•UGU9SSBMIOA uooa axqeonpasdaouaq
uexdepqaqaq uaqa>piqMquo aq >ifqu qaq uoop uaa uq uatuo>i
Ibz apuo ap ubb pfqq uaufqz aq Buquao ap uba aqqqsod
ap qep sq uaqoqsag *ufqz qqoquaSq>(UEiuspqaque axqueqs
-uq aqsuaa uq aqp £!,*g'g*o op uba aqqqsod a>(f qqapqnpuo
uaa qoq uapqaq noz pqnpaSuBB qpuow «aqqBonpaeqsBq,, qaiu
qsp poqqaS qaq uauuqq Suquajaosdaouaq ap ua aqqBonpa
apuauaqugquosdaouaq ap uba paqqaS qaq do uaqxaqxAxqoE
ap uba Suqmaudo uoop qsp saauA ap nfqqauiBU puoqsaq nsaA
-qu jBBJioq do 'uauaesBMXOA aqqBonpasqsBq 8uxqa8aus:>tf qu
-qdaauoo ap uoop uajjauqsaq qpuow qsp pxaA qaq
uba uajjBiuqqn uaqeq aq qaapuapuo SuquaqzuooA sqe 'Q*g'D
qaq uio uaoiauuooA UBBq uba uaqzaSjB qjaaq - '0-N*A
ap ua uaquaaiuaS-'g-g'o op uba apfqz ap uba SueupuBB bu
•ui-o - ffuoAJjuaM azap qaiu qsBxaq sq aqp squBqauoassqBBqs
ap qap 'uazfqw aq doua Suaqaq uba qaq sq s,*g-g»o
ap a>iBzuq pqaqaq ajjfqqapuBX 9©M qoq Suqjjjjauqaq qa^
*06 q°q uaqaouS xez
Sou uaqsqsuno XBquBB qaq qBp uapnoqaS sq aaiu 8uqua>iau
ua qsaAsqnqaS sq uinuquao qaq uquBBM aqqapouiuioooB ap
uba Mnoq ap fxq qsp doua fqM uazfqM suaSquaAO *q>iqauaq
uapuo« jtsz Sqpaods 4uasqBBqdsnsuno 55 do pqaqsaSqsBA
sq Sousxbuooa pxaquaSaqaSjiuart ua ua^BZ aqaxoos uba
aquaqsquqM qaq uoop a>jxaM 'umuquao qaq uba qqaqxoBdBo
aXBUiqxEui ap qBp uaqqoBMuaA fqfl -uaSeup aq uooa ggo qaq
uooA uaqBpxpuBif pqaqsaS pqaquaSaqaS ap uq uiouBEp qpuoM
axouxAOud ap uq snnaunqspqaquy a>ifqqaqsaMaq) ap uba >1x3
•puexsaqug uq s,oqSau aqqe qqnuBA uauiouqsuq uaqsqsuno
uauunjj adqouqud uj -ua3Cqu>i SqoAuaA ufqz UBBfsSuqqouS
-aq qaq uba dooq ap uq qsz uaqsqsuno uba daouS aqsuaa
ap qaui t7ö6L uaqmaqdas uq uinuquao qqp uba quEqs aq
-Suqu
-ajaosdaouag ua aqqBqugquodaouag uooa lunuquao £0L19
q>iqau
-aq uaqqaq (ubbC g) urtnps8uqua>)qqn-iunuiqxeiu ap aqp uau
-oeusd uba uioouqeq-un ap usp ufqz xez uaSufuaS 'A'M'M ap
uq uazoq^uaM puaunpquojj uba uioouqsuq ap pfqq apueiuojj ap
uq qBp 'uBBSaSqqn uba uioubbp ua fqM ufqz uaqso>i apiuBBu
-aS aijEzuaq UBqdspqaqaq qqp uq ap qoq Suqjjjjauqaq qaqj
"A'M'M op suaqqoBU>] 8uqua>jqqn uaa uooa uauiojj Suqjjuaiu
ubb uq uaaui qaqu ubbC uup ufqz uaSuof aqp uauosuad
uauuroj 8uqAa8qa8au uq SuquapueuaA uaa uba SqoAaS sqy
•8uquaqzuooAspqaqsooq>iuaM qaM 20" 119
•pxaqua8aqa3>luaM :iL9 oxqoung
•qqoBuqaS uapuow \ez uaoAqqn uaq
qaqu „Buiquxui aqqoa,, -u3z ap puaqqnqsqqn qoq ua>iuadaq aq
5861 JBBf qaq uooa 3uqua>iqqn aSqqBiuuaa ap uio 8uqua3au
ap uba uauiauuooA qaq qep 'ueBSaS qqnuBA SousqeuooA ua
fqM ufqz SuquiBu azap fqg 'ooS'lj 9oq 005 3©ui ua8uqua>[qqn
aSqxBuiuaa uauaquaA aq q^quBB qaq uba auiBuaoq uaa jjoo
UBp uaqqoBMuaA fqfl 'uaqaouS xbz wouapaM uinuiququjsuBBqs
-aq qaq qoq ua8uoupa8Snuaq qpuoM 5961 uq qsp 'uauosuad
qequBB qaq qsp puaaqBqsuooaS uapuoM qaoui UBp 'uaqBq
-a8 qpuoM SuqMnoqosaq uaqqnq - qjaaq squa^aqaq aqosqu
-qoaq uaa sqqoaqs pusquaA qqp uq aqp - uapuoouapuBBfaq
ap do qaft ap uba 8uq8qzfqM ap uba uaSqoAaS ap uaauuefl
puajja3aoq uapuoM uapuoouap
-UEBfaq apuajjauqaq ap ubb pqaquaAO aqBqouqAoud ap uoop
sjjaauqsqqoau 'paoSuaA uapuoM uapuBBfaq ap ubb pUBqs
-fxq uba SuqjjjjauqsuaA uba uiuoa ap uq 8ou nu aqp uapuoo
-uapuBBfaq ap uba uaqso>| ap uba qoap jjfquSueqaq uaa
Xbz uoopuaqg 'uapuoouapuBBfaq ap do qa« ap uba 8uq8xz
-fqM uauiouaSuooA ap uba SqoAaS sqe uaABSqqn ap uba Suqq
-Bp ua>jfquSuBAUio x©3a uaa qBBqs - puaaquoujuooaS qpuoM
aquaauia8 ap aauiuBBM uaqso^ ap uba aaiuueep ua - uapSqq
-qoaua8s8uquajjqqn xoquBB qaq uba aiuBuaoq azap uaAouaSax
•uaop uaqaoui 'M'M'U op do daouaq uaa >jfqxxoppquiuo
8uqua>iqqn--A*M'M JO -*M*M uaa do uba sqBBqd uq uEBf £g
usp ufqz ua8uof aqp uauosuad uoopuBBM uaSuqqaSau
-spqaqsooq>luaM ap uq SuquapuEuaA ap puiaouaS uapuow
puequaA qqp uq uejj aqsuaa sqy -SuqAaSiaSau ap uq uaSuqS
Tzfqw ie^ssm^ uaa uiopuou eiueu cjaui uacjqoa cjofz uauauq
611.0^: Sociaal-cultureel werk in het kader van werk
gelegenheid.
De tendens in het rijksoverheidbeleid t.a.v. de subsi
diëring van projecten voor mensen zonder werk om de
voorkeur te geven aan arbeidsgerichte activiteiten
heeft nog niet geleid tot een geringer aantal of een
geringere omvang van projecten voor mensen zonder werk,
dat voor subsidiëring in aanmerking wordt gebracht om
dat de middelen die de beide ministeries (Sociale Zaken
en Werkgelegenheid en Welzijn, Volksgezondheid en
Cultuur) ter beschikking staan voor de uitvoering van
de genoemde regelingen zijn verruimd. Ook de mogelijk
heden die het Europees Sociaal Fonds in dat kader biedt
worden zoveel mogelijk benut.
Mede gelet op het feit dat de activiteiten ten behoeve
van werklozen een hoge prioriteit in het gemeentelijk
beleid hebben, achten wij het gewenst om ingaande 1985
94.000,extra te ramen t.b.v. sociaal-cultureel
werk voor werklozen.
Daartegenover kan een hogere inkomst geraamd worden op
grond van de mogelijkheden die het Europees Sociaal
Fonds in dit kader biedt. Daarnaast stellen wij voor
ten behoeve van de subsidiëring van projecten mensen
zonder werk in 1988 f 22.000,en ingaande 1989
44.000,aan extra middelen ter beschikking te stel
len. Hierbij wordt er vanuit gegaan dat in de daaraan'
voorafgaande jaren het eventueel niet door het E.S.F.
gedekte deel wordt gedekt binnen de gemeentebegroting,
zonodig ten laste van het werkgelegenheidsfonds.
Omtrent de besteding van de geraamde middelen zullen
wij U binnen afzienbare tijd concrete voorstellen doen.
De beoogde inpassing van deze voorstellen in het
ontwerp-programma 1985 sociaal-cultureel werk is in
verband met het overleg dat met de bijdragende ministe
ries plaatsvindt ook dit jaar niet mogelijk gebleken.
611.05: Overige Werkg;eleKenheld
S.„Werkloosheid en_Werkgelegenheid^_
Het aantal werklozen in Friesland en in het arbeids-
rayon Leeuwarden bedroeg juni 1984 respectievelijk
34.254 (20,3/1) en 9.013 (19,8%). In de gemeente
Leeuwarden waren eind juni 1984 2.151 vrouwen en 4.164
mannen zonder werk, in totaal dus 6.315. Een jaar eer
der waren het er nog 5.647, er is derhalve sprake van
een toename van 668.
De in 1980 ingezette dalende tendens in de werkgele
genheid in de gemeente Leeuwarden heeft zich ook in
1983, zij het in mindere mate, doorgezet. In mei 1982
waren er in Leeuwarden 41.653 arbeidsplaatsen, in mei
1983 waren dat er 41.270. De daling van de werkgele
genheid deed zich voornamelijk voor in de bedrijfs
takken industrie (-445), bouwnijverheid en installatie
bedrijven (-280) en handel, hotel- en restaurantwezen
en reparatiebedrijven voor gebruiksgoederen (-254). De
bedrijfstakken bank- en verzekeringswezen, zakelijke
dienstverlening (+219) en overige dienstverlening
(+322) vertoonden een stijging in de werkgelegenheid.
De toenemende werkloosheid was naast de afnemende werk
gelegenheid mede een gevolg van het toenemende aanbod
op de arbeidsmarkt.
Voornoemde ontwikkelingen bevestigen nog eens de wen
selijkheid van een - voorzover dit binnen de reikwijdte
van de gemeente ligt - zo krachtig mogelijk beleid op
het gebied van de werkgelegenheid en het sociaal-
economisch terrein. Alhoewel (inter)nationaal tendensen
tot verbetering merkbaar lijken, zullen de gemeente
lijke inspanningen terzake op een zo hoog mogelijk ni
veau moeten blijven. De bijzondere positie van
Leeuwarden als centrum van Friesland, de perifere lig
ging en de sterke afhankelijkheid van het agro-
industrieel complex, maken dit beleid mede tot een
strikte noodzaak.