7. partijen doen afstand van het recht tot het vragen van ontbinding, als
bedoeld in de artikelen 1302 en 1303 van het Burgerlijk Wetboek;
8. de akte van eigendomsoverdracht zal worden opgemaakt door en verleden voor
een door de koopster aan te wijzen, te Leeuwarden gevestigde notaris;
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
RAADSADVIESCOMMISSIE VOOR DE BEROEP- EN BEZWAARSCHRIFTEN^
de tydelijke opslagplaats voor verontreinigde grond by de Zuidtangent.
gjjlage nr. 19 Leeuwarden,10 december 1984-
Aan de Gemeenteraad.
Bij besluit van uw Raad van 10 september 1984» nr. 14102 onder f, hebt u
een voorbereidingsbesluit ex artikel 21 van de Wet op de Ruimtelijke
Ordening genomen terzake van een partiële herziening van het "Uitbreidings
plan in hoofdzaak van de gemeente Menaldumadeel" voor een perceel grond
nabij de Zuidtangent ter hoogte van de toekomstige afslag naar het industrie
terrein Schenkenschans, zoals nader aangegeven op de bij het besluit behorende
tekening nr. 501-56. hebt het voorbeidingsbesluit genomen om een tijdelijke
opslagplaats (T.O.P.) voor verontreinigde grond mogelijk te maken. De
provincie Friesland heeft het voornemen deze T.O.P. aan te leggen. Tegen
dit voorbereidingsbesluit hebben B W van Menaldumadeel en de heer
S. Kingma te Boksum binnen de daartoe gestelde termijn elk een bezwaarschrift
ingevolgde de Wet AROB ingediend.
Bezwaarschriften.
A. B W van Menaldumadeel voeren, samengevat, het volgende aan:
1. In de landschapsschets Middelzee is over het betrokken gebied bij de
Zuidtangent geen overeenstemming bereikt tussen de gemeente Leeuwarden
en Menaldumadeel. De verschillende standpunten zijn vastgelegd in de
landschapsschets Middelzee. Klaarblijkelijk heeft de provincie zich met
het standpunt van de gemeente Leeuwarden verenigd. Dit ontneemt de
gemeente Menaldumadeel de mogelijkheid het geschilpunt aan een objectieve
beoordeling van de provincie te onderwerpen. Dit is in strijd met de
afspraak van "goed voorafgaand overleg", waarvan sprake was bij de
gemeentelijke herindeling. Hier is gehandeld in strijd met de algemene
beginselen van behoorlijk bestuur. De afgesproken procedure van de
Middelzeeschets wordt nu door een artikel 19-procedure doorkruist.
2. Het voornemen een T.O.P. op de bedoelde locatie aan te leggen is in strijd
met het Streekplan Friesland. Weliswaar hebben G.S. krachtens het
streekplan de bevoegdheid de functie, i.e. landbouwgebied met belangrijke
natuurfunctie, te wijzigen, doch niet ten behoeve van een volledig
tegengestelde activiteit. Voor het toepassen van een artikel 19—Procedure
is daarom geen plaats.
3. Er zijn reële alternatieven, nl. het industrieterrein Hemrik en de oude
steenfabriek Schenkenschans. De provincie had oorspronkelijk voorkeur
voor de Hemrik. De vrees bij de gemeente Leeuwarden voor afschrikking
van nieuwe bedrijven op de Hemrik bij aanleg van een T.O.P. is ongegrond;
bij een bezoek aan een locatie in de gemeente Utrecht is gebleken, dat
een en ander goed te combineren is. Ook de locatie Schenkenschans biedt
voordelen, aangezien een groot deel van de aan te brengen voorzieningen
kan worden benut voor de stort van bouw- en sloopafval in de toekomst.
Dit biedt economisch gezien voordelen. Van een juiste afweging van
alternatieven is niet gebleken, hoewel dit een eerste vereiste is voor het
voeren van een planologisch beleid.
- 2 -
Advlës"inzakë~dë~ïröb-bezwaarschriften tegen het voorbereid!ngsbesluit voor
Inleiding.