7. partijen doen afstand van het recht tot het vragen van ontbinding, als bedoeld in de artikelen 1302 en 1303 van het Burgerlijk Wetboek; 8. de akte van eigendomsoverdracht zal worden opgemaakt door en verleden voor een door de koopster aan te wijzen, te Leeuwarden gevestigde notaris; Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter. Secretaris. RAADSADVIESCOMMISSIE VOOR DE BEROEP- EN BEZWAARSCHRIFTEN^ de tydelijke opslagplaats voor verontreinigde grond by de Zuidtangent. gjjlage nr. 19 Leeuwarden,10 december 1984- Aan de Gemeenteraad. Bij besluit van uw Raad van 10 september 1984» nr. 14102 onder f, hebt u een voorbereidingsbesluit ex artikel 21 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening genomen terzake van een partiële herziening van het "Uitbreidings plan in hoofdzaak van de gemeente Menaldumadeel" voor een perceel grond nabij de Zuidtangent ter hoogte van de toekomstige afslag naar het industrie terrein Schenkenschans, zoals nader aangegeven op de bij het besluit behorende tekening nr. 501-56. hebt het voorbeidingsbesluit genomen om een tijdelijke opslagplaats (T.O.P.) voor verontreinigde grond mogelijk te maken. De provincie Friesland heeft het voornemen deze T.O.P. aan te leggen. Tegen dit voorbereidingsbesluit hebben B W van Menaldumadeel en de heer S. Kingma te Boksum binnen de daartoe gestelde termijn elk een bezwaarschrift ingevolgde de Wet AROB ingediend. Bezwaarschriften. A. B W van Menaldumadeel voeren, samengevat, het volgende aan: 1. In de landschapsschets Middelzee is over het betrokken gebied bij de Zuidtangent geen overeenstemming bereikt tussen de gemeente Leeuwarden en Menaldumadeel. De verschillende standpunten zijn vastgelegd in de landschapsschets Middelzee. Klaarblijkelijk heeft de provincie zich met het standpunt van de gemeente Leeuwarden verenigd. Dit ontneemt de gemeente Menaldumadeel de mogelijkheid het geschilpunt aan een objectieve beoordeling van de provincie te onderwerpen. Dit is in strijd met de afspraak van "goed voorafgaand overleg", waarvan sprake was bij de gemeentelijke herindeling. Hier is gehandeld in strijd met de algemene beginselen van behoorlijk bestuur. De afgesproken procedure van de Middelzeeschets wordt nu door een artikel 19-procedure doorkruist. 2. Het voornemen een T.O.P. op de bedoelde locatie aan te leggen is in strijd met het Streekplan Friesland. Weliswaar hebben G.S. krachtens het streekplan de bevoegdheid de functie, i.e. landbouwgebied met belangrijke natuurfunctie, te wijzigen, doch niet ten behoeve van een volledig tegengestelde activiteit. Voor het toepassen van een artikel 19—Procedure is daarom geen plaats. 3. Er zijn reële alternatieven, nl. het industrieterrein Hemrik en de oude steenfabriek Schenkenschans. De provincie had oorspronkelijk voorkeur voor de Hemrik. De vrees bij de gemeente Leeuwarden voor afschrikking van nieuwe bedrijven op de Hemrik bij aanleg van een T.O.P. is ongegrond; bij een bezoek aan een locatie in de gemeente Utrecht is gebleken, dat een en ander goed te combineren is. Ook de locatie Schenkenschans biedt voordelen, aangezien een groot deel van de aan te brengen voorzieningen kan worden benut voor de stort van bouw- en sloopafval in de toekomst. Dit biedt economisch gezien voordelen. Van een juiste afweging van alternatieven is niet gebleken, hoewel dit een eerste vereiste is voor het voeren van een planologisch beleid. - 2 - Advlës"inzakë~dë~ïröb-bezwaarschriften tegen het voorbereid!ngsbesluit voor Inleiding.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 83