•pXBBqj9A
uapjoM usuunji aq sjaqSessBd apuajjajqaqsap ap do qaqu
ua^fqqq UBAjaqq uaqsojf aa JnnqaiBO-'O'S usSaq uapfqjqs
-paM Cqq sqnqo apua^aozaq uba „sjaqjoddns,, uba jaoAjaA
jooa uassnq uba jnnq auiBU qaui qjajqaq qaH "uauiouaSdo
sbm SuqqouSaq op uq Sutuibj uoa jooAjaqq qBp japuoz
UBepaS uapaon uaqsaoui uaAsSqqn a>jEZjaq japjaa qBp ua>i
-aqqaS st qaH sqnqoqBqqaoA apqBBqaq sjaqjoddns >jaozaq
qatu pueqjaA uq apjo uba uaqaSajqeBUi jooa '009*2.
uba uauiouaSdo qsod uoa sq „pqaq^qiqaA u9 ®pJO
auBquado uba uaqaSajqaeuj aSqjaAQii 5 20 sqqounjqns japug
uaxaSauqBBUi apuanuaqosaq aSxuaAO otr L sqqounj
'ua>(Btu uauuroi pqaSqqoBM do ^bbjOsubb qasuqSaq
uq uaqqnz 'uaAfqqqjaAO uapnoz Sou bujbbp axp uauaSaQ
•a-H*g ap Cxq qsqBBqdaS? uapjon aq uaaqsaq pqaq^LxxaSoui
ap xbz uaqa^ua jooa *pxaqsaSuBB uapjoM uauuroi aq sjapqa
axqounj aMnaqu uaa uq uapaq^fqxaaocu 8P UBA usqcu3JSA
qaq do Soo qaq qam Suqqoqosrqq ua -mo jooa pqaqsaS
jeeq^qqosaq uaqqaqqiqoej ejqxa uapjon qsuaxp aqsBA
ux qaauosjad *g*g aSxpxnq qaq jooa -uapuxA aq sqaaqd
uauaxp qez uapaqSxpueqsuio auoMaSuaqxnq ux SuquaqjaA
-dqnq ap uauuqqjEBM uaAaSaSuBB uapjOM suapB>i ap uaqqnz
qaMuadmag ap ua qaMjaaMpuBJg ap uq *uasrxjji xbz SBqsaq
ufqz jbbC apuamo^ qaq uba doox ap ux s>q[nz qap qqoaaS
uapjoM uaqoqsaSqqn qaqu qanuaAa 990tu 98H 'uaAaqaSdo
uapjOM xbz qoBxa SuqjqqoAag Suxmjaqosag aqqasqueSjo ap
jaauuBM uba SubSut qam pua^aq qaqu Sou sq quamom qqp do
auxpfxjqeaquadtueii :o£l axqounj
anj,
den aanvankelijk een tekort van rond 180.000,Dit
tekort vindt zijn oorsprong in een "inhaal" op diverse
begrotingsposten (overuren, vervoermiddelen, uitrusting
en administratie). Het tekort is gedekt uit het egali
satiefonds politiekosten, welk fonds een batig saldo
had van rond 190.000,Dit saldo is gevormd uit de
rekeningsoverschotten op het onderdeel politie over de
jaren 1981 en 1982. In het concept-beleidsplan is
alleen op een onttrekking aan het egalisatiefonds gere
kend voor 1985, hetgeen inhoudt dat er van uitgegaan
wordt dat in 1986 de inkomsten en uitgaven van de poli
tie weer in evenwicht zullen zijn.
Het beleidsplan voor de politie blijft een centraal
gegeven in de wijze waarop aan de politiezorg vorm moet
worden gegeven. In het kader van dit continue proces
ligt een groot accent op de "despecialisatie" van de
politiefunctionaris. De bedoeling is dat als gevolg
hiervan meer politiemensen beschikbaar komen voor de
algemene politietaak. Dit terugdringen van specailismen
mag uiteraard niet ten koste gaan van de kwaliteit van
de taakuitoefening en is derhalve een aangelegenheid
die met omzichtigheid dient te worden aangepakt. Het
ligt in het voornemen aan de Commissie Openbare Orde in
de loop van het volgende jaar een overzicht aan te
bieden van de inmiddels bereikte resultaten in dit ver
band. Een ander centraal thema in het beleidsplan wordt
gevormd door het uitgangspunt dat de taak van de poli
tie aanvullend is t.o.v, de burger, D.w.z. dat de bur
ger zelf verantwoordelijk is doch dat de politie hem te
hulp komt wanneer de situatie de burger boven het
hoofd groeit. Dit is een ontwikkeling welke niet op
korte termijn haar beslag zal hebben gekregen. Er zal
nog veel voorlichting nodig zijn alvorens dit voor ie
der een vanzelfsprekend gegeven is. Niettemin verdient
dit uit zowel principiële overwegingen van de verhou
ding van de burger t.o.v. de overheid als ook vanwege
de hierboven gesignaleerde financiële omstandigheden,
hoge prioriteit.
Met enige bezorgdheid moet worden vastgesteld dat het
in toenemende mate noodzakelijk blijkt politie aanwezig
te doen zijn bij de wedstrijden van de F.C.-Cambuur
Sedert enige tijd blijken wanordelijkheden niet alleen
veroorzaakt te worden door supporters van bezoekende
clubs, maar lijkt zich ook onder de aanhang van Cambuur
een groep te manifesteren die gewelddadigheden niet uit
de weg gaat. Met name de bescherming van de bezoekende
supporters voor en na afloop van de wedstrijd geeft de
politie handen vol werk.
De ervaringen met het "binnenstadproject" zijn gunstig.
Dit project, inhoudende een versterkte politiesur-
veillance in de nachtelijke uren, met name in de week
einden, zal dan ook onverminderd worden voortgezet.
Functie 120: Brandweer.
Het dienstverleningsniveau van de Brandweer zal ten ge
volge van de maatregelen met betrekking tot personeel
en materieel op grond van de herwaarderingsoperatie
1984—1988 onder druk blijven staan. De betreffende
maatregelen zijn in het beleidsplan 1985-1989 verwerkt.
In het kader van de voor de Brandweer te treffen her
waarderingsmaatregelen zal voortdurend een zorgvuldige
afweging dienen plaats vinden tussen de hieraan verbon
den financiële aspecten en de mogelijke consequenties
voor het dienstverleningsniveau.
Overigens merken wij op, dat wij in het kader van de
herwaarderingsmaatregelen voor de periode 1985—1989 een
besparing op het van dienstwege verstrekken van brand
weeruniformen verantwoord achten. Hiermee is een bedrag
gemoeid van 25.000,ingaande 1985-
Wij zijn voornemens een nader onderzoek te doen uit
voeren naar de mogelijke besparingen met betrekking tot
de water- en warmtehuishouding in de brandweerkazerne.
Voorshands is hiervoor in het beleidsplan een bedrag
opgenomen van 10.000,(ingaande 1985).