bij dit model het uitgangspunt, dat de technische taken in intergemeentelijk verband worden uitgevoerd. Deze vorm van samenwerking brengt de minste kosten met zich mee. Bij een uitgebreidere samenwerking zullen de kosten hoger zijn en tevens is een dergelijke organisatievorm minder flexibel. Het voorgestelde model komt erop neer dat; een tweetal specialistische medewerkers op H.T.S.-niveau worden aangetrokken, die in dienst komen bij de Geluidmeetdienst Friesland-Noord; daar berust dan ook de dagelijkse leiding en coördinatie; de bestaande computerapparatuur van de Geluidmeetdienst Friesland-Noord wordt uitgebreid met een geautomatiseerd registratiesysteem, waarop door de deelnemende gemeenten naar behoefte een beroep kan worden gedaan. Het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer heeft reeds de bereidheid uitgesproken een kostendekkende startsubsidie te verlenen voor een periode van 4 jaar voor het aantrekken van genoemde specialisten en de aanschaf van computerapparatuur. Het is nog niet bekend, wat er na afloop van deze subsidietermijn zou moeten en kunnen gebeuren. Wat dit betreft doen zich twee mogelijkheden voor, namelijk: voortzetting van het project, waarbij de kosten dan ten laste van de deelne mende gemeenten komen; afbouw van het project. Wij achten het op dit moment nog te vroeg hierover een standpunt in te nemen. Hierboven is reeds aangegeven, dat bij overname van het voorgestelde uit voeringsmodel, de gemeenten zelf de uitvoering van de Hinderwet blijven ver zorgen. Het H.U.P. is in die zin dan ook een stuk, dat nader uitgewerkt moet worden. Het is van belang, dat thans op korte termijn een opzet wordt gemaakt van de wijze, waarop meergenoemd model in onze gemeente kan worden geconcreti seerd. Daarbij dient aan de hand van de bij het uitvoeringsmodel behorende rekenvoor beelden voor een bepaalde periode een werkplanning te worden opgesteld. In de rekenvoorbeelden is aangegeven welke tijdsbestedingen per jaar gemoeid zijn met controlewerkzaamheden, vergunningprocedures en overige werkzaamheden. In een opeenvolgende reeks van jaren kunnen dan de in het deelrapport Leeuwarden genoemde prioriteitsklassen successievelijk worden afgewerkt. Tevens wordt periodiek gecontroleerd, of er in een bepaalde prioriteit3klasse nieuwe inrichtingen zijn bijgekomen. Naast het opzetten van een werkplanning zal in de nadere voorstellen omtrent de uitvoering van het voorgestelde model tevens aan dacht moeten worden besteed aan de hoogte van de legestarieven. Bij dat onder deel zullen tevens de kosten van toezicht, controle e.d. worden betrokken. Tevens zal worden ingegaan op de opmerking in het hoofdrapport, dat een ver beterde uitvoering van de Hinderwet ook voor onze gemeente op langere termijn zal leiden tot tijdwinst in de procedures. Wij zullen U zodra mogelijk nader informeren omtrent de nadere uitwerking en de consequenties daarvan voor onze gemeente. Volledigheidshalve zij nog vermeld, dat instemming met het voorgestelde model niet leidt tot verhoging van legeskosten en derhalve tot lastenverzwaring voor het bedrijfsleven. - 3 - Onder vermelding dat de Commissie voor Milieuhygiëne zich met dit voorstel kan verenigen, stellen wij U voor een principe-uitspraak te doen door in te stemmen met het voorgestelde model voor een beperkte intergemeentelijke samen werking ten aanzien van de uitvoering van de Hinderwet, zoals in het rapport van de Grontmij is aangegeven. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, mr. G.J. te Loo Burgemeester, mr. W.J.G. Reumer Secretaris. - 2 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 200