UBAJ0TH ua>jojdsaSuee uapjOM jez '000*005*1 S XBeqoq
ux uba Sejpaq uaa jooa s^CxxjebC uaSuxqqoqxdjaAaxq
-ubjb3 apuiaouaS jooAJaxq ap uba aAaoqaq uaq aquaamaS ap
qep 'uee8a3qxn 3uxx[aqsjapuouaA ap uba qpjOM 686l"586l
apoxjadsppaxaq ap up «uaSuquoM uba Mnoq ap *b*o doo^uee
ap uba SuxjaxouBuxj ap jooa uee8a3uee ufqz uapjap joop
axp uaSuxuax do 3ux>i>jajqaq -uxui g'ot?2 9Jsaq 3ejpaq
qxp uba '"Tw tj'86£ uba 3ejpaqs3uxuax uaa jbao pjaap
-UBJB3a3 qjaaq uaSuxqqoxxdjaAsSuqssoxjE ua -aquaj c;g6l
xjBnuBf l uad aquaamaS ap qep 'qjjCxqq qeeqs apSaxaSjaAO
5861 jooa 3uxqoj3aq-djaMquo ap fxq ap sua>jfxia
uaauxuaxpXBS aue3 aq
ubb uapjap joop uba~3uxssoxjb ua aquaj uba uajapuBJBD
*(10*126)
apopjadspxaxaq ap ux aquaj apjBBdsaq ap uba uaSuxmej
ap ux qqoBjqaSuBB uapjOM aq ua3ux3xzfxM aSxpou ap
uauaxp aAJasajooxsxj ap ua SuxAfxjqosje Bjqxa aAjasaj
ap J8AO uaSux^jjxqosaq apxaqsaSjooA ap qarn pueqjaA ux
•puaqajaq aSequaojad
-SBxeoioaquaj qaq ueA puaq ap ubb *zua saAjasaj ap jsao
aquaj ap qpjOM Suxjapuozqxn ax3>}ua uaa suapnoqag -saA
-jasajsjrpjpeq unq do fxq azap uaAfxjqos jo axqeqxoxdxa
ap uba aqBq uaq jo aquaj ap uaSuajq azaa *pjaa>iaS
-qxn uaAfxjpaq ubb aquaj ap qpjOM sqssp ua (ua>jjaM ajaq
-uado aAjasaj *Afxq) uaAajqosaSfxq saAjasa.j aSquiuios uba
apjBB«>jaoq ap do aquaj ap qpjOM sqssp (aAJasajooxsxj)
uaqappxai auaiuaSxB ap uba aqBq uaq exaap quio>i
uaxappxuJsSuxjaxouBuxj uaSxa azap uba aquaj aQ -q>ixqosaq
(XEBqxdBJj uaSxa ua uaspuoj 'saAjasaj) uaqappxiu
-sSuxjaxouBuxj uaSqa J3ao aquaamaS ap qepjoop pjeedsaq
uapjOM ub>] axp 'aquaj ap >joo qjooqaq uaqsBxaquaj ap qox
•TëiqxdBJi uaSxa ua saAjasaj jaAO aquag
*(00*U6)
axqounj jbbu uazaHJOA qpjOM a>]ezjax '000*691 S
uba jaixbaaaui axaqoueuxj uaa xxapuqaqxn quajjaqaq
XXQ -3xu3j spaaaTnoTBosSaooA ap uep st aaSoq a^uaa
apua>jaja3aoq ap qep 'sx uajjaqqso (uoqoasuaAfxjpaq
*u3z ap ux uaSuxjaqsaAux jjeezpjooq ux) uapaoxAuq.aq
qaxu aquaamaS uba axqqsod ajxeqqaSpnq ap uaqsexsquaj
ap ubajbem 'uaSuxaaqsaAuq ubb spfxzjapue ua (pqaquaAO
joqoas ap ux uaSuxjaqsaAux >jeezpjooq ux) uapao[aux.aq
aquaamaS ap uba axqxsod ajxeqqaSpnq ap uaqseqsquaj ap
ubajbem 'uaSuxjaqsaAux ubb pua>iaja3aoq uapjOM aq spfxz
-jaua quaxp xtmusjaaaxqbxnaxbo qxa *6 axqourijpjooq jbbu
qjjaoqaSjaAO ubp qpjOM xiqasjaAaxqexnoxBO qaq aquaj
uauagaj aq aoq jifxxspsouuaa ap uba q^CxMjB pfxqxe aquaj
uaua^aj aq aoq >ifxTö>lu3M ap qep 'q^fxxq >|Cxq^ejd ap
ui puaojajaSaoq uaSuxjaqsaAux ap ubb aquaj qpjOM aSeq
-uaojadSBXsuio-aquaj apjaaxnoxboasjooa qaq uba sxseq do
•axqoajjooaquag
000*001 uba uamouaSdo qsod
uaa jooAjaxq sq uaSuxuiBJ ap uq jaxXBAaaiuaquaj uaa qqp
qua>jaqaq 'pqa3 3ubx jooa ubp pxbbqaq uapjOM qaoui aSeq
-uaojsdaquaj jbSbx uaa pqaS quoot jooa uaxzaSuev *uapuxA
sqBBXd Xfcz PXsS 9uo>1 epfT9 uaqXB aq 'uxui oi
uba SBjpaq uaa qoq uaAB8qxnxBBqxdB>i uba SuxjaxouBuxj ap
qbp 'uBBSaSqxn SuxxXB^sjapuojaa ap uba 3uxua>iajaqaquaj
3P fTQ sx uajBf aSxjOA qoq SuqxxsqsuaSaq ux -uaqsBxaq
-uaj axeqoq apuiaouaS jooAjaxq ap uba qxn xssp 9>ibbui
•uxui 5'g pe SBjpaq qxp jbao aquaj aq 'uqui 8'09 S
- qsuaxpxBBqxdB^ ap do qjo>iaq apuiEEjaS qaq jaaAaSuo
- qjoqaqsSuxjaqouBUXj *3z qaq Saojpaq ^861 uooa
3uxqoj3aq-djaMquo ap uba uaxxsqsdo qaq fxg 'pxbbqaq
uapjOM qaoiu pxsS qsBA ua^qajq aq ubb Mnaxu jooa
qap SuxxxsqsjapuojaA ap uba UBe8a8qxn qpJOM aSaquaojad
-Sbxsuio qaq uba 8uxua>iajaq ap Cxg (SuxAfxjqosjB apjaax
-niunaaS snuxui apjBBMjBqosuBB oqqau) uapjBBM^aoq ap ubb
qpjOM pjaaqbx3j33 qBp xssqaqsSbxsuio uaa uba sxssq do
pua>iaja8aoq azap uapjOM puaqajaSaoq uapjOM >jfxxjapuoz
-jb qaxu uaqsBxaquaj ap jaaozjooyv *oqa Subauio aqoj8 uba
uaSuxjaqsaAux apuaja>j8njaq 3xqBUixa3aj qexu jooa 'joqoas
-MnoqSuxuoM ap ux uaSuxjaqsaAux ubb pua^ajaSaoq uapjOM
saSequaojadaquaj aqseyv Sbxsuio uaa uba sxsBq do sqaap
puajjaaaSsoq saSBqusojsdsquaj s^sea aeeu sissp ^pjo«
kan op het rijk 50% of 750.000,worden verhaald.
Ten laste van de gemeente blijft dan over de gehele be
leidsperiode gerekend een bedrag van 3-750.000,
Dekking van dit bedrag vindt plaats door te beschikken
over de risicoreserve. Het laat zich aanzien, dat de
gemeente ook nog voor een tweetal andere objecten zal
worden aangesproken, te weten de manege en de invali-
denbungalows in de Groene Ster.
Functie 911: Geldleningen.
De financiering van de gemeentelijke uitgaven vindt
deels plaats met vlottende middelen en deels met vaste
middelen
Vlottende financiering.
Onder de vlottende financieringsmiddelen worden de raid-
delen verstaan, waarvan de looptijd de duur van een
jaar niet te boven gaat. Als vlottende financierings
middelen worden genoemd rekening-courant-krediet, kas
geldleningen en callgeldleningen. Vlottende finan
cieringsmiddelen worden aangetrokken voor het finan
cieren van het nadelig verschil tussen inkomsten en
uitgaven van de gewone dienst alsmede voor de voor
financiering van kapitaaluitgaven. Het maximum bedrag
van de jaarlijks aan te trekken financieringsmiddelen
mag op enig tijdstip in het jaar een bedrag van 16^ van
de daarvoor in aanmerking komende inkomsten van de ge
wone dienst van de gemeente niet overschrijden. Jaar
lijks wordt daartoe door de raad een besluit genomen;
voor 1984 is het maximum bedrag bepaald op *47 min.
Vaste financiering.
Naast vlottende financieringsmiddelen heeft de gemeente
ook een groot bedrag aan vaste financieringsmiddelen
aangetrokken. Op grond van art. 2, lid 3 van de Wet
Kapitaaluitgaven Publiekrechtelijke Lichamen dienen
voor uitgaven op de kapitaaldienst de nodige finan
cieringsmiddelen te worden aangetrokken, voorzover
de financiering niet op andere wijze kan plaatsvinden
b.v. door investeringssubsidies van het rijk, grondver-
kopen en andere kapitaalinkomsten.
Het aantrekken van vaste financieringsmiddelen vindt
als regel plaats door middel van onderhandse leningen.
Voor wat betreft de woningwetsector vindt de finan
ciering plaats door middel van door het rijk te
verstrekken voorschotten. Blijkens de bij de begroting
behorende staat E zijn de bedragen van de per 1 januari
1985 opgenomen vaste geldleningen en rijksvoorschotten
respectievelijk groot f 3^6,4 min en 505,9 min. In
totaal derhalve 852,3 min.
Wij verwachten, dat in 1985 nog een aanzienlijk bedrag
aan leningen c.q. rijksvoorschotten zal moeten worden
opgenomen om binnen bepaalde grenzen kapitaaluitgaven
te kunnen doen.
De gemeenten zijn namelijk, behoudens uitzonderingen,
verplicht in de vaste financiering van nieuwe kapitaal
uitgaven te voorzien indien de ruimte binnen de zgn.
kasgeldlimiet, te weten 16$ van de daarvoor in aan
merking komende inkomsten van de gewone dienst, hier
voor geen ruimte meer biedt.
Functie 920; Belastingen.
920.00Onroerend-goedbelastlngen.
Op 9 januari 1984 hebt U een krediet van 750.000,
beschikbaar gesteld voor de hertaxatie van de econo
mische waarden ten behoeve van de onroerend-
goedbelastingen per 1 januari 1985. De werkzaamheden
bevinden zich in een afrondend stadium. Binnenkort kunt
U het voorstel tot tariefsaanpassing als gevolg van de
herziening van de economische waarden tegemoet zien.
Daarbij zal ook ingegaan worden op de meest gewenste
vrijstellingsgrens van woningen. Met betrekking tot de
tariefstelling voor 1985 kan alleen maar een tariefs
verhoging worden gevraagd van de gebruikers van het
betreffende onroerend goed. Deze tariefsverhoging is
echter niet een reële belastingdrukverzwaring, maar
moet worden gezien als een zgn. inflatiecorrectie. Voor