afqjA ap uba ouieuooq uaa spfqzaaue utjbem >taqsaqspfqq
uaa uq qep uapnoq uaqaom uaSo jooa aM uaqqnz qseeuaeEa
•uaop aq jjnaaqje aqqounj aAaqqBaaoaa
-annqeu ap ueb aapuoz 4paapaoAaq uapaow ubjj paxqa2
qxp uba >jqriaqa2 qaq uba 2uqaaATsuaquq uaa aaaaAaoq
UT paoopnqsaq uapaow qez suaAax -qqoozaapuo uapaoM uqaa
-aaqaaadiue>i qaq uba 2uqjasqqEAqjd qoq pqaq>if qqaaoui ap
>loo xez fqqjBea -uaqsexaqqeqqoxdxa azap uba Suq2exjaA
uaa qoq uapqaq uauunq uaqaSaaqeeui aiixow uajjaozaapuo
aq suaiuauaooA ufqz flM 'uaofxqui I puoa uba 2eapaq
uaa s>]CqT aeef (u cajjaqaaaduie}[ qaq uba dqa2aquq qarn)
aquaauia3 ap qso>i UJ93S auaoao 90» p9qqa29Tqeaaoaj qaq
•qjaaq 2qoAa2 qoq ua2ux2quaaaAiuaMz
ap jooa uapaq^CxxaSouiiuaMz ap uba 2uqaapuqmaaA a2xua
aqqeiujojsTaauosaad apuaAf qqq>if qqaS uaa fqq 'uapeq aq>]ap
-jaAO ap uba BTqourijsiiaxxqnd ap uba 2uqqoa2aaA uaa qep
'qsrrnaq uba fqqaeep aa suo ufqz f TM •pT9qaq qxp uq qsed
«.sr^flpuaAXBjj,, pequiaMz qaq uq -e-o ueeqfxx2jaqeM uaa
uba 2aquee aa 'uagaaa aquaaiuag ap uba 2uquuedsuq SI8T9
-ueuqj aqoa2 uaa qqoxzdo jaqqeqqoqdxa uq axp saqqepoui
-uioooe axp auibu qaiu uba jjxnaqag jaqsuaquq aaam uaa qoq
uapxax uauun^ axp uaxoSaaqeeui uba uauiau qaq do uaqqoqa
euoAaq apoxaadspqaqaq apuauiojj ap ux suo uaxxuz f fM
•uaaanuqquoo fq« uaxxnz
aapB>i qqp ux pqaqaq aqqaza2 gueg uq spaaa qan -saqqepoui
-ujoooB ap uba uajjeuiuooqos qaq ua do qqoqzaoq qaq -iu*o
sxeoz 4ua>jjiajqaq aq aaaqaq qaq uq jaqqoe saa>jxnaqag
9P 4*fTTa2oui jbbm aBBp 4uaqqoeaq aq sq uapnoq aq
neaatu JBBqxBBqaq uaa do uaAaqaeq ap aio uapeqjjfqx9goui
ap uba uaa 'ua^em (uaAfqqq) uauumj >]xnaqag ubajb 2uq>j
-qoAaq ap uba uagxq 9X1® q®P uapnoq aq neaAqu gquBpoz
uaa do uaguquaqzaooAaqqBaaoaa uo -qaods a>(fqxsquaaiuag
uba ^xnaqag qaq jooa uaAaqaeq ap ufqz aq quaqp qqoqa
-ag doaa pqaqaq qaq 'qqeA uaaaqeqsuoo aq uatuo^uq aaeq
-pssqsaq Ptja qaq uba 3ux2bxjsa uaa spfqzaapue ua pfqq
•q>lBBUiag uapaoM uaqaoui uaxxnz uaqsojj Baqxa uinqpeqs
aaqex uaa uq pnoqaapuo uba uaqeq agaMaaqqoB qaq aoop
qBp jo 'qpaow jjfqxegoujuo guquaqzaooA ap uba >iqnaqag
aqBuiaou qaq uapaquieez>ijaMspnoqjapuo azap uba uaaaoAqxn
qaxu qaq aoop qep 4ufqz uaqaoiu qez puooqaguBB jjfqqapqnp
qsp 4uaaaqueq qundsguugqqn qaq fqqaeep uaqqnz fq^ -uap
-noqaapuo uapaoM apuaopqoA (aaapno qeM ap auiBU qaiu ua)
saqqepouiuioooe ap qep 4JifqqanEzpoou qaMuaAa qjfxqq qan
•uaqsuiojiux ap uba guqgoq
-aaA uaa ueb x9« ubp uaqso>iepnoqaapuo ap uba guqgBqjOA
uaa ubb uapaoM uauuroj qqospag aapaaA noz aapB>i qqp uj
•uaguxaaqsaAuq(sguxpqajqqxn) ap
uba guqaasqaoduiaq qoq UBBgagaaAO spaaa mnqpBqs aapaaa
uaa uq ex 'uaqsaq aq ubb guquaqasAqeuaqp ap uba nuaA
-xu qaq aapuoz 4uagqxx9qsjjaaMaq aq aoqoas agqABqaapuo
ap uq uaguquaqzaooA 'A'q-q uaqso>t apuaAfcqq aquaauiag ap
uba guqua^aa jooa oqqau ap uba guqgeqaeA uaa apuqauai
UBBpx oa uapaoM 2bbja ap ubb
qaaqeg qaMfqjA ubji X9aquauio^ 'aoqjBBp >ieezpoou ap >joo
qjjaaaqquo suagqaaAO "JBeqxuBq qexu uauapaa aqp uio fx«
uaqqoB uaguquaxzaooAqaods ubb x®e9u® q9M uba guqpqaaq
-qqn uag -uapnoq aq puBqs uq ^Cqqagoui X99aoz neaAquuag
-uquaqzaooA agqpqnq qaq ufxz qqoqaag do >ifqqauiBuaooA
apoqaadspqaqaq apuauio>i ap aa aqqBaaoaa ua qaods 4guqp
-aoAdo ajtfqqeuiBqoqx aoqoas ap uq pxaqeq qaq q®z guqg
-quqnzaq qoq >iBBzpoou opuBBgaapaaA uaa aoop uaguowpaq)
•aqqBaaoaa
•pqaqaq
-exqedqouBiua a>ifxqsquaauiag apaaoAOg aoq nu qoq qaq do
uapaoM x®z UBBgaguq uqabbm uaggaqaooA n ubb aqqEnqeAa
uaa ajjBzaaq fqn uaqquz ^g61 uba qjqaq aqsaaa ap ui
-eqqBSXUBgjo a>jfqqequaaiuag ap uauuxq uaMnoaA jooa axq
-ounjspnquio uao uba guquio>jpuBqsqoq ap ua axqBjqsquqiupB
-sguq^qoAaq ap uq usnnojA apMnqag uba SuqqxaqsuiBBuaq ap
'uaaaqxnuiaoj aiiPxxsquaeuisa uq uaSuxx®daq a>ifxxspuaTjAuo
1.5 Sociale voorzieningen en maatschappelijk werk.
Het terrein van de sociale voorzieningen en het
maatschappelijk werk is de laatste tijd zeer in
beweging
Wij achten het derhalve van belang om kort op de alge
mene ontwikkelingen hieromtrent in te gaan.
In het vervolg van deze paragraaf zullen wij nader
ingaan op de decentralisatie van de maatschappelijke
dienstverlening, de wijziging van de Wet op de Bejaar
denoorden, de herziening van het sociale
zekerheidsstelsel, de sociale werkvoorziening, werken
met behoud van uitkering, projecten voor mensen zonder
werk en etnische groepen.
Algemeen
De mogelijkheden waarover de lokale overheid beschikt
om een geheel eigen beleid te voeren met betrekking tot
het veld van de sociale voorzieningen en de maatschap
pelijke dienstverlening zijn gering.
Een deel van de regelgeving terzake is wettelijk vast
gelegd en is slechts aan de gemeentebesturen ter uit
voering opgedragen, zoals b.v. de regelingen op het
gebied van de sociale zekerheid. De vaststelling van de
financiële middelen die besteed kunnen worden aan voor
zieningen en activiteiten waarmee de gemeente wèl een
eigen beleid zou kunnen voeren, m.n. op het terrein van
de maatschappelijke dienstverlening, vindt evenwel op
rijksniveau op een dusdanige wijze plaats, dat in toe
nemende mate aanvulling vanuit de eigen gemeentelijke
middelen noodzakelijk is, teneinde het bestaande voor
zieningenniveau in stand te houden.
Hoewel wij decentralisatie van bevoegdheden toejuichen,
kunnen wij ons niet aan de indruk onttrekken dat dit
instrument mede wordt gehanteerd om bezuinigingen door
te voeren.
De macro-economische ontwikkelingen die van invloed
zijn op verschillende segmenten van het maatschappe
lijke leven drukken ook een stempel op de zgn. zorg
voorzieningen in Leeuwarden. De verslechtering van de
inkomenspositie van grote groepen uit de bevolking,
ondermeer als gevolg van het hoge niveau van werk
loosheid in onze gemeente, leidt ertoe dat niet alleen
de Gemeentelijke Sociale Dienst geconfronteerd wordt
met toenemende aantallen cliënten die noodgedwongen een
beroep moeten doen op financiële ondersteuning, maar
heeft tevens tot gevolg dat in toenemende mate een
beroep gedaan wordt op de instellingen op het gebied
van de maatschappelijke dienstverlening.
Recentelijk heeft U uitgesproken dat de gemeente
noodgedwongen een eigen minima-beleid moet voeren,
hetgeen een samenhangend pakket van maatregelen dient
te omvatten. Wij zullen op korte termijn onderzoeken of
en op welke wijze de in dit kader gedane voorstellen
kunnen worden gerealiseerd.
Gelet op de prioriteit die wij in het collegeprogramma
hebben gelegd bij de maatregelen en voorzieningen die
gericht zijn op de bescherming van de zwakkeren in onze
samenleving, achten wij het daarom van belang het bud
get ten behoeve van de voorzieningen die vallen onder
deze hoofdfunctie zoveel als mogelijk is te ontzien in
het kader van eventuele toekomstige herwaarderings
operaties
Naast ongewisheden met betrekking tot de sociaal-
economische ontwikkelingen die zich in de komende tijd
zullen voordoen, welke van invloed zijn op de aard en
de omvang van het benodigde niveau aan zorgvoorzienin
gen, zullen de onzekerheden over de effectuering van
beleidsvoornemens van de rijksoverheid in de komende
beleidsperiode in sterke mate het te voeren gemeente
lijke beleid bepalen.
Een aantal van de bedoelde beleidsontwikkelingen
brengen wij onderstaand onder Uw aandacht.
Decentralisatie van de maatschappelijke dienstverle
ning.
Als gevolg van het intrekken van de Kaderwet Specifiek