-4- Tot het minimumtakenpakket worden de volgende taken gerekend: a. het op individuele wijze behandelen van financiële aanvragen binnen de grenzen van de wettelijke mogelijkheden; b. het begeleiden van de kliënt het geven van terzake doende informatie) tijdens de aanvraagbehandeling; c. het op verzoek van de kliënt kortdurend inspelen (tijdens de behandeling van de financiële aanvraag) op immateriële pro blemen, wanneer deze duidelijk voortvloeien uit of samenhangen met de financiële aanvraag en aantoonbaar niet verwezen kan worden; d. het op verzoek van de kliënt verwijzen en eventueel bemiddelen bij het zoeken naar adequate hulpverlening; e. het aan het gemeentebestuur signaleren van en adviseren over van belang zijnde ontwikkelingen op het terrein van de sociale zekerheid en maatschappelijke dienstverlening. In dit takenpakket hebben zich sindsdien geen wijzigingen meer voorgedaan, wel zijn niet geringe aksentverschuivingen waarneem baar. Lag in het verleden het aksent voornamelijk op de behande ling van financiële aanvragen, thans drukt dit takenpakket in z'n volle omvang op de dienst. Dit is met name een gevolg van het feit dat naast een sterke toename van het aantal uitkerings gerechtigden de periode van uitkeringsafhankelijkheid steeds langer wordt, en voor niet weinigen zelfs permanent dreigt te worden. Velen dreigen daardoor aangewezen te worden of te blijven op de bijstandswet of een daarop geënte groepsregeling zoals de RWW. De bemoeienis van de GSD met de kliënt voor de vaststelling van de uitkeringsrechten ingevolge de ABW is tijdrovend en indringend, omdat de individuele uitkeringsrechten afhankelijk zijn van veel indi viduele financiële (o.a. vermogenspositie en inkomsten van eventuele partner) en andere omstandigheden. Bovendien is de uitkeringsgerech tigde geneigd, mede vanwege de daling van de besteedbare inkomens, naarmate de uitkeringsafhankelijkheid voortduurt de relatie tot de GSD niet te beperken tot de formele handelingen noodzakelijk voor het verkrijgen of behouden van het recht op uitkering, maar ook een beroep op de dienst te doen voor allerlei financiële en andersssoortige problemen. De onder b, c en d genoemde taken van het minimumtakenpakket hebben daardoor veel meer aksent gekregen dan voorheen. Voorzover met de huidige personeelsbezetting mogelijk, wordt ook aan deze roep om aksentverlegging voldaan. De taak en funktie van de GSD heeft behalve in de richting van de (individuele) uitkeringsgerechtigden ook naar het gemeentebestuur in de afgelopen periode een aksent-verschuiving ondergaan. Dit in die zin, dat wij bij de beleidsontwikkeling met betrekking tot de sociale zorg meer dan vroeger het geval was een beroep doen op de kennis en het inzicht die bij de dienst aanwezig zijn. Bij de op stelling van het programma van eisen met betrekking tot de keuze van automatiseringsapparatuur/programmatuur is dan ook rekening gehouden met de behoefte om uit de praktijk ontleende informatie zodanig te kunnen bewerken, dat hieruit voor de beleidsontwikkeling relevante informatie kan worden verkregen. Aan de signaleringsfunktie die de dienst heeft kan hiermee naar wij verwachten nadere inhoud worden gegeven. -5- Er valt op dit moment nog nauwelijks een voorspelling te doen over de voor de nabije toekomst nog te verwachten ontwikkelingen rondom de taak en funktie van de GSD. Veel is in dit verband afhankelijk van de wijzigingen in het sociale zekerheidsstelsel en de beslissing over de organen die met de uitvoering van dat nieuwe stelsel zullen worden belast. Als vaststaand mag echter wel worden aangenomen, dat de ABW- of vangnetfunktie in elk geval bij de GSD zal blijven. Aangezien in het nieuwe stelsel een relatief groot aandeel van de totale groep van uitkeringsgerechtigden aangewezen is op dit vangnet, verwachten wij dat de herziening van het sociale zekerheids stelsel geen wezenlijke verandering in de taak en funktie van de GSD tot gevolg zal hebben.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 105