2-4
keling van het Vrijheidsplein?
92 Onlangs zijn verkeersoplos-
C singen vastgesteld voor o.m.
de Huizumerlaan en de Tijnje-
dijk.
Op zich passen deze oplos
singen binnen het verkeers-
structuurplan.
Ligt hieraan een planning ten
grondslag?
93 De inrichting van het Jacobij-
P nerkerkhof voldoet niet aan de
verwachtingen omdat het plein
te leeg, te kaal, is. Over
weegt het college om tot een
bepaalde aanpassing te komen,
bijv. door het planten van een
aantal grotere bomen?
94 Het valt op dat na bouwwerk-
P zaamheden met name in de bin
nenstad vernielde straten en
pleinen niet of maar ten dele
worden hersteld. Het ten koste
van veel geld herstelde en
ingerichte Jacobijnerkerkhof
is daarvan een voorbeeld.
Welke maatregelen denkt het
college te nemen om aange
brachte schade en vernielingen
te doen herstellen?
95 Op sommige plaatsen in onze
P stad zijn de trottoirs on
bruikbaar t.g.v. de heesters
die over de omheining groeien.
Is het niet wenselijk, de
burgers te wijzen op hun
plicht in dezen? Het spreekt
voor zich dat het gemeentebe
stuur daarbij zelf het goede
van dit plein is nu overleg
gaande over een tussentijdse
oplossing. Deze houdt in dat de
verbinding Groningerstraatweg -
Prof. Gerbrandyweg ontkoppeld
wordt van het Vrijheidsplein.
Het plein blijft dan in zijn
huidige vorm gehandhaafd.
92 Bij de jaarlijkse verdeling van
de stelpost civieltechnische
werken worden de op dit gebied
te stellen prioriteiten tegen
elkaar afgewogen.
93 Wij onderzoeken of met het
plaatsen van grotere bomen het
plein nader vorm kan worden
gegeven.
Wij hebben overigens besloten
af te zien van het plaatsen van
een monumentaal object op het
Jacobijner Kerkhof.
94 Bij bouwactiviteiten, zowel in
de binnenstad als in nieuw
bouwwijken, dient door de aan
nemer van het werk een waar
borgsom te worden gestort. Deze
waarborgsom wordt aangesproken
indien schade aan het wegdek
moet worden hersteld. Het valt
in een aantal gevallen overi
gens niet na te gaan wie de
schade veroorzaakt heeft, omdat
meerderen bouwmaterialen afle
veren en werkzaamheden uit
voeren.
In zo'n geval dienen de her-
stelkosten ten laste van het
onderhoudsbudget te worden ge
bracht.
95 In voorkomende gevallen worden
burgers schriftelijk verzocht
heesters, die over de omheining
groeien en overlast veroorzaken
aan passanten, te snoeien.
Door het teruglopende onder
houdsbudget zal het niet moge
lijk zijn te garanderen dat op
elk moment en op elke plaats
2-5
voorbeeld geeft!
96 Bewoners van woonschepen aan 96
P o.a. het Bisschopsrak gebrui
ken de grond vóór hun schepen
al geruime tijd als tuin en/of
opslagruimte.
Is het college met ons van
mening dat deze in de tijd
gegroeide situatie gelegali
seerd dient te worden?
Zo ja, op welke wijze?
97 Parkeerwachters plegen in 97
P duo's hun werk te doen. Gevolg
daarvan is dat de betreffende
duo's regelmatig en waarneem
baar gezamenlijk hetzelfde
werk doen dat één parkeerwach
ter in dezelfde tijd ook had
kunnen doen.
Achtergrond van deze maatregel
zal zijn dat de parkeer
wachters elkaar bijstand kun
nen verlenen ingeval zich pro
blemen voordoen. Deze werk
wijze is uit een oogpunt van
efficiënte werkverdeling en
het maximaliseren van parkeer-
opbrengsten ondoelmatig.
Is het college met ons van
mening, dat het mogelijk moet
zijn, dat parkeerwachters
steeds per duo een straat con
troleren, de ene aan de ene
zijde van de straat en de
andere aan de andere kant?
In die situatie kan men elkaar
zo nodig bijstaan bij pro
blemen, terwijl de effec
tiviteit en daarmee de op
brengsten vrijwel worden ver
dubbeld.
98 Heeft het college zich een 98
C voorstelling gemaakt van een
eventueel boemerang-effect bij
(relatief sterke) verhoging
van parkeertarieven?
(weglekken van koopkrachtige
vraag naar goedkopere buurge
meenten).
genoemde hinder kan worden
voorkomen. We zullen echter
trachten de overlast zoveel
mogelijk te beperken.
De laatste tijd wordt gecon
stateerd, dat particulieren in
toenemende mate stroken ge
meentegrond annexeren. Het gaat
hierbij in sommige gevallen om
een behoorlijke oppervlakte. De
geschetste situatie aan het
Bisschopsrak heeft onze aan
dacht.
Deze gedachte zullen wij met de
korpsleiding bespreken.
Wij achten een aanpassing van
de parkeertarieven mede in het
licht van het totale parkeer
beleid noodzakelijk en aan
vaardbaar. Overigens wijkt de
tariefstelling naar ons oordeel
niet ongunstig af van die in
vergelijkbare steden. Wij vre
zen dan ook niet het bedoelde