats met een daarvoor
bestemd perceel, en kosten voor het aanbrengen van voorzieningen met een
specifiek Islamitisch karakter (toegangshek, waterput en bidtafel) op
32.400,=.
Voor deze specifieke voorzieningen heeft de gemeente een bijdrage ont
vangen van het ministerie van Binnenlandse Zaken, zodat deze begraafplaats
ook werkelijk geraliseerd kon worden. Er zijn contacten tussen de beheer
der van de Noorderbegraafplaats en het Islamitisch comité gelegd,