•qpjoM qjjjadaq >tfqquaqzuee ajnpaoojd azap joop
aqqeonpasqseq ap uba uqajjaq qaq do pqaqaq >tf qqaquaauiaS
ua3qa uaa uba uajaoA qaq jooa aqrnqnj ap qep 'doja n Pi"
uazpTM ajnpaoojdsguquueqd uaAaSaSjaaw Jaqq ap *q*q'W
•uajna>jpao3 qaqu uep
ib ubid qaq aqquBqeuq aqsqeeq uq aqp 'pjnnqsa8 -d'a'm
ua pqaqua8aqa3>iJaM ua ua>]B2 aqeqoog 'uaddeqasuaqafl ua
spiMjapuo uba sjaqsquqw ap jbbu ubid qaq qpjoM dojeea
•uaputA aq sqeeqd
pBEuaq jaqqBonpa qaq qaui SaqjaAO quaqp 'ueqd-daaMquo
qaq uba uajjftMjB (uaq)qqM (u)aquaaiuaS ap uaqpuq
•pSaxaSaooA (u)aquaauiaS
ap ubb SuqqqaqsqBBA aaq Bua9qoAJ3A qpjoM ubid qqQ
•uaqqaqs
aq do aqqeonpaeqseq ap jooa ueqd-djaMquo uaa jeef >iqa
'uapjoM ub>i pxnAaSuBB qeeuoq3aj/>if qqaeqeeqd qep 'qaSpnq
apiaqsaS Suq^qqosaq jaq >jfqqapueq qaq ua 8uqqa3aje>if qj
ap uba uaujjou ap uauucq quaqp pBBjaq jaqqeonpa qaq
">lPTT9PTnPUo uaaz qund qxp do sq 8uqqa8aj
3Q 'uaSSxx aq quaqp (u)aquaauiaS ap fqq qBBXJBqajoas
qaq uba sqeeqd ap qep 'pqeedaq qpjoM sqbbxd ajapue
ap do 3uqqa3au apjqazap uq qfqMjaq 'uajaoA (uauunat) UB>1
PBBjaq jaqqeonpa qaq uba qeBXJBqajoas qaq (u)aquaauia3
ap qep 'pqaqsa8 sqeeqd aua ap do SuqqaSajsjtf qJ-qdaouoo
ap ut qpjom japja^ -uazfqMuee pBBjaq jaqqeonpa qaq
uq BjauiaujBBM jaaui jo uaa (uauun>() ubjj (u)aquaauiaS aq
•axqeonpasxseq ap Pxq uaqqaq
Sueqaq suTzsjapuB aqp eaqqesque3jo ua ufqz ua^ojqaq
aqqeonpasqseq ap uba SuqjaoAqqn ap pxq aqp ua3uqqqaqs
-uq ua saqqesque8jo ap uba 3uxj>i ap qqn 3qqsuio>ye uau
-osjad qxn qeAaS japax ux qBBqsaq peBjaq jaqqeonpa qx'Q
aqqeonpasqseq ap uba 8uquueqd ap -a'q-q „peej
-aq jaqqeonpa,, uaa uba 8uquK»ipueqsqoq ap jooa ueSejp
aq Sjoz uauaxp uaquaauioS apua^jaMuauies jo uaquaauiaS oq
•ufqz
qqoqqdjaA pqaqjjfqqufqqosjeeM aqqe jbbu uqajjaq qxp
do SuxJaoAqxn ap ua Suquueqd ap uba jjeduee aqeuoqSaj
uaa xbz 'qeeSdo aqqeonpg uauasseMqoA 8uqAa3qaM aMnaqu
9P ux pfxq aSqua bu aqqeonpasqseq 2uqqa8ajs>ifTj ap sqy
•neaAqu xeeuoqSau do axqeonpa
-sqseq ap uba -p-a 3uqunaqsjapuo 'Suquueqd jooa uajjojds
-aSqqn jnajjJooA ap qpuoM 8uqqa3ajsjifqj-qdaouoo ap uq
•pXaqSxpjBBA 3XBXOOB ua pxaqSxp
-JBEAuajjaj pxaqSxpJBBAXBBq :pua>iaja3 uapjoM axqBanpa
-sqseq ap qox -uapajqdo uauuroj saqqenqqsjjjaM ua -jaax
ua3xa ux jaAaxqoB ua ja3xpusqsjxaz saqqenqqsspuEqs
-jaqqoE OAaqqeonpa uq uauasseMqoA uadaoj3 qep uajap
-jOAaq aq ameu qaui sq aqqeonpasqseq uba 3uqqqaqsqaop ag
•ufqz
uaop aq qqoejjj uba 5961 snqsn3ne 1 jad 3uqqa3aus>tf qj
azap uio qBBqsaq uauiaujooA qan 'aqqeonpasTseq 3uqqa8aj
-sjjfqj-qdaouoo ap uba uaSuajqqqn qaq qoq pqaqa8 uaqqaq
sqappquiuq azap qBp 'do fqM ua>jjaui japuozfqq qaq uq aqq
-BonpasqeBq ap ua uaauiaSqB qaq uq aqqeonpa-uauasseMqoA
ap a b q neaAqu >)fqxapuex do uaSuxxa^jjqMquo ap *q*q'^
uauassBMXOA jooa JijaMs8uqxa>i>tXMquo ua -sSuquijoA
•ua8
-SaqjooA n ubb SuqxxaqeqsBA jaq Bqou ap uazaqApB ua3aj>j
-J3A ap do aqqoBaj azuo qaui X"uquaAa fqM uaqqnz 'uaS
-UBAquo uaqqaq uazaqApe ap3BBJAa3 ap fqw qupuw -pSaqaS
aqsqA jaq japaq uaa jooa suaAaq sq ua BaqBsquiuioo ququBB
uaa ubb pSaqaSjooA satapb uio buo joop sq Bqou azaQ
•uapoqaSuBB sq sSuequo
fl 9TP pqaxaqqsun)! eqofj ap uq pSaqaSqsBA sqaapuaqoj3
ufqz jnnqqno ap uba uaqzuBB uaq BuauiaujooAspqaqaq aQ
jnnqqno
•aqqaajoaj
ua uapaquaSaxsSuBB-aqqEdqouBLua 'uauassBMqoA jooa
jjja/iB3uqxa>iJiqMquo ua -s3utuijoa 'jnnqqno :ubb ua>juaqos
qqoepuBB jbbj3bjBd azap uq fqM uaqqnz suaSqoAuaajaqqov
•ufqz jbbjSbjBd azap
uba djaMjapuo qaq >(fqquauiBzaS fqz qsp jbbpuba *uapuoqa3
jbb>iqa ubb aqqaajoaj ua jnnqqno uauqajjaqspqaqaq
ap uaqqaq uaqjqjqosjooABqqaqqqqqBqduioo aMnaqu aQ
•aqqeejoaj ua unnqqno tjI
T-n
De invoering van de rijksregeling zal voor de rijks
overheid budgettair-neutraal plaatsvinden. Hoewel in de
concept-rijksregeling geen concrete cijfers worden
genoemd en er ook nog geen landelijk budget voor de
basiseducatie is vastgesteld, is al wel bekend, dat dit
budget door herallocatie van middelen zal worden ge-
vormd. Hierbij wordt in ieder geval beslag gelegd op de
gelden van de ontwikkelingsprojecten alfabetisering,
educatieve activiteiten voor culturele minderheden en
introductie Open-Schoolwerkwijze en de intensieve
taalcursussen, alsmede op een deel van de rijksbijdrage
Sociaal-Cultureel Werk, het rijkssubsidie aan het Vor
mingswerk Jong Volwassenen, de rijksfinanciering (door
het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen) van de
Huishoudelijke Voorlichting ten Plattelande en een deel
van de gelden voor het dag-avondonderwijs
Als gevolg van deze plannen voor de financiering van de
basiseducatie bestaat grote onzekerheid voor wat be
treft de instandhouding van het voor de volwassenen
educatie in Leeuwarden beschikbare budget.
Er dient rekening mee te worden gehouden, dat de ge-
meente als gevolg van de invoering van de rijksregeling
basiseducatie met kortingen door de rijksoverheid zal
worden geconfronteerd.
Het Baken wordt door het Ministerie van Onderwijs en
Wetenschappen gesubsidieerd in de huisvestingslasten en
de kosten van personeel. Daar door Het Baken een be
langrijk aantal activiteiten op het terrein van de
basiseducatie wordt uitgevoerd, is van de kant van het
ministerie de toezegging gedaan, dat gedurende een
overgangsperiode van 2 jaar de subsidiëring grotendeels
zal worden gecontinueerdDe gemeente zal daartoe een
"geoormerkte" financiële bijdrage ontvangen.
M.b.t. de activiteiten die niet als basiseducatie kun
nen worden aangemerkt, is door de Staatssecretaris van
0. W. medegedeeld, dat deze na de inwerkingtreding
van de rijksregeling niet langer door haar gesubsidi
eerd zullen worden, doch in het kader van het vormings-
en ontwikkelingswerk voor volwassenen eventueel voor
gemeentelijke subsidiëring in aanmerking zouden moeten
worden gebracht
Wij voorzien op grond van deze suggestie, dat de ge
meente in 1985 aan de ene kant zal worden geconfron
teerd met kortingen door de rijksoverheid t.b.v. de
basiseducatie, terwijl aan de andere kant wellicht een
beroep op de gemeente zal worden gedaan om het subsidie
aan Het Baken en mogelijk ook het V.J.V. te verhogen
teneinde de vermindering van het subsidie van het
Ministerie van 0. W. aan deze instellingen, voor
zover het gaat om activiteiten die niet als basiseduca
tie worden aangemerkt, te compenseren.
De hier geschetste ontwikkeling is zorgwekkend, zowel
voor de gemeente als voor de betreffende instellingen.
Wij beraden ons met de betrokkenen op de uit de rijks
regeling basiseducatie voortvloeiende beleidsmatige,
financiële en werkinhoudelijke consequenties voor de
volwasseneneducatie in Leeuwarden.
Emancipatie-aangelegenheden.
Met de vaststelling van de Emancipatienota Leeuwarden
en de beslissing van de gemeenteraad om de daarin vast
gelegde ontwikkelingslijnen te hanteren als uitgangs
punt voor het te voeren beleid, is een begin gemaakt
met het in kaart brengen van een aantal sectoren van
het gemeentelijke beleid, waarop vanuit een emancipa
toir kader maatregelen en activiteiten kunnen worden
ontwikkeld
Als eerste vervolg)sector is gekozen voor het terrein
van het onderwijs. Soortgelijke activiteiten, die
overigens plaatsvinden in nauw overleg met de Commissie
voor Emancipatie-aangelegenheden, worden c.q. zullen
worden ontplooid met betrekking tot de werkvelden
volkshuisvesting en ruimtelijke ordening, werkgelegen
heid, voorlichting, slachtofferhulp, participatie,
buitenlandse vrouwen e.d.
Tegelijkertijd wordt vanuit de gemeentesecretarie uit
voering gegeven aan een aantal reeds genomen besluiten
o.a. met betrekking tot het verwijderen van vrouw-