Verzoek van de heer Krol om schadevergoeding, als bedoeld in artikel 49 Wet op
de Ruimtelijke Ordening.
Bijlage no. 62 Leeuwarden, 7 februari 1985.
Aan de Gemeenteraad.
Bij brief van 13 december 1984 heeft de heer J.S. Krol, Buorren 16 te Goutum
zich tot ons, en via ons tot U gericht met een verzoek om schadevergoeding in
verband met de uitbreiding van het MCL, lokatie zuid (Triotel). Op dit verzoek,
dat niet anders kan worden gezien dan als een verzoek op basis van artikel 49
Wet op de Ruimtelijke Ordening, is van toepassing de Procedureverordening Plan
schadevergoeding. Volgens artikel 2 van deze verordening moet het verzoekschrift
gemotiveerd zijn.
Dit is in casu niet het geval. Wij stellen U voor om aan dit gebrek voorbij te
gaan omdat de motieven van het verzoek bekend zijn uit door de heer Krol in AROB
procedures tegen de uitbreiding van het Triotel geproduceerde geschriften. Wij
doelen hier met name op een brief aan ons college van 27 april 1984 en de noti
tie van 10 november 1984 aan de voorzitter van de Commissie van bezwaarschriften
van Gedeputeerde Staten, die voor U ter inzage zijn gelegd.
Daaruit blijkt dat verzoeker waardevermindering van zijn eigendom vreest
doordat direct naast zijn grond een helihaven is geprojecteerd.
Formeel is het verzoek derhalve gebaseerd op de aanleg van de helihaven, die
gebaseerd is op een toepassing van artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Orde
ning. (Ons besluit van 11 september 1984, no. B 101/84). Een dergeljke toepas
sing van artikel 19 WRO wordt in het kader van verzoeken op basis van artikel 49
WRO gelijkgesteld met een bestemmingsplan.
Het terrein waar de waardevermindering volgens verzoeker zou optreden is het
perceel kadastraal bekend gemeente Huizum, sectie F nr. 20, groot 2.23-80 ha.,
waarvan verzoeker mede-eigenaar is. Het terrein heeft in het vigerende bestem
mingsplan "Plan van uitbreiding van de gemeente Leeuwarderadeel, plan in onder
delen" een woonbestemming (inclusief bijbehorende verkeersbestemming)
Voor het gebied is vastgesteld het bestemmingsplan Huizum-Badweg (23 novem
ber 1981, goedgekeurd G.S. 27 januari 1983);
dit plan heeft nog geen rechtskracht. In dat plan is aan de grond gedeeltelijk
de bestemming bijzondere doeleinden (medische voorzieningen) gedeeltelijk een
verkeersbestemming (t.b.v. de Oostergoweg) gegeven. Over de invloed van dit
nieuwe bestemmingsplan op de waarde van zijn grond kan verzoeker nog niet met
vrucht klagen; het is vaste jurisprudentie dat ten tijde van een beslissing op
een verzoek op basis van artikel 49 WRO het bestemmingsplan rechtskracht moet
hebben gekregen.
Dit betekent in wezen dat nu alleen de gebruikswaarde van de grond in dis
cussie kan zijn; wat is de invloed van de geprojecteerde helihaven op die ge
bruikswaarde
De helihaven is een plaveisel. Daarvan gaat op zich naar ons oordeel zeker
geen waardeverminderende werking uit. Onderzocht moet ook worden het effect van
het gebruik van de helihaven. Informatie ingewonnen bij het MCL leert ons dat de
helihaven naar verwachting ongeveer tien maal per jaar zal worden gebruikt. Er
wordt gevlogen met betrekkelijk lichte helicopters.