-6-
3- Instrumenten waarover de GSD bi j de uitvoering van zijn taak
kan beschikken.
Voor de uitvoering van zijn taak en funktie beschikt de GSD
uiteraard allereerst over de wet- en regelgeving. In deze paragraaf
zal echter vooral worden ingegaan op een drietal instrumenten die
de GSD ten dienste staan, te weten: de organisatie, het ambtelijk
apparaat en de huisvesting.
3.1. De_organisatie.
De organisatiestruktuur zoals deze er nu uitziet, is het resultaat
van een reorganisatieproces dat opgestart is in 1978 naar aanleiding
van de bevindingen van een indertijd ingesteld organisatie-onderzoek.
Voor een goed begrip worden hier in het kort de voornaamste uitgangs
punten die aan deze struktuur ten grondslag liggen, uiteengezet. Een
sociale dienst kan grotendeels getypeerd worden als een op routine en
gewoonte georiënteerde organisatie, waarbij het best een vertikale
organisatievorm, de lijnorganisatie, past en kan ten dele gekenmerkt
worden als een op specifieke kennis en bekwaamheden gebaseerde orga
nisatie, waarbij het best een horizontale organisatievorm past.
Vanwege dit type organisatie en vanwege de uiteindelijke bestuurlijke ver
antwoordelijkheid voor de uitvoering is gekozen voor een lijnorganisatie,
aangevuld met ideeën van de horizontale organisatie, o.a. een vergaand
delegatieschema
Daarnaast is voor de organisatiestruktuur aansluiting gezocht bij de
opbouw van het uitkeringsverstrekkingsproces. Dit proces laat zich
vrij natuurlijk opdelen in fasen en deze leiden min of meer automa
tisch tot het ontstaan van afdelingen.
Ten derde wordt de organisatie gekenmerkt door de gekozen kommunikatie-
vorm, het zgn. linking-pin systeem. In deze gesystematiseerde vorm van
werkoverleg worden de resultaten van overleg binnen een bepaald dienst
onderdeel middels verslagen en het overlappende deel (de linking pin)
doorgesluisd naar de diverse nivo's binnen de organisatie.
Op deze wijze kan een goede interne kommunikatie en koördinatie worden
opgebouwd, terwijl hiermee tevens tot op grote hoogte funktionele in
spraak en betrokkenheid van de medewerk(st)ers van de dienst kan worden
gerealiseerd. Eind 1983 heeft een evaluatie van dit kommunikatiesysteem
plaatsgevonden. Dit heeft geleid tot enkele bijstellingen ten voorkoming
van verstoppingen en overkommunikatie. Voor eind 1985/begin 1986 is weer
een evaluatie gepland.
In deze hier kort getypeerde organisatiestruktuur kan de uitkeringsver
strekking op basis van de thans nog onderscheiden, specialistische, wetten
en regelingen goed tot z'n recht komen.
Mocht de voorgenomen stelselherziening leiden tot een verminderd aantal,
minder komplexe wetten en regelingen ter uitvoering opgedragen aan de
dienst, dan zal nader worden beoordeeld of dit ook kan leiden tot een
minder gelaagde en minder opgedeelde organisatiestruktuur. Schematisch
en sterk vereenvoudigd is de organisatiestruktuur op de volgende pagina
weergegeven.
-7-
0
•h
-p
co
p
<4-
-p
0
co
•h
•h
jz
co
o
0
p
p
co
C <D
CD 4->
i *H
CO r-H
-P -H
CD _D
X) CO
-P
C CL
q) e
O O
"O O
CD CJT-*
•H C
-P -H -H
CO jz
CO-P O
13 0) CJ)
<D O CD
P -P X)
I I
C
0 -H
O CO
CD N CO
-P T3 CO
C C 0
•H O X)
p
-p
CO
p
0
co
CJ
c
•H
P
CO
0
0
O
-P
O
•H
p
D
CL