-4-
Tot het minimumtakenpakket worden de volgende taken gerekend:
a. het op individuele wijze behandelen van financiële aanvragen
binnen de grenzen van de wettelijke mogelijkheden;
b. het begeleiden van de kliënt het geven van terzake doende
informatie) tijdens de aanvraagbehandeling;
c. het op verzoek van de kliënt kortdurend inspelen (tijdens de
behandeling van de financiële aanvraag) op immateriële pro
blemen, wanneer deze duidelijk voortvloeien uit of samenhangen
met de financiële aanvraag en aantoonbaar niet verwezen kan
worden;
d. het op verzoek van de kliënt verwijzen en eventueel bemiddelen
bij het zoeken naar adequate hulpverlening;
e. het aan het gemeentebestuur signaleren van en adviseren over
van belang zijnde ontwikkelingen op het terrein van de sociale
zekerheid en maatschappelijke dienstverlening.
In dit takenpakket hebben zich sindsdien geen wijzigingen meer
voorgedaan, wel zijn niet geringe aksentverschuivingen waarneem
baar. Lag in het verleden het aksent voornamelijk op de behande
ling van financiële aanvragen, thans drukt dit takenpakket in
z'n volle omvang op de dienst. Dit is met name een gevolg van
het feit dat naast een sterke toename van het aantal uitkerings
gerechtigden de periode van uitkeringsafhankelijkheid steeds
langer wordt, en voor niet weinigen zelfs permanent dreigt te
worden. Velen dreigen daardoor aangewezen te worden of te blijven
op de bijstandswet of een daarop geënte groepsregeling zoals de RWW.
De bemoeienis van de GSD met de kliënt voor de vaststelling van de
uitkeringsrechten ingevolge de ABW is tijdrovend en indringend,
omdat de individuele uitkeringsrechten afhankelijk zijn van veel indi
viduele financiële (o.a. vermogenspositie en inkomsten van eventuele
partner) en andere omstandigheden. Bovendien is de uitkeringsgerech
tigde geneigd, mede vanwege de daling van de besteedbare inkomens,
naarmate de uitkeringsafhankelijkheid voortduurt de relatie tot de GSD
niet te beperken tot de formele handelingen noodzakelijk voor het
verkrijgen of behouden van het recht op uitkering, maar ook een beroep
op de dienst te doen voor allerlei financiële en andersssoortige
problemen. De onder b, c en d genoemde taken van het minimumtakenpakket
hebben daardoor veel meer aksent gekregen dan voorheen.
Voorzover met de huidige personeelsbezetting mogelijk, wordt ook aan
deze roep om aksentverlegging voldaan.
De taak en funktie van de GSD heeft behalve in de richting van de
(individuele) uitkeringsgerechtigden ook naar het gemeentebestuur
in de afgelopen periode een aksent-verschuiving ondergaan. Dit in
die zin, dat wij bij de beleidsontwikkeling met betrekking tot de
sociale zorg meer dan vroeger het geval was een beroep doen op de
kennis en het inzicht die bij de dienst aanwezig zijn. Bij de op
stelling van het programma van eisen met betrekking tot de keuze
van automatiseringsapparatuur/programmatuur is dan ook rekening
gehouden met de behoefte om uit de praktijk ontleende informatie
zodanig te kunnen bewerken, dat hieruit voor de beleidsontwikkeling
relevante informatie kan worden verkregen.
Aan de signaleringsfunktie die de dienst heeft kan hiermee naar wij
verwachten nadere inhoud worden gegeven.
-5-
Er valt op dit moment nog nauwelijks een voorspelling te doen over
de voor de nabije toekomst nog te verwachten ontwikkelingen rondom
de taak en funktie van de GSD. Veel is in dit verband afhankelijk
van de wijzigingen in het sociale zekerheidsstelsel en de beslissing
over de organen die met de uitvoering van dat nieuwe stelsel zullen
worden belast.
Als vaststaand mag echter wel worden aangenomen, dat de ABW- of
vangnetfunktie in elk geval bij de GSD zal blijven. Aangezien in
het nieuwe stelsel een relatief groot aandeel van de totale groep
van uitkeringsgerechtigden aangewezen is op dit vangnet,
verwachten wij dat de herziening van het sociale zekerheids
stelsel geen wezenlijke verandering in de taak en funktie van
de GSD tot gevolg zal hebben.