4-2
131 Is het college bereid nadere 131
P gegevens te verstrekken m.b.t.
het 'overlevingsaspect' van
het schoolzwemmen:
- wie krijgen les,
- hoe lang duurt dat,
- hoe is het vervoer geregeld?
132 Bij de groep woonwagenbewoners 132
P komt relatief veel analfabe
tisme voor. Niet alle kinderen
van deze bewoners gaan naar
scholen waar speciale stimule
ringsregelingen van toepassing
zijn.
Acht het college aanleiding
aanwezig om het onderwijssti-
mulerend denken bij deze be
volkingsgroep te bevorderen?
Zo ja, aan welke maatregelen
wordt in dat kader gedacht?
B. Kleuter- en lager onderwijs (k.o./l.o.)
133 Deelt U de verwachting dat 133
P t.g.v. het ontbreken van een
cumulatie van achterstandssi
tuaties het nieuwe onderwijs
voorrangsbeleid met name voor
de lichte stimuleringsscholen
een achteruitgang zal beteke
nen en daarmee voor vrijwel
alle scholen in Leeuwarden?
134 Is het college van mening dat 134
P binnen de secretarie-afdeling
Onderwijs voldoende inhoude-
Wij verwijzen U naar de nadere
rapportage terzake in het kader
van de herwaardering 1984-1988,
die bij de behandeling van het
beleidsplan 1985-1989 aan de
orde zal worden gesteld.
In onze gemeente bezoeken deze
kinderen de reguliere basis
scholen. Deze scholen komen
volgens de normale daarvoor
geldende regels voor stimule
ringsfaciliteiten in aanmer
king. De opvang van deze groep
leerlingen is daarmee voldoende
gewaarborgd.
Voor zover de vraag betrekking
heeft op analfabetisme van de
ouders kan gewezen worden op de
bestaande analfabetise-
ringscursussen
Voor de bestrijding van onder
wijsachterstanden op een school
waaronder zijn begrepen onder-
wijsstimulering en onderwijs
aan anderstaligen, wordt in de
formatieregeling voor de
basisschool een toeslag toege
kend op de zgn. basisinforma
tie.
Daarnaast kunnen in het kader
van het onderwijsvoorrangsbe
leid door de minister gebieden
worden aangewezen, waarin
sprake is van onderwijsachter
stand, veroorzaakt door een
cumulatie van sociale, econo
mische en/of culturele facto
ren. Voor deze gebieden zullen
extra faciliteiten uitgetrokken
worden.
Er bestaat thans nog onvol
doende duidelijkheid om te
concluderen dat de nieuwe re
gelingen een vooruit- of ach
teruitgang gaan betekenen voor
de scholen in Leeuwarden t.o.v.
de huidige stand van zaken.
Ten behoeve van o.a. de
schoolwerkplanontwikkeling is
een versterking van de afd.
4-3
lijke deskundigheid aanwezig
is om de schoolwerkplanontwik
keling m.b.t. de komende ba
sisschool in voldoende mate te
toetsen, begeleiden en onder
steunen?
135 Door de Gemeenteraad is on- 135
Pa langs het Innovatieplan basis
onderwijs aangenomen, echter
zonder het beschikbaar stellen
van financiële middelen.
Betekent dit dat er geen geld
voor wordt uitgetrokken?
Zo ja, hoe kan het plan dan
uitgevoerd worden?
Zo nee, wanneer kan dan een
activiteitenoverzicht met de
bijbehorende begroting worden
verwacht?
136 Ziet het college mogelijkheden 136
P t.a.v. het realiseren van een
openbare Montessorischool te
Leeuwarden?
Onderwijs op onderwijskundig
terrein gewenst. In het kader
van de besteding van de mid
delen voor de herbezetting
komen wij hierop terug.
Voorshands zijn wij van oordeel
dat een aantal van de in het
Innovatieplan genoemde concrete
beleidsvoornemens en afspraken
zonder het beschikbaar stellen
van extra financiële middelen
van gemeentewege gerealiseerd
moet kunnen worden. Mocht de
uitvoering van de beleidsvoor
nemens op financiële problemen
stuiten dan zullen wij trachten
bij de rijksoverheid extra mid
delen los te krijgen. Indien
het Rijk geen extra middelen
beschikbaar mocht stellen, dan
zullen wij ons nader beraden
over de vraag of het mogelijk
is de uitvoering van het plan
te beperken in omvang en/of
tijd, dan wel alsnog gemeente
lijke gelden vrij te maken.
Wij zijn van mening dat ingeval
bij de ouders van de leerlingen
die het openbaar onderwijs
volgen behoefte bestaat aan een
meer inhoudelijk ge
differentieerd onderwijsaanbod
in elk geval dient te worden
onderzocht of, en zo ja op
welke wijze aan de wensen van
betrokkenen tegemoet kan worden
gekomen. In hoeverre het reali
seren van een openbare Mon
tessorischool mogelijk i3, is
thans onderwerp van onderzoek.
Bij gebleken voldoende behoefte
en ervan uitgaande dat wij ter
zake geen wettelijke beletselen
zullen ontmoeten, zullen wij
zoveel mogelijk bevorderen, dat
een verdere differentiatie bin
nen het gemeentelijk
(toekomstige) basisonderwijs
tot stand zal worden gebracht.