- 4 -
- 5 -
Het slib uit de Stadsgracht (10.600 ton) zal eerst op de lokatie worden
ontwaterd (mechanisch) zodat uiteindelijk 4.500 ton ontwaterd slib
resteert. Het slibwater moet worden gereinigd.
Behandeling en lozing van grondwater (fasen 1 t/m 3).
Het opgepompte grondwater zal in de grondwaterbehandelingsinstallatie op de
lokatie gezuiverd worden, waarna lozing op het riool plaatsvindt. Het water
dat uit de Stadsgracht gepompt wordt, kan onbehandeld op het riool worden
gebracht.
Het zeer verontreinigde slibwater en het water uit de open bemalingen in de
bouwputten, zal, voordat het in de behandelingsinstallatie komt, eerst
extra voorbehandeld worden.
Fasering van de sanering.
Op grond van met name civieltechnische argumenten, alsmede van de randvoorwaarde
dat de waterbehandelingsinstallatie de gekozen capaciteit heeft, is de
saneringsuitvoering in 3 fasen ingedeeld. De fasen duren elk circa 1 jaar. Het
ontgravingswerk in de Stadsgracht is in de fase 1 opgenomen, terwijl het ontgra
ven van de grond op de lokatie in fase 2 wordt uitgevoerd. Het grootste deel van
de grondwatersanering vindt plaats in fase 1 en 2, met een uitloop in fase 3. In
fase 3 vinden tevens herstelwerkzaamheden, nazorg e.d. plaats.
Kostenraming van de sanering.
De totale saneringskosten zijn ingedeeld in investeringskosten (aanschaf, uit
voering e.d.) en exploitatiekosten (waterbehandeling).
In de kosten zijn bijkomende werkzaamheden als herstel van wegen,"rioleringen,
leidingen, gebouwen en maatregelen ter behoud van bomen e.d. opgenomen.
III. Kostenoverzicht
fase van de sanering
tijdsduur
investeringskosten
exploitatiekosten
(jaren)
(in min. guldens)
(in min. guldens)
1
ca. 1
9,6
0,78
2
ca. 1
9,9
1,13
3
ca. 1
3,7
0,80
totaal
ca. 3
23,3
2.7
Hierbij moet worden bedacht, dat, indien alle verontreinigde grond op de t<
realiseren tijdelijke opslagplaats zou worden opgeslagen en gereinigd in plaats
van in Utrecht, dit een besparing op de totale saneringskosten van circa
4 miljoen gulden oplevert.
Het gemeentelijke aandeel in deze kosten bedraagt zoals reeds eerder aangekon
digd 10%zijnde derhalve een totaal bedrag van 2.600.000, Wij stellen U
voor dit bedrag in drie termijnen in het beleidsplan op te nemen. De comptabele
verwerking kan geschieden, door het gemeentelijk aandeel voorshands als een
investering te beschouwen, waarvoor gelet op de omvang van de problematiek
voorshands een afschrijvingstermijn van 25 jaar zou kunnen worden gehanteerd. De
kapitaallasten bedragen 4$ afschrijving plus 9% rente is
134.940,— voor de eerste fase
143.390,voor de tweede fase
58.500,voor de derde fase
totaal kapitaallasten 336.830,
Dit bedrag kan gedekt worden uit de in het beleidsplan 1985-1989 opgenomen
stelpost van 500.000, Wij stellen U voor, met het oog op het overleg dat
nog met het Rijk plaatsvindt, in eerste instantie uitsluitend voor de eerste
fase van het saneringsplan een krediet beschikbaar te stellen.
IV. Verdere werkwijze.
Hiervoor is reeds genoemd, dat van de zijde van het Ministerie van V.R.O.M. nog
geen standpunt is ingenomen over het saneringsvoorstel. Gedeputeerde Staten heb
ben dit voorstel overigens reeds toegezonden aan het ministerie, omdat de reser
vering van rijksmiddelen voor dit project dit jaar anders niet meer zou kunnen
worden omgezet in een toezegging. Voor de begeleiding en uitvoering van het
saneringsplan is inmiddels een stuurgroep ingesteld, waarin naast de eerder
enoemde instanties ook het ministerie is vertegenwoordigd. Op grond van het
reeds gevoerde overleg mag aangenomen worden, dat de saneringsvoorstellen voor
het Frigas-terrein en de stadsgracht van de zijde van het Rijk niet op bezwaren
zullen stuiten, maar dit niet zeker is voor wat betreft de voorgestelde sanering
van het parkeerterrein Hoeksterend. Aangenomen mag worden, dat hierover op vrij
korte termijn duidelijkheid zal ontstaan.
Wij hebben er reeds op gewezen, dat als gevolg van daling van de grondwaterstand
door zettingen schade kan worden toegebracht aan onder meer de omringende
bebouwing. Het zal duidelijk zijn dat het hier gaat om een gigantische operatie,
/aarvan de risico's niet moeten worden onderschat. Er zullen derhalve geëigende
verzekeringsmaatregelen worden genomen. De provincie Friesland sluit i.v.m. de
uitvoering van deze werkzaamheden een verzekering af. Deze verzekering geeft
dekking voor alle niet-voorzienbare schade, welke het gevolg is van de
werkzaamheden. Een gedeelte van de verzekeringskosten, minimaal 20.000,en
maximaal 25.000,wordt ingevolge de Interimwet Bodemsanering aan onze
gemeente doorberekend.
Verdere financiële consequenties'zijn er ten aanzien van de verzekering van en
de aansprakelijkheid voor de eventuele consequenties van deze werkzaamheden voor
de gemeente Leeuwarden niet aan verbonden. Overigens merken wij op, dat met alle
voorzienbare schade bij de kostenopzet rekening is gehouden. Met het oog op
mogelijk schadeverhaal zullen vooraf foto's worden genomen van onder meer de
toestand van de bebouwing. Door voortdurende controle, vooral door metingen van
de grondwaterstand, zal het verloop van het gehele proces nauwlettend kunnen
worden gevolgd.
Wij willen U er evenwel uitdrukkelijk op wijzen dat, indien mocht blijken dat
grote schade zal ontstaan, de betreffende onderdelen van het saneringsproces
onmiddellijke stopgezet kunnen worden.
Met het oog op de verdeling van taken en bevoegdheden in het kader van de
Interimwet Bodemsanering, zullen Gedeputeerde Staten opdrachtgever worden bij
deze saneringsoperatie. Zij dienen derhalve ook opdracht te geven tot het maken
van een saneringsbestek. Zowel gemeente als rijk zullen het eigen aandeel in de
kosten van dit project aan de provincie ter beschikking stellen.
Onder de mededeling dat de Commissie voor de Milieuhygiëne over dit voorstel is
gehoord, geven wij U in overweging te besluiten overeenkomstig het hierna
afgedrukte ontwerp-besluit
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
mr. G.J. te Loo Burgemeester.
mr. W.J.G. Reumer Secretaris.