Nr. 17771
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;
gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 1 november 1984
(bijlage nr. 386);
BESLUIT
ten aanzien van de hieronder vermelde verzoeken de gevraagde medewerking te
verlenen.
Volg- Datum waarop het
nr. verzoek is inge
komen
Schoolbestuur.
Medewerking te
verlenen voor:
Toegepast
wetsartikel,
125 september
1984
Stichting Katho
liek Onderwijs
Leeuwarden.
Het aanschaffen van
een papiersnijma
chine en een pot
loodslijpmachine
ten behoeve van
de Sint Thomasschool
Averkampstraat 10,
alhier.
artikel 72
der Lager-
onderwijs-
wet 1920.
2. 28 september
1984
Stichting Katho
liek Onderwijs
Leeuwarden.
Het aanbrengen van
vloerbedekking in
5 lokalen van de
Sint Franciscus-
school, Joh. de
Walestraat 1
alhier.
artikel 72
der Lager-
onderwijs
wet 1920.
28 september
1984
Stichting Katho
liek Onderwijs
Leeuwarden.
Het aanschaffen van artikel 72
een gewone schrijf- der Lager-
machine ten behoeve onderwijs-
de Sint Franciscus- wet 1920.
school, Joh. de
Walestraat 1, alhier.
4.
8 oktober
1984
Stichting Katho
liek Onderwijs
Leeuwarden.
Het aanschaffen van artikel 72
enige door diefstal der Lager-
ontvreemde en/of onderwijs-
vernielde inventaris- wet 1920.
artikelen, meubilair
en leer- en hulp
middelen.
Aldus vastgesteld in de openbare vergader ng
van
Voorzitter.
Secretaris.
Vaststellen interim-verordening inspraak stadsvernieuwing.
Bijlage no. 387 Leeuwarden, 1 november 1984.
Aan de Gemeenteraad.
Per 1 januari 1985 zal de wet op de stads- en dorpsvernieuwing in werking
treden. Deze wet beoogt de verantwoordelijkheid voor het beleid op het terrein
van de stadsvernieuwing te decentraliseren van het rijksnivea naar dat van de
gemeenten (en provincies).
Met de invoering van deze wet wordt het zwaartepunt van de zorg voor de stads
vernieuwing naar de gemeenten verlegd: planvorming en -uitvoering zullen voor
taan tezamen met de financiële afwikkeling op gemeenteniveau plaatsvinden.
Een gevolg van de wet is dan ook dat door decentralisatie van financiële mid
delen een nieuw financiëringssysteem ontstaat. Een twintigtal specifieke
rjksuitkeringen, die op dit moment voor activiteiten en voorzieningen op het
terrein van de stadsvernieuwing kunnen worden verkregen - totaalbedrag ongeveer
1 miljard gulden - zal worden opgeheven en opgaan in een rijks-stadsvernieuwings
fonds, dat voorziet in uitkeringen aan gemeenten en provincies. Deze uitkeringen
zullen niet op basis van planbeoordeling tot stand komen maar het jaarlijkse
r jksbudget zal op basis van een aantal objectieve criteria worden verdeeld over
de gemeenten. Niet alle gemeenten verkeren daarbij overigens in dezelfde posi
tie. Een aantal (grotere) gemeenten, waaronder Leeuwarden, zal het aandeel in
het te decentraliseren rijksbudget rechtstreeks ontvangen. De bijdragen voor de
overige gemeenten worden per provincie ondergebracht in een provinciaal stads-
v rnieuwingsfonds, waaruit de provincies vervolgens .uitkeringen doen aan
Leinere) gemeenten.
v 'plichtingen
Deze decentralisatie houdt voor de gemeenten belangrijke wijzigingen in. Immers,
het systeem waarbij het Rijk uiteindelijk bepaalt in welke gemeente, in welke
mate, op welke wijze en tegen welke kosten stadsvernieuwing tot stand komt,
wordt verlaten. Zeker voor de grotere gemeenten, die het aandeel in het rijks
budget (sleutelbedrag) rechtstreeks ontvangen, geldt dat zij zelf in eerste
instantie de noodzaak en de urgentie van de stadsvernieuwing bepalen en de plan
nen en projecten vaststellen, financieren en (doen) uitvoeren. De nieuwe wet
verplicht de gemeente echter ook een subsidie- en inspraakverordening vast te
stellen. In de subsidieverordening moet worden vastgelegd hoe en voor welke
activiteiten gemeenten subsidie verlenen aan derden, terwijl tevens moet worden
geregeld op welke wijze jaarlijks bekend wordt gemaakt welk bedrag voor gelde
lijke steun op dit gebied beschikbaar is en hoe dit bedrag zal worden verdeeld
(verdelingsplan). Bij subsidies aan derden moet in 't bijzonder worden gedacht
aan de particuliere woningverbetering door de eigenaar/bewoneraan het midden
en kleinbedrijf (VSBS). In de inspraak verordening moet worden vastgelegd op
w lke manier de bevolking betrokken wordt bij de tot standkoming van het gemeen
telijk beleid op het terrein van de stadsvernieuwing.
consequenties voor Leeuwarden.
Inmiddels is door ons het voorbereidende werk gestart om op de zich per
1 januari a.s. wijzigende situatie in te spelen. Voor wat betreft het gemeen
telijk uitvoeringsprogramma was tot nu toe maatgevend de Beleidsnota