Preadvies inzake de brief van de Vereniging Voorstreek Vooruit Tuinen/Kelders
van september 1984 met betrekking tot de verkeersbeweging rond het gebied
Voorstreek.
Bijlage no. 59 Leeuwarden, 7 februari 1985.
Aan de Gemeenteraad.
Op 12 november 1984 hebt U de brief van september daaraan voorafgaand
afkomstig van de Vereniging Voorstreek Vooruit Tuinen/Kelders met betrekking tot
de verkeersbeweging rond het gebied Voorstreek in onze handen om preadvies
gesteld.
In de brief wordt betreurd dat na de herinrichting van de Tuinen z.z. tussen
Voorstreek en Turfmarkt geen particulier autoverkeer meer mogelijk is
vanaf de Turfmarkt naar de Voorstreek via Tuinen z.z.
Voorts protesteert men tegen het feit dat het trottoir van de Druifstreek-
westzij de naar het Blokhuisplein-westzijde is doorgetrokken. Als gevolg van een
en ander wordt de bereikbaarheid van het gebied rondom de Voorstreek te veel
aangetast
Teneinde particulier autoverkeer in twee richtingen op voornoemd gedeelte
van de Tuinen blijvend mogelijk te maken, stelt men voor, voor de autobussen
richting Zaailand een bushalte te creëren op meergenoemd gedeelte van de Tuinen
en voor die in omgekeerde richting op de Voorstreek ter hoogte van het voor
malige Amelandshuis
Tevens verzoekt men de toezegging te doen, dat een jaar na afronding van de
diverse herinrichtingswerkzaamheden c.q. verkeersmaatregelen - dat wil zeggen
omstreeks januari 1986 - een evaluatie zal plaatsvinden van de economische
gevolgen daarvan voor de betrokken ondernemers, alsmede van de op- en aan
merkingen van de consumenten terzake.
Wij merken hierover het volgende op.
De beslissing om beperkt particulier autoverkeer op de Tuinen z.z. toe te
laten, namelijk uitsluitend in oostelijke richting, is gebaseerd op het
Verkeersuitwerkingsplan d.d. 30 mei 1978 en het raadsbesluit inzake de afronding
van dit plan d.d. 9 maart 1981. Het uitgangspunt hierbij is geweest te voorkomen
dat het doorgaande autoverkeer in de zuid-noordrichting via een gemakkelijke
route door de binnenstad kan rijden. Er is naar ons oordeel momenteel geen
aanleiding om deze beslissing te herzien.
Genoemde beslissing houdt derhalve geen verband met gebrek aan beschikbare
ruimte binnen het straatprofiel van de Tuinen z.z. Een dergelijke indruk wordt
namelijk gewekt in de passage uit de brief van adressante betrekking hebbend op
de (verplaatsing van de bushalten.
Overigens is reeds besloten de bushalten genoemd in de brief van adressante te
situeren zoals aldaar is omschreven.
Het doortrekken van het trottoir zoals hiervoor is omschreven is gedaan om de
functie van de hoofdverkeersroute van de oostelijke binnenstadstangent ter
plaatse van het kruispunt Blokhuisplein-Druifstreek te benadrukken. Het draagt
tevens bij tot de overzichtelijkheid van het kruispunt.
Wij verwachten dat het verkeer van en naar de Voorstreek via het Zwit-
serswaltje hiervan nagenoeg geen hinder zal ondervinden.