-2- De verlaging van de huishoudelijke kleinverbruikerstarieven middels het vastrecht houdt in dat het basis kwh-tarief (10,3 ct per kwh) niet wordt gewijzigd. Voor wat betreft het basistarief voor nachtstroom kan aansluiting worden gevonden bij het provinciaal tarief (5,12 ct per kwh). Met betrekking tot het niet-huishoudelijk kleinverbruik (be drijven, winkels) en de zgn. gecombineerde aansluitingen (be drijf met woning) dienen naar onze mening de tarieven gelijkge schakeld te worden met de provinciale tarieven. Voor wat be treft de basistarieven houdt de wijziging voor deze verbruikers- groepen een verlaging van het tariefsniveau in. Deze verlaging wordt deels gecompenseerd door een gemiddelde ver hoging van het vastrecht. De verlaging voor de niet-huishoudelijke kleinverbruikers bedraagt per saldo ruim 4£%. Met betrekking tot laatstgenoemd vastrecht wordt een vast en een variabel gedeelte (afhankelijk van de af te nemen hoeveelheid kwh) gehanteerd, voorzover het verbruik lager is dan 15.000 kwh per jaar. Bij een verbruik van 15.000 kwh of meer wordt middels een maxli-meter de belasting gemeten op basis waarvan de vergoeding wordt berekend (naast o.m. meterhuur) In het kader van de uniformering van de tarieven in de provincie Friesland is het naar onze mening gewenst het tarief voor gemeente gebouwen en het zgn. dubbeltarief te laten vervallenwaarbij voor de des betreffende aansluitingen de voorgestelde tarieven voor het niet- huishoudelijk kleinverbruik zullen worden gehanteerd. Tevens zijn wij van mening dat ten aanzien van het tarief voor tijdelijke aansluitingen tot overeenkomstige tarieven in de pro vincie Friesland dient tq worden gekomen, behoudens het tarief voor feestverlichting Op basis van voorgaande wijzigingen heeft ten aanzien van de kleinverbruikerstarieven qua tariefsniveau en voor wat betreft het niet-huishoudelijk kleinverbruik tevens qua tariefsstruktuur uniformering plaatsgevonden met de provinciale tarieven. Met be trekking tot. het huishoudelijk kleinverbruik blijft een verschil in tariefsstruktuur bestaan. De provincie Friesland hanteert sinds enkele jaren een lager vastrecht en een hoger basistarief dan onze gemeente en wijkt ten aanzien van het vastrecht af van de in lande lijk verband over het algemeen gehanteerde tarieven Wij achten het niet gewenst de door de provincie voor huishoudelijke afnemers toegepaste tariefsstruktuur over te nemen. Voor een gedetailleerd inzicht in de te hanteren kleinverbruikers tarieven verwijzen wij U naar de ter inzage gelegde stukken. 3Financiële aspecten In de begroting van het Gemeentelijk Electriciteitsbedrijf voor 1985 is een stelpost voor tariefsverlaging opgenomen ad 750.000, De financiële consequenties van de hiervoor aangegeven wijzigingen met betrekking tot de tarieven en voorwaarden voor het kleinver bruik en het grootverbruik kunnen binnen deze stelpost worden ge dekt Brandstofprijs De provincie Friesland is voornemens om voor het jaar 1985 een deel van de zgn.noorden -korting op brandstof inzake de electri- citeitslevering buiten het eigen voorzieningengebied (zgn. "exporten"), een verlaging van de brandstofprijs (onderdeel van de brandstof- toeslag waarmee de basistarieven worden verhoogd aan de eigen afnemers ten gunste te laten komen. Wij stellen U voor de verlaging van de brandstofprijs overeenkomstig de provincie eveneens ten gunste van onze afnemers te laten komen. De hieraan verbonden fi nanciële consequenties zijn thans nog niet exact te ramen. De kosten kunnen naar verwachting voor een deel worden gedekt door de in de begroting voor T985 opgenomen stelpost voor tariefs verlaging Overigens merken wij in dit verband op dat naar verwachting een op brengstverhoging zal plaatsvinden uit electriciteitslevering (grootverbruik Zonodig zullen wij ons terzake van de verlaging van de brandstof prijs nog met een nader dekkingsvoorstel tot U wenden. Wij gaan er voorshands vanuit dat de verlaging van de brandstof prijs uitsluitend van toepassing is voor het jaar 1985, aangezien ingaande 1986 genoemde"exporten"van electriciteit naar verwachting achterwege zullen blijven. Hierbij dient tevens te worden opgemerkt dat binnen enkele jaren rekening moet worden gehouden met een integrale "pooling" van de produktiekosten in Nederland. Hiervoor hebben wij in het beleids plan in 1988 een voordeel geraamd van 250.000, Restitutie_exploitatie-resultaat_1 Met betrekking tot het exploitatie-resultaat van het Provinciaal Electriciteitsbedrijf heeft de provincie Friesland meegedeeld dat de winst over 1984 mogelijk ten goede zal worden gebracht aan de afnemers. Gelet op de hieraan verbonden budgettaire consequenties zijn wij van mening dat deze gedragslijn niet dient te worden ge volgd 4. Ingangsdatum tarieven kleinverbruik Rekening houdend met de aan de invoering van de voorgestelde klein verbruikerstarieven verbonden technische uitvoeringsaspecten stel len wij U voor deze tarieven per 1 februari 1985 van kracht te doen zijn. Voor wat betreft de door ons voorgestelde tarieven en voorwaarden met betrekking tot de distributie van electriciteit en de hieraan verbonden budgettaire consequenties verwijzen wij U naar de ter inzage gelegde stukken.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 64