-'000*2.5
qSeejpaq Suxqjoq aa SuTJa^qxniaop apajq
•uSz ap uba uaqqaqsux qaq joop SuxMnaxujaAspBqs
uaqso^sqBBJBddB ap do SuxjBdsaq uaa uba ufxz xbz
a>lbjds ja qep SuxqqaqsjapuojaA ap uba qxn nCTI
-aroeu qaa9 j^Cxj qaH SuxMnaxuaaAspaqs ap do qa^
ap uba 9uxj80aux ap uba SqoAaS sqB sqBBqd qpuxA
SuxjaqqaaqsjaA uag SuxqaSajaxpxsqns apuBBqsaq
jooajbbp ap uba Suxj^ajqux japuo uapadsqaxj jooa
pSaoAaSaoq uapjoM spuojaquaauiaS qaq ube uaqap
-pxui Subx jbbC saz qBp 'pmaouaS Sou qpjoM japjaA
'000*561 do jaau
UBp qmo>i aquaauiaS ap jooa jaqqBAuaSaq 3I9T9U9UTJ
ag *uaxz ub>i qaouiaSaq '000*522. U9A SteupsQ
uaa qxnSooq aquaauiaS ap qap 'qxn uba uBqdspxaqaq
-daaMquo qqp ux -<9 ubeS Cxm '000*026
SuxqaSaj a^aqjxoads ap uba sxsaq do susqq qSuEA
-quo aquaauiaS aq -uaua^aqaq SuxqBqjape sXPT^ubuxj
a^fxjSuBfaq u" uapJBMnaaq aquaauiaS ap jooa
SuxqaAaqjaAO azap xbz uaqzuBE qEBq qoxz qaq jbbn
spuojaquaauiaS qaq qxn Suxja^qxn auauiaSqB ap jeau
SuxqaSajaSBjpfxq a^axjxoads uaa uba 'qawsfXMJapuo
-jaSaq ap uba £i -qjB uba SuxjaoAqxn uaq uaqso>i
ap ux aSBjpCxq sjb qSuBAquo aquaauiaS ap axp
'uaqsuioïjux ap uba SuxqaAaqjaAO ap do Sux^ajqaq
^BBzpjooq ux uaqqaq uaqsuio^ux aMnaxu azag
uaSuxja^qxn a>iaxjxoads Suxjaues
•uqui g'o
uba SuxuaqaqjaA uaa joopjaxq aquaauiaS ap uba
axqxsod aqgxouEUXj ap qaeSjapuo uaxpsqxw *uqui
puoa qaui uaqsoqspuBqsfxq ap uba SuxSaqjaA
uaa qBBqs jaAouaSaquaxq "uqui z(Z U9A spuojaq
-uaauiaS qaq qqn 9uxja>iqxn auauiaSqB ap do uapuoAaS
sqBBXd Suxqjoji uaa qjaaq uapjoouapjBBfaq ap uba
SuxaaxouBuxj aqoaaxpux ap uba SuxSxpuxgaq suaSaM
•uap
-joouapjBBTaq Suxjaxoueuxj aqoaaxpux SuxSxpuxgag
pueqsfxq
9A9TSS90X9 U^A TJ0^SO^ ap UT UOSUTUIO^^ 0OU1
-aSaq uba japB>7 qaq ux jiCxj qaq uba SuxpaoSjaA
uaa aoop ua jnnqonjqs aqaxoos Suxaa>iqxnsSuxu
-fxjjaA ap uba SuxSoqaaA uaa joop qqapaS uap
-jon uauun^ SxpaqqoA qsuaxQ aqaxoog 95lfxqaquaauiao
ap uba qBBJBddB ua pueqsfxq uba uaqsoqjaaui ap
qap 'uBBSaSqxn SuqqqaqsjapuojaA 9P U9A ufiz
5g61 9U uaJBf ap qjaaqaq qbm jooa '000*592*1
XBBqoq ux uba pua^aaaS uapjoM qsSuBAquo uaa do
spuojaquaauiaS qaq qxn Suxaa>iqxn auauiaSqu ap uba
qaapjapuo sxb gg6L "9 tr861 J8AO qsuaxa axBXoog
ajjCxxaquaauiao op uba uaqso^sqBBJBddB ua pusqsCxq
uba uaqso^ Bjqxa ap jooa ubjj axqoui uatuouaSuBB
jauiB)j apaaMj, ap joop uaa uba SuxjaoAqxn jax
'5961 "9 fx961 puBqsfxq axqBsuaduiog *2
'000*521 "9A 9S9J 92
ap gg6L bpubbSux ua q^jaMjaA '000*521 P9 SUTP
-aoSjaA ap uba asBj aqsjaa ap gg6l apuBBSux Cxm
uaqqaq 6861-5861 uaSuxuiBJ ap ui -uaoCxTtu 9L U9A
SBjpaqx^Bqoq uaa qoq pjaaAjasajaS uaqapPT"1 uaqso>i
-jaaui ua^Bui aq uba aAaoqaq uaq sjauonux 000*05
ap uaAoq uaquaauiaS jooa ufxz spuojaquaauiaS
qaq uq *ux qaauosjadsdaojaq qaq uba Suxpxajqqxn
uaa qpnoq 'uapajq xbz Sux^jaM uq 5861 xjEnuBf i
jad >irxqapaouuaA axp qaMjaaMpuBjq-djaMquo aq
qaMjaaMpuEjg L
"ti86L U9A sqqoxzdo u99 5961 uaSuxSxzfxM *9
•uaqads uguunq aq ux dojBBp uio aqqauijojux
apuaopqoAUO uaqqBAaq azaa uaSuxufxjjba apuBBqsaq
ap uba uajauoxqounj qaq jbbu uajjaozjapuo *b*o
uaSuxSxzCxM qaquBE uaa aJXBqnoJXo ap qBAaq suaSxjaAO
pjaaquoosxpjaA uaSuxuiBJ ap ux spaaj azap Cxm uaqqaq
uaSuxSSazaoq ap uba pjbe ap do qaqao *q^J3MjaA ufxz
uaABqsqBBuiqaapjaA ap ux qaxu Sou axp 'uaSuxSSazaoq
aqajouoo qaquBB uaa qBAaq aJXBqnoJXo azaa *(7861
xunf 62 U9A aJXBqnoJXo ap do pjaasaqaS sx Suxuiej aq
•uaatuaSqv *b
"uaSuTJSJiqTn auauiaSiv 126 ^Tioury
wat betreft de eigenarenheffing is de limiet reeds
bereikt. Als gevolg van de herwaardering van de econo
mische waarden moet nog wel rekening worden gehouden
met eventuele belastingdrukverschuiving.
Ten aanzien van onze veronderstelling aangaande de
heffing van onroerend-goedbelasting van de eigenaren in
de jaren 1986 tot en met 1989 verwijzen wij U naar
paragraaf twee in hoofdstuk III. In het kader van de
limieten voor de onroerend-goedbelastingen - deze zijn
voor de gebruikers en de eigenaren resp. 12% en 15$ van
de algemene uitkering uit het gemeentefonds exclusief
de vergoeding van de kosten van 3ociale zorg - delen
wij U nog het volgende mede.
Tijdens de behandeling van de begroting voor 1984 van
het Gemeentefonds is door meerdere fracties in de
Tweede Kamer op verruiming van de limieten aangedron
gen, omdat een groot aantal gemeenten door de koppeling
van de opbrengst aan de gemeentefondsuitkeringen en de
daarop toegepaste kortingen, met de heffing van de
onroerend-goedbelastingen in de problemen kwamen. De
Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken heeft deze
problemen erkend en in zijn circulaire van 29 juni 1984
enige verruiming aangekondigd. Deze verruiming houdt
in, dat voor de berekening van de limieten enkele kor
tingen, die op de algemene uitkering uit het gemeen
tefonds zijn toegepast, administratief mogen worden
bijgeteld. Voor 1985 mag in dat verband bij de algemene
uitkering een bedrag van circa 3,2 min worden bij
geteld. Dit bedrag loopt tot 5,1 min. op in 1989De
kortingen, die mogen worden bijgeteld, bestaan uit
korting profijtgedachte/versoberingen (30$ van de
totale rijkskortingen), effect beëindiging indirecte
financiering bejaardenoorden en instellingen. Daar
tegenover staat dat afgetrokken moeten worden de
toevoegingen aan de algemene uitkering uit het gemeen
tefonds als gevolg van de sanering van specifieke
uitkeringen.
Voor 1985 neemt aldus de belastingcapaciteit toe met
rond 390.000,voor gebruikers, resp. 490.000,
voor eigenaren.
920.01Hondenbelasting.
Conform de uitgangspunten, die zijn vastgelegd bij het
opstellen van het beleidsplan 1982-1986 is in de
ramingen rekening gehouden met een verhoging van de
hondenbelasting van ƒ5,per hond voor de jaren 1985
en 1986.
920.01; Overige belastingen.
Ten aanzien van de overige belastingen merken wij op,
dat de drank- en horecabelasting per 1 januari 1984 is
vervallen. In het kader van de algemene uitkering uit
het gemeentefonds heeft het rijk daarvoor een compen
satie gegeven van 65.000,De vervallen opbrengst
bedroeg 75.000,
Kwijtschelding van gemeentelijke belastingen (div.
functies)
Begin 1984 hebt U besloten de nodige bekendheid te
geven aan de mogelijkheden om voor kwijtschelding van
enkele gemeentelijke belastingen in aanmerking te
komen. In het bijzonder werd daarbij gedacht aan de
onroerend-goedbelasting en aan de afvalstoffenheffing.
Ten aanzien van de afvalstoffenheffing delen wij U
mede, dat er thans een aantal verzoeken om kwijtschel
ding (per 1—10—1984 200) in behandeling is. Voor wat
betreft de onroerend-goedbelasting kunnen wij U geen
informatie verstrekken, daar deze verzoeken om kwijt
schelding door de rijksbelastingdienst worden afgehan
deld. Naast een aantal verzoeken om kwijtschelding van
met name de door U bedoelde belastingen is ook nog een
aantal verzoeken om kwijtschelding van andere belastin
gen c.q. heffingen ingediend.