-6- 3- Instrumenten waarover de GSD bi j de uitvoering van zijn taak kan beschikken. Voor de uitvoering van zijn taak en funktie beschikt de GSD uiteraard allereerst over de wet- en regelgeving. In deze paragraaf zal echter vooral worden ingegaan op een drietal instrumenten die de GSD ten dienste staan, te weten: de organisatie, het ambtelijk apparaat en de huisvesting. 3.1. De_organisatie. De organisatiestruktuur zoals deze er nu uitziet, is het resultaat van een reorganisatieproces dat opgestart is in 1978 naar aanleiding van de bevindingen van een indertijd ingesteld organisatie-onderzoek. Voor een goed begrip worden hier in het kort de voornaamste uitgangs punten die aan deze struktuur ten grondslag liggen, uiteengezet. Een sociale dienst kan grotendeels getypeerd worden als een op routine en gewoonte georiënteerde organisatie, waarbij het best een vertikale organisatievorm, de lijnorganisatie, past en kan ten dele gekenmerkt worden als een op specifieke kennis en bekwaamheden gebaseerde orga nisatie, waarbij het best een horizontale organisatievorm past. Vanwege dit type organisatie en vanwege de uiteindelijke bestuurlijke ver antwoordelijkheid voor de uitvoering is gekozen voor een lijnorganisatie, aangevuld met ideeën van de horizontale organisatie, o.a. een vergaand delegatieschema Daarnaast is voor de organisatiestruktuur aansluiting gezocht bij de opbouw van het uitkeringsverstrekkingsproces. Dit proces laat zich vrij natuurlijk opdelen in fasen en deze leiden min of meer automa tisch tot het ontstaan van afdelingen. Ten derde wordt de organisatie gekenmerkt door de gekozen kommunikatie- vorm, het zgn. linking-pin systeem. In deze gesystematiseerde vorm van werkoverleg worden de resultaten van overleg binnen een bepaald dienst onderdeel middels verslagen en het overlappende deel (de linking pin) doorgesluisd naar de diverse nivo's binnen de organisatie. Op deze wijze kan een goede interne kommunikatie en koördinatie worden opgebouwd, terwijl hiermee tevens tot op grote hoogte funktionele in spraak en betrokkenheid van de medewerk(st)ers van de dienst kan worden gerealiseerd. Eind 1983 heeft een evaluatie van dit kommunikatiesysteem plaatsgevonden. Dit heeft geleid tot enkele bijstellingen ten voorkoming van verstoppingen en overkommunikatie. Voor eind 1985/begin 1986 is weer een evaluatie gepland. In deze hier kort getypeerde organisatiestruktuur kan de uitkeringsver strekking op basis van de thans nog onderscheiden, specialistische, wetten en regelingen goed tot z'n recht komen. Mocht de voorgenomen stelselherziening leiden tot een verminderd aantal, minder komplexe wetten en regelingen ter uitvoering opgedragen aan de dienst, dan zal nader worden beoordeeld of dit ook kan leiden tot een minder gelaagde en minder opgedeelde organisatiestruktuur. Schematisch en sterk vereenvoudigd is de organisatiestruktuur op de volgende pagina weergegeven. -7- 0 •h -p co p <4- -p 0 co •h •h jz co o 0 p p co C <D CD 4-> i *H CO r-H -P -H CD _D X) CO -P C CL q) e O O "O O CD CJT-* •H C -P -H -H CO jz CO-P O 13 0) CJ) <D O CD P -P X) I I C 0 -H O CO CD N CO -P T3 CO C C 0 •H O X) p -p CO p 0 co CJ c •H P CO 0 0 O -P O •H p D CL

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 106