4
Alternatieve mogelijkheden.
Wij hebben de volgende alternatieve mogelijkheden bezien.
a. herschikking_bestaande_ruimtenEen van de eerste vragen, die wij ons hebben
gesteld is of binnen de bestaande accommodatie niet tot een herschikking kan
worden gekomen, waardoor het regiosecretariaat en het bureau belastingen
ingepast kunnen worden.
De conclusie ligt immers voor de hand, dat door de teruglopende werk
gelegenheid kantoorruimte vrijkomt. Wij zijn tot een ontkennende antwoord
moeten komen. Wij verkeren niet alleen in een situtatie waarin van meerdere,
veelal oudere panden gebruik wordt gemaakt waardoor een flexibel her- of
inschikken onmogelijk is, maar ook de vermeende verminderde behoefte aan
kantoorruimte is er niet.
Door de deeltijdarbeid neemt het aantal medewerkers dat ruimte vraagt zelfs
toe. Zo bedroeg bijvoorbeeld per 1 januari 1981 het aantal personeelsleden
239, waarvan 34 deeltijders, terwijl per 1 januari 1984 waren die cijfers
263 respectievelijk 54 waren.
bAmicit
Een tweede mogelijkheid, die wij onder ogen hebben gezien is de
ingebruikneming van de derde etage van het gebouw Amicitia, groot 685 m2.
Deze etage is thans in gebruik bij de P.T.T. ten behoeve van het Telefoon
district, doch krachtens het in 1981 gesloten huurcontract dat eindigt op
31 mei 1991, is de gemeente verplicht om, indien en zodra de derde etage
vrij van huur zal zijn gekomen deze in huur over te nemen. Het is ons echter
gebleken dat de P.T.T. onlangs de datum van opzegging van de bestaande
huurovereenkomst heeft laten verstrijken zodat automatisch de huur is
verlengd met vijf jaar tot eind 1990, zodat de conclusie moet zijn dat ook
dit geen oplossing biedt.
cSint_Anthonyschool^
Een dezer dagen is de bouw van de nieuwe Sint Anthonyschool aanbesteed. De
planning gaat er vanuit dat met ingang van het schoolseizoen 1985/1986 deze
school in gebruik kan worden genomen, zodat medio 1985 het bestaande
schoolgebouw ter beschikking komt. Zoals U wellicht bekend is, ging de in
1978 opgestelde nota "Huisvesting Bestuurscentrum Gemeente Leeuwarden" nog
uit van de gedachte, dat op de plaats van de Sint Anthonyschool en de
Hofschool de definitieve behoefte aan kantoorruimte kon worden gerealiseerd
door de bouw van een nieuw kantoor van circa 1.600 m2. Na realisering van
deze nieuwbouw zouden de panden Weerd 19 en Sint Jacobsstraat 25 weer hun
oorspronkelijke functie kunnen terugkrijgen. De betreffende nota ging er
toen overigens nog vanuit dat het aantal ambtenaren in een periode tot 1988
zou toenemen met 106. Deze prognose is niet uitgekomen, terwijl ook de
financieel-econoraische omstandigheden noodzaakten tot herziening van die
voornemens
Deze vonden een (voorlopig) einde met de huur van Amicitia en het huisvesten
van de afdeling personeelszaken daarin. Niettemin strookt de gedachte om de
vrijkomende school, althans de grond waarop deze staat, een kantoor
5
bestemming te geven binnen de historische ontwikkelingen. Wij hebben dan ook
laten nagaan welke mogelijkheden hier liggen. Uit een door de afdeling
onderhoud gebouwen van de D.S.O. ontworpen globale schets blijkt, dat in het
schoolgebouw circa 420 m2 netto kantoorruimte is te realiseren, waarvan de
kosten ruwweg 900.000,bedragen; het aldus verbouwde pand zou dan
bereikbaar kunnen worden via een verbindingsgang met de voormalige Hofschool.
De uitvoering van dit plan heeft niet alleen het voordeel, dat het de beno
digde ruimte in zich heeft en dat het pand in de directe nabijheid van het
bestuurscentrum is gelegen, maar ook dat direct een nuttige bestemming aan
het pand kan worden gegeven. Desondanks stellen wij U niet voor dit alter
natief in uitvoering te nemen:
- financieel gezien biedt het geen voordelen, want de kapitaallasten van
uitsluitend de verbouwkosten moeten op basis van 4J afschrijving en
9% rente gesteld worden op 117.000,— per jaar; deze lasten dienen
uiteraard verhoogd te worden met energie-, schoonmaak- en andere
gebruikskosten, alsmede met de eigenaarslasten
- aan het bestaande gebouwenbestand, dat eigendom is van de gemeente, wordt
het nodige toegevoegd, dat in tegenstelling tot gehuurde ruimte minder
flexibel is in de afstemming van de behoefte op de beschikbaarheid van
kantoorruimte, terwijl het daarenboven uiteraard voor wat betreft het
casco een oud pand is en blijft;
- de ligging en de bereikbaarheid van het pand ten opzichte van de bestaande
gebouwen nu niet direct als gunstig kunnen worden betiteld;
- andere, mogelijke ontwikkelingen in dit deel van de binnenstad kunnen wor
den belemmerd.
Gebouw M.P.A.
In november 1980 heeft de gemeente de panden Eewal 56, 58 en 60 in eigendom
verworven ten behoeve van de huisvesting van de muziekpedagogische akademie.
Zoals U bekend is, bestaan er plannen voor de M.P.A. nieuwbouw te plegen. Op
het concept-scholenbouwplan 1985 en volgende jaren is deze nieuwbouw voor
het jaar 1986 opgenomen, hetgeen overigens niet wil zeggen dat realisering
ook inderdaad plaatsvindt.
Gelet op deze onduidelijkheid, alsmede op het feit dat deze panden qua
ligging ook niet onze voorkeur verdienen, achten wij ook dit alternatief
niet reëel. Volledigheidshalve merken wij op, dat er geen nadere studie is
gedaan naar de maatregelen die getroffen moeten worden om deze panden als
kantoorruimte te doen gebruiken.
Cooperberghuis
Het vier verdiepingen tellende kantoorpand Oostergoweg 10 (Cooperberghuis)
heeft een bruto vloeroppervlak van 2.394 m2 en netto van 1.334 m2. Hiervan
is momenteel 1.440 m2 bruto in gebruik bij de D.G.G.D.; dit is inclusief de
ruimte op de 1e etage, die indertijd in gebruik was bij de Inspectie Licha
melijke Opvoeding.
Voor het overige - 954 m2 bruto ofwel 597 m2 netto - is de ruimte in gebruik
bij de Schooladvies- en begeleidingsdienst (SAD).