7-2 207 P 208 C 209 G Leveren de 'schone' slakken van de vuilverbranding meer geld op dan 'vuile'? Zo ja, in welke verhouding staat deze opbrengst t.o.v. de aangelegde vliegasscheid ingsinstallatie Als wij een verharding moeten aanbrengen voor het bouwver- keer zowel aan de Zuidtangent als aan de Oosterkade, waarom gebruikt onze D.S.O. niet onze eigen "zogenaamde schone slak ken" die in grote aantallen bij onze V.V.I. aanwezig zijn? Waarom trekken wij dan "Hoog oven slakken" aan? B. en W. stellen voor de be zetting van de reinigingsposi tie van twee formatieplaatsen terug te brengen naar één. Een en ander zal directe ge volgen hebben voor het milieu beheer. Is dit een klassiek voorbeeld van een redelijke en evenwich tige ombuiging? "Is de stellige indruk juist, dat hier sprake is van een uitsluitend rekenkundige bena dering" en wordt het verwijt van milieuongevoeligheid op de koop toe genomen? de gedragslijn die reeds jarenlang gebruikelijk is. 207 Gelet op de onzekere afzetmoge lijkheden van de schone slakken en de mogelijkerwijs uit te voeren bewerkingen teneinde de slakken in civiel- en milieutechnisch opzicht ge schikter te maken voor toepas sing in de wegenbouw, is in de begroting 1985 van de D.R.B. een kostenbedrag opgenomen van 450.000,voor de verwer king c.q. afvoer. De vliegasscheidingsinstallatie is overigens op grond van milieuvoorschriften een nood zaak. De investering hiervoor bedroeg 425.000, 208 Voorzover thans is te overzien stuit het zonder meer toepassen van de slakken van onze V.V.I. op overwegende bezwaren van civieltechnische aard. Dit in verband met de samenstelling van de slakken. Dit geldt niet in die mate voor de Hoogoven slakken. Er is overigens besloten nader onderzoek te plegen teneinde te trachten de milieu- en civieltechnische kwaliteit van de slakken te verbeteren, waar door de toepasbaarheid van de slakken als wegfunderings- materiaal wordt vergroot. 209 Door het terugbrengen van de bezetting van de reinigings- politie van twee formatie plaatsen naar één, zal het dienstverleningsniveau inder daad kunnen verminderen. De vraag is echter van welke omvang dat zal zijn. Er behoeft wat dat betreft geen sprake te zijn van een rechtevenredig verband. Wij menen dat er geen sprake zal zijn van onaanvaard bare gevolgen voor het milieubeheer, zodat de te realiseren besparing verant woord is. Overigens is in de 7- 3 210 I.v.m. de gemeentelijke finan- 210 P ciële positie wordt de bezet ting van de Reinigingspolitie teruggebracht van 2 naar 1. Daarbij merkt het college op dat het dienstverleningsniveau zal afnemen. Wegen de baten tegen de kosten op, of wordt dat laatste pas zichtbaar wan neer de bezetting daadwerke lijk is gehalveerd? 211 Is het gezien de ervaringen 211 C en resultaten nu niet het ver keerde moment om over te gaan tot vermindering van een for matieplaats bij de Reinigings politie? Is het verminderen van deze dienstverlening nu wel verde digbaar? 212 Wanneer blijkt dat twee func- 212 V tionarissen van de Reinigings politie niet kunnen voorkomen dat het buiten zetten van door de reiniging op te halen grootvuil soms al een dag maar vaak een avond of een nacht van te voren wordt klaargezet (met alle gevolgen van vervui ling van dien) hoe denkt het college te voorkomen dat dit euvel niet nog verder toe neemt, wanneer er nog slechts één man reinigingspolitie zal zijn? gemeente ook bij Bouw-en Milieutoezicht een belangrijk zwaartepunt gelegd ten aanzien van het milieubeheer. Een kosten-batenanalyse op dit terrein is moeilijk te geven. Voor het overige verwijzen wij naar het antwoord op vraag 209 Wij menen, met name ook om financiële redenen, dat de be treffende maatregel in de hui dige situatie verdedigbaar is. Zoals bekend is het gedrags patroon, zoals in de vraag stelling omschreven, niet toe gestaan. Het is te betwijfelen of één of twee reinigingspolitiefunc tionarissen deze problematiek kunnen oplossen. Veeleer is het van belang via voorlichting en bewustwording te komen tot een verbetering van de situatie. Daarnaast zal de gemeente via wijzigingen in het vuilophaal- systeem maatregelen kunnen ne men. In dit verband wijzen wij op de plannen tot verdere in voering van minicontainers. Vervuiling van de stad wordt ook via die weg tegengegaan. C. Riolering 213 Zal bij de invoering van de D rioolretributie in 1986 de heffing t.l.v. de gebruikers worden gebracht? 213 In het kader van de herwaarde ring 1982-1986 hebt U in prin cipe besloten de in te voeren rioolretributie voorzover be treft woningen ten laste van de eigenaren te brengen. Voor niet-woningen ten laste van de gebruikers.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 655