Hoofdfunctie 2. VERKEER, VERVOER EN WATERSTAAT.
Functie 200: Algemeen beheer.
In de komende beleidsperiode zullen voorshands geen
nieuwe bezuinigingen op het onderhoud van straten en
pleinen plaatsyinden. Bezuinigingen uit eerdere
beleidsplannen zullen wel worden doorgevoerd. Ook uit
een landelijk onderzoek is gebleken dat het beschikbare
budget in vergelijking met andere gemeenten van
dezelfde grootte en met overeenkomstige
bodemgesteldheid zeker niet als te hoog kan worden
aangemerkt. Het desbetreffende onderzoeksrapport is ter-
inzage gelegd.
Functie 210: Wegen, straten en pleinen.
Aanleg van nieuwe wegen in uitbreidingsplannen zal ook
in de komende beleidsperiode worden afgestemd op de
gronduitgifteDe verlengde Kanaalweg ter ontsluiting
van het zuidelijk gedeelte van Camminghaburen zal medio
1985 in gebruik worden genomen.
Medio 1986 verwachten wij dat de zuidtangent in gebruik
zal worden genomen. In deze beleidsperiode verwachten
wij de aanleg van de Oostergoweg in uitvoering te
nemen, hetgeen in sterke mate afhankelijk is van het
verkrijgen van de benodigde rijksbijdragen. Aan het
gebied ten zuiden van het station zal naar verwachting
in samenwerking met de N.S. een nieuwe invulling worden
gegeven.
Tussen het industriegebied de Herarik en Camminghaburen
zal voor het gemotoriseerde verkeer in het verlengde
van de Saturnusweg een viaduct worden aangelegd.
De aanleg van fietsvoorzieningen zal ook in de komende
jaren bijzondere aandacht krijgen. Met de totstand
koming van het fietspad Goutum-Werpsterhoek (uitvoering
eind 1985 - begin 1986en de aanleg van het fietspad
langs de Dokkumer Ee tussen de Vierhuisterweg en
Bartlehiem zijn belangrijke voorzieningen, vooral ook
op het gebied van de recreatie, gerealiseerd. In samen
werking met de gemeente Tietjerksteradeel verwachten
wij in 1985 de fietaverbinding tussen het industrie
gebied de Hemrik en de Rustenburgerweg tot stand te
brengen.
Voorts zal de gemeente de komende jaren financieel
betrokken zijn bij de uitvoering van de ruilverkaveling
"De Oude Jokse". De betrokkenheid met de ruilverkave
lingen Leeuwarden en Tietjerksteradeel verkeren in een
eindstadium.
Gelet op de moeilijke positie waarin de gemeente
verkeert, achten wij het noodzakelijk de stelpost
civieltechnische werken jaarlijks met 1,7^ miljoen aan
investeringsruimte te verlagen. Wij gaan er daarbij
vanuit dat er voor het realiseren van belangrijke,
infrastructurele voorzieningen een belangrijke verant
woordelijkheid ligt bij de Rijksoverheid.
Het financiële draagvlak van de gemeente is onvoldoende
om het gebrek aan rijksmiddelen, die nodig zijn om aan
rijksbijdrageregelingen uitvoering te geven, te compen
seren door eigen reserveringen.
Dit is ook een van de redenen dat de gemeente Leeuwar
den ervoor blijft pleiten dat haar bijzondere positie
in Friesland tot uitdrukking moet komen in het rijks
beleid m.b.t. de Structuurschets Stedelijke Gebieden en
het regionaal sociaal-economisch beleid.
Het vorenstaande laat echter onverlet dat in de nabije
toekomst een nog strakkere prioriteitsstelling en tem
porisering voor de uitvoering van civieltechnische
werken geboden is. Desalniettemin achten wij deze
verlaging in de context van de totale gemeentelijke
financiële positie onontkoombaar.
Overigens zullen wij bij de totstandkoming van het
beleidsplan 1986-1990 opnieuw bezien in hoeverre de
structurele verlaging voor de jaren 1990 e.v.
gehandhaafd dient te blijven.
Functie 210.03? Parkeren.
De rond 1150 parkeermeters in de binnenstad en de 20