-'000*00Z*l
-'000*006*1
"'000*001
-'000*000*£ uopuoo
-uapueefaq Suquaxo
-ubutj oqoaaqpux SuqSqpuxgeq
aoop uaqsojtspueqsfxq aueSex -
unnqonuqs
axexoos Suxjajtq-cnsSuxufTjjsA -
ua8uqqsexaq-pao3
-puaaaouuo uaqaxmxx SuquixnuaaA -
saqaoquaajjued
SuquaexieosTj qsSuauqdo oqqau -
:upxz aqs>if xuSuexaq
ap ubajbbm 'saaxXBAaaui axaijua jjoo aa ufxz qseeuubea
'000-006-9
'000*00£
'000-002
'000*002
'000*008
uapuBd apxaadsaaA *3*z qeeq
-XneaaaxqBqToxdxa SuxaaqqoaxsaaA
quaSueqpxnz
uaSupuaxzaooAuaoaS pnoqaapuo
(uaxXEquBBua3uxxJ38X aaaSex
•uro) uaSuxuaxzaooAsfxwaapuo
axqeqxoxdxa •q-q-rn SupaaqqaaxeaaA
t(86l SupSpriqiuo aaapBU
Suxj^aaMaoop us pxaqaaAO auaSex
ap uba apuauio>i aqeex uaq xssa
~oz aooA uaSuxua^qxnspuojaquasuiaS
ap do 9ui^jo5i spusxxnAUBB -[aapuBB
'000-00Z-1
axq>(npoadMnoq3uxuoM aaaSBX aparn
~SIB 1J8 t L pBEaaooASupuoM
aqosxqexqeqs ap uba uassBduEB
qaq uba SxoasS eqe spuojaquaauiaS
qaq qxn Suqua^qxn auauia3[b aaaSBX
i
000*001*1
'000*009*£ 7 >lfiu 9sq uba
axqesuadmoo apuax
-X nAUEB aqqoBAuaA
'000*001 *tï pueqsfxq
ua qsuaxp axBXoos
9>tfTl^XuaaiuaS uaqso^sqeeuedde aaaui
SuxtuaBM
-aaAepBqs opxBS Sxqapeu aaSoq -
jCxapaqpuoao
uapuoaSanriqxno uapueeMjjaoq SuxaauBS
ua3uxqsB»xaq a>if xxoquaaiuaS ap
uba pxaxaqs3uxpxaqosqCxM>i jaxqoE
uaa uba uaaaoA qaq qarn pueqaaA
uf uaqeuio>iux uba SuxAuap -
:uazpXM aq ubb apopaadspjaxaq ap aaAO uaxxeqaS
aXBqoxS ux uaqund aqs^fquSuexeq eqe uaufxxpjooq ux
ufxz ubb3 aq aaAO Suxiuuiosdo apuaqqndqxn uaa qoq uapuoz
•pqaxaq
pSxzfXMaSuo uba sxseq do axqqsod axsxouBuxj ap uba
SuxaaqqoaqsaaA ajjfxxajjuamuee uaa uba sx a>jeuds aa qep
'pxaqaS aoq aa qjaaq ua3uqX9>l>tTM9UO aAaqqeSau x^quee
U83 *Z86l ua 986L uajef ap aooA uaqaojjaq aqaquapxaux
sqqoaxs Ctm uaqqqoBMaaA 886l~ti86l uaqdspqaxaq qaq ux
'000*009
'000*005*I
'000*008
•pxaqaq pSqzfiMaSuo uba sxseq do uaqsuio>jqxn *2*£
•uaS
-aoA aq aoq aAaasaaoopsxa ap ubb uaqqoqosaaAO aqaquap
T°uf apuiBEJaS 6Q6L us 8861 jooa ap jooa n pt" uatla^s
af
korting op gemeen
te fondsuitkering
wegens beëindiging
z.g. indirecte
financiering be
jaardenoorden 2.200.000,800.000,
1.800.000,—
Met betrekking tot de financiële consequenties als
gevolg van sanering boekwaarden cultuurgronden van het
Grondbedrijf delen wij U mede, dat wij in het kader van
de bijstelling van de begroting voor het dienstjaar
1981 de nodige voorstellen zullen doen. Wel is het
duidelijk, dat de financiële consequenties, die gepaard
gaan met de sanering van de boekwaarden in de orde van.
grootte van 1.500.000,liggen.
Voor wat betreft de hogere bijstands- en apparaats
kosten van de gemeentelijke sociale dienst als gevolg
van uitkeringen aan werkloze werknemers merken wij op,
dat wij bij nader inzien hebben gemeend de uitgaven en
inkomsten van de gemeentelijke sociale dienst te moeten
afstemmen op de door de Regering gehanteerde veronder
stelling met betrekking tot de ontwikkeling van werk
loosheid in 1985 en volgende jaren. Mocht in de loop
van 1985 blijken, dat de netto-uitgaven van de gemeen
telijke sociale dienst de bijgestelde ramingen te boven
gaan, dan gaan wij er voorshands van uit, dat daar
tegenover compenserende bijdragen uit 's Rijks kas zijn
te verwachten. Mocht dit echter onverhoopt niet of
slechts ten dele het geval zijn, dan zullen wij U in
het kader van de bijstelling van de begroting voor 1985
nadere voorstellen doen met betrekking tot de dekking
van deze tegenvaller.
Het aandeel in de aanvullende korting op de algemene
uitkering uit het gemeentefonds voor 1985 en de con
sequenties van de nadere ombuigingen van de nadere
ombuigingen 1981 zijn voor onze gemeente berekend op
800.000,Wij zijn van mening, dat de gemeenten een
onevenredig aandeel in de door het Rijk voorgenomen
bezuinigingen moeten dragen.
Wij zijn op dit punt nader ingegaan onder het kopje
"Ontwikkeling algemene uitkering" op biz. III-6.
De fiscalisering van parkeerboetes lijkt een nieuwe
bron van inkomsten die de gemeente zal kunnen aanboren.
Er bestaan thans nog een aantal juridische problemen,
die op dit moment de invoering van de fiscalisering van
parkeerboetes door de gemeente in de weg staan. Wij
gaan er van uit, dat daarvoor in de loop van 1985 een
oplossing zal worden gevonden. Tevens gaan wij er van
uit, dat de fiscalisering een stukje uitbreiding van
het gemeentelijk belastinggebied zal betekenen en dat
het Rijk geen maatregelen zal nemen, die er toe leiden
dat het financiële resultaat van de invoering nihil zal
zijn.
Met betrekking tot de verruiming van de limieten van de
onroerend goed-belastingen delen wij U het volgende
mede. De bovengrens van de opbrengsten van de onroerend
goed-belastingen zijn gekoppeld aan percentages van de
algemene uitkering uit het gemeentefonds. Voor wat
betreft de heffing van de zakelijk gerechtigden is deze
bovengrens 15% van de algemene uitkering en voor wat
betreft de heffing van de gebruikers 12%. Mede als
gevolg van de kortingen op de algemene uitkering uit
het gemeentefonds zit de gemeente Leeuwarden voor de
zakelijk gerechtigden aan de limiet. Dit heeft er in de
afgelopen jaren toe geleid, dat er voor deze groep van
belastingplichtigen een belastingverlichting ontstond.
In het kader van de zgn. juni-circulaire heeft de
staatssecretaris deze voor de gemeente ongewenste si
tuatie erkend en heeft in verband daarmee maatregelen
aangekondigd, die er toe zullen leiden dat er een be
paalde limietverruiming zal optreden. Verder verwachten
wij, dat in het kader van de invoering van de voor
stellen van de commissie Christiaanse ook het een en
ander zal worden gedaan aan de bovengrenzen van de
opbrengsten van de onroerend goed-belastingen. Bij de
ramingen van de opbrengsten van de onroerend goed-