Preadvies inzake de brief van de Vereniging Voorstreek Vooruit Tuinen/Kelders van september 1984 met betrekking tot de verkeersbeweging rond het gebied Voorstreek. Bijlage no. 59 Leeuwarden, 7 februari 1985. Aan de Gemeenteraad. Op 12 november 1984 hebt U de brief van september daaraan voorafgaand afkomstig van de Vereniging Voorstreek Vooruit Tuinen/Kelders met betrekking tot de verkeersbeweging rond het gebied Voorstreek in onze handen om preadvies gesteld. In de brief wordt betreurd dat na de herinrichting van de Tuinen z.z. tussen Voorstreek en Turfmarkt geen particulier autoverkeer meer mogelijk is vanaf de Turfmarkt naar de Voorstreek via Tuinen z.z. Voorts protesteert men tegen het feit dat het trottoir van de Druifstreek- westzij de naar het Blokhuisplein-westzijde is doorgetrokken. Als gevolg van een en ander wordt de bereikbaarheid van het gebied rondom de Voorstreek te veel aangetast Teneinde particulier autoverkeer in twee richtingen op voornoemd gedeelte van de Tuinen blijvend mogelijk te maken, stelt men voor, voor de autobussen richting Zaailand een bushalte te creëren op meergenoemd gedeelte van de Tuinen en voor die in omgekeerde richting op de Voorstreek ter hoogte van het voor malige Amelandshuis Tevens verzoekt men de toezegging te doen, dat een jaar na afronding van de diverse herinrichtingswerkzaamheden c.q. verkeersmaatregelen - dat wil zeggen omstreeks januari 1986 - een evaluatie zal plaatsvinden van de economische gevolgen daarvan voor de betrokken ondernemers, alsmede van de op- en aan merkingen van de consumenten terzake. Wij merken hierover het volgende op. De beslissing om beperkt particulier autoverkeer op de Tuinen z.z. toe te laten, namelijk uitsluitend in oostelijke richting, is gebaseerd op het Verkeersuitwerkingsplan d.d. 30 mei 1978 en het raadsbesluit inzake de afronding van dit plan d.d. 9 maart 1981. Het uitgangspunt hierbij is geweest te voorkomen dat het doorgaande autoverkeer in de zuid-noordrichting via een gemakkelijke route door de binnenstad kan rijden. Er is naar ons oordeel momenteel geen aanleiding om deze beslissing te herzien. Genoemde beslissing houdt derhalve geen verband met gebrek aan beschikbare ruimte binnen het straatprofiel van de Tuinen z.z. Een dergelijke indruk wordt namelijk gewekt in de passage uit de brief van adressante betrekking hebbend op de (verplaatsing van de bushalten. Overigens is reeds besloten de bushalten genoemd in de brief van adressante te situeren zoals aldaar is omschreven. Het doortrekken van het trottoir zoals hiervoor is omschreven is gedaan om de functie van de hoofdverkeersroute van de oostelijke binnenstadstangent ter plaatse van het kruispunt Blokhuisplein-Druifstreek te benadrukken. Het draagt tevens bij tot de overzichtelijkheid van het kruispunt. Wij verwachten dat het verkeer van en naar de Voorstreek via het Zwit- serswaltje hiervan nagenoeg geen hinder zal ondervinden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 184