•pjsuuaA SuxqoaSaq-djaMquo ap ut saxqounjqns
apuajjauqaq ap do >if n uapuozje euaSxoAuaA ua pxamez
-usa axqounj azap do uanaqsuooA 3zap ufxz pxaxaq Mnaxu
u9z qaq uba Subauio ap ux uaqqaq aq qqoxzux ufxz ub>i
SuBxaq uba pfxq ap ux qaq qsp 'ufxz Suxuaui uba fxM uaxz
-aSuBV "qqoBuqaS Sux>[>injpqxn qoq uaqsod axauoxqounj ap
do pTSIsq Hnatu qoq u8XTs;sjooa ap o Jfnqspjooq ut ufjz
Hoofdstuk III. Financiële toestand van de gemeente.
3.0. Inleiding.
In dit hoofdstuk zullen wij ingaan op de budgettaire
uitkomsten, uitkomsten op basis van ongewijzigd beleid,
nieuw beleid, herwaardering, de ontwikkeling van de
financiële verhouding met het Rijk, artikel 12 van de
Financiële Verhoudingswet 1984, de tariefsverhogingen
voor 1985, de financiële consequenties van de gemeen
telijke herindeling alsmede de geraamde investeringen.
Tenslotte geven wij U een overzicht van de kwantita
tieve uitgangspunten die wij hebben gehanteerd bij het
opstellen van dit ontwerp-beleidsplan.
3.1. Budgettaire uitkomsten.
Het U thans aangeboden ontwerp-beleidsplan geeft exclu
sief voorstellen tot herwaardering tekorten aan van
1.446 min in 1985 oplopende tot 2.560 min in 1989.
Deze bedragen zijn inclusief voorstellen tot nieuw
beleid van 0,146 min in 1985 oplopend tot 0,586 min
in 1989.
Door de onderscheidene werkgroepen zijn voorstellen tot
herwaardering ingediend, die resulteren in 0,855 min
in 1985 tot 3-327 min in 1989-
Na verwerking van de voorstellen tot herwaardering
resulteren er tekorten voor de jaren 1985, 1986 en 1987
van resp. 0.591 min, 1.520 min en 0,726 min en
overschotten voor de jaren 1988 en 1989 van resp.
0,841 min en 0,767 min.
Dit gegeven stelde ons voor de vraag op welke wijze de
tekorten voor 1985, 1986 en 1987 gedekt zouden kunnen
worden. De volgende mogelijkheden hebben wij daarbij de
revue laten passeren:
aanvullende herwaarderingsvoorsteHen
- belastingdrukverzwaring;
- verhoging van de post "onderuitputting" (meevallers
op rekeningsbasis ten opzichte van de begroting)
verhoging structurele beschikking over de risico
reserve
- incidentele beschikking over de reserves.
Aanvullende herwaarderingsvoorstellen leiden tot ver
dergaande pijnlijke ingrepen in het voorzieningenni
veau. Bovendien leiden deze voorstellen tot nog hogere
overschotten in de laatste jaren. Om die redenen moet
naar onze mening van deze mogelijkheid worden afgezien.
De tweede mogelijkheid bestaat uit een verzwaring van
de belastingdruk. Gegeven de huidige problematiek met
betrekking tot de koopkracht in het algemeen en voor de
minst draagkrachtigen in het bijzonder hebben wij ge
meend ook dit alternatief te moeten afwijzen. Het sa
menstellen van de ramingen heeft geresulteerd in het
hanteren van een aantal optimistische veronderstellin
gen, waaronder het verhogen met 1 min. van de in het
verleden gebruikelijke omvang van de onderuitputtings-
post. In dit beeld past niet een nog hogere raming van
de onderuitputtingspost dan thans reeds geraamd. Ook
een hogere structurele onttrekking aan de risico
reserve achten wij niet verantwoord. Onder de voor
stellen voor de herwaardering is reeds een voorstel
opgenomen tot een structurele beschikking over de
risico-reserve van 500.000,netto per jaar. Gelet
op de stand van de risico-reserve en een aantal op de
gemeente afkomende onzekerheden achten wij een verdere
structurele beschikking over de risico-reserve niet
verantwoord. Blijft uiteindelijk over de incidentele
beschikking over reserves. In dit kader merken wij op,
dat in de reserve voor extra afschrijving op onrenda
bele investeringen op basis van ongewijzigd beleid een
bedrag van 1.844.000,beschikbaar is. Naar onze
mening is het verantwoord over dit bedrag te beschikken
ter dekking van de begrotingstekorten in de eerste
jaren. De daarna nog resterende tekorten, die van be
trekkelijk geringe omvang zijn, kunnen naar onze mening
worden gedekt door incidenteel te beschikken over de
risico-reserve. Daar in het kader van de herwaarde
ringsoperatie is voorgesteld en in de ramingen onge
wijzigd beleid reeds is opgenomen een jaarlijkse ont
trekking aan de risicoreserve van 500.000,netto,