I 1 -20- Teneinde één en ander in goede banen te leiden is door de GKB 1 funktionaris voor 20 uren per week beschikbaar gesteld voor de vervulling van de funktie van projektleider. Het aantal huishoudens dat zich met financiële problemen meldt bij de GKB neemt echter der mate snel toe, dat het voor deze instelling helaas niet langer moge lijk is tijd voor deze funktie beschikbaar te stellen. Deze o.p zich te respekteren beslissing van de GKB brengt het voort bestaan van het projekt ernstig in gevaar omdat: - het projektschap een absoluut onmisbare schakel vormt in de koör- dinatie van de direkte hulpverlening die vanuit het projekt plaats vindt; - hiermede aan verdere beleidsontwikkeling m.b.t. de overkrediterings- problematiek een abrupt einde wordt gebracht, waardoor reeds in gang gezette ontwikkelingen dreigen te worden afgebroken. Wij zijn van oordeel datdit projekt doorgang moet vinden en zullen dan ook alles in het werk stellen om in overleg en samenspel met betrokken in stellingen die middelen te verwerven welke het mogelijk maken dit pro jekt veilig te stellen en verder uit te breiden. Van de in gang gezette ontwikkelingen willen wij de volgende noemen: a. uitbreiding van het aantal participanten. Vanaf de aanvang van het projekt zijn de deelnemers zich er van bewust geweest, dat in de stuur- en werkgroep nog niet alle bij overkreditering betrokken instellingen in het projekt zijn vertegenwoordigd. De gedachte bestond en bestaat nog steeds, dat op basis van harde prak- tijkgegevens de nog in het projekt ontbrekende instellingen kunnen worden overgehaald om gezamenlijk mee te werken aan het voorkomen en bestrijden van overkrediteringssituaties. Hiervoor is al een voorbeeld genoemd van een samenwerking die sedert de start van het projekt tot stand gekomen is (samenwerking tussen GKB en de leverancier van gas en elektra voor Leeuwarden). Een verdere uitbreiding naar andere leveranciers van primaire levens behoeften (woningkorporaties) behoort tot de wenselijkheden voor de nabije toekomst. Het Advies- en Informatieburo ennhet H.P.V., Stichting huishoudelijke konsumentenvoorlichting, willen ook deel gaan uitmaken van dit projekt. Eveneens wordt nader bezien hoe Het Baken als instituut voor volwassen- edukatie mede kan bijdragen door een kursusaanbod terzake. b. Optimalisering en uitbreiding van de budgetvoorlichting en budqetbeqeleidinq in de gemeente Leeuwarden. Aangezien een deel van de problemen van overkreditering terug te voeren zijn tot problemen met budgetteren, is er een gedachtenvor- ming op gang gekomen rondom budgetvoorlichting- eR begeleiding aan kliënten, hulpverleningsinstellingen en leveranciers. Aan de zin volheid van nadere strukturering van deze voorlichtings- en begelei- dingsaktiviteiten wordt niet meer getwijfeld. Of de vorm van struk turering de oprichting zal moeten zijn van een Stichting budgetvoor lichting en budgetbegeleiding is op dit moment nog een punt van overleg. c. Bevorderen van de deskundigheid inzake overkreditering bij de medewerkers van de participerende instellingen. Voor een goed verloop van de samenwerking is het noodzakelijk dat op uitvoeringsnivo permanent aandacht wordt besteed aan de mogelijk heden van het projekt voor de hulpverlening. Hiermee wordt niet al leen gedoeld op een tijdige signalering van probleem-situaties die binnen het kader van het projekt adekwaat kunnen worden opgelost, maar ook de kwaliteit van de hulvexlening zelf. t -21- d. Op uitgebreidere schaal schuldregelingen treffen. Het door de gemeente Leeuwarden ingestelde Waarborgfonds "ter dekking van de financiële risiko's die voortvloeien uit door de GKB te ver strekken leningen", heeft naast het borgstaan voor leningen bij af wezigheid van een partikuliere borg, slechts een beperkt bereik. Indien de aflossingskapaciteit naar de huidige normen onvoldoende is om een saneringslening te kunnen verstrekken, dan kan ook het Waarborgsfonds geen uitkomst bieden. Toch streven wij ernaar verzoeken tot schuldregeling meer te kunnen honoreren dan thans het geval is. In eerste instantie denken wij hierbij aan de toepassing van het indi- vidualiseringsprincipe in de bijstand. In een cirkulaire, gedateerd op 23 april 1982, verzonden bij de aanbieding van een wijziging in het Bijstandsbesluit landelijke normering, heeft de toenmalige minister van C.R.M., de heer \/an der Louw, aparte aandacht besteed aan hulpverlening door sociale diensten bij schuldsituaties. Daarin werd beklemtoond dat de A.B.W. voor financiële bijstandsverlening bij schuldsituaties geen wettelijke mogelijkheden biedt, behoudens zéér bijzondere omstandigheden. Van dat laatste is naar onze mening, ons daarbij baserend op jurispruden tie, onder meer sprake wanneer: - het voortbestaan van schulden een bedreiging vormt voor de feitelijke bestaansvoorziening; - het voortbestaan van schulden de gezondheidstoestand van de betrokkene(n) bedreigt - schuldsanering een voorwaarde is voor het welslagen van maatschappelijke begeleiding, m.a.w. de aanbieding van een geïntegreerd hulpaanbod zoals het geval is middels het projekt overkreditering leidt waarschijnlijk tot een totaaloplossing. In dergelijke gevallen, veelal een gevolg van de aanwezigheid van zich preferent opstellende schuldeisers welke primaire bestaansvoorzieningen bedreigen, kan naar onze mening in goed overleg getracht worden middels aanbieding van een saneringskrediet door de GKB en verlening van (verhaal bare) bijstand door de G.S.D. een oplossing te vinden. Uiteraard zal in de gekozen vorm geen afbreuk gedaan worden aan de eigen verantwoordelijkheid, wanneer daar al sprake van is, van de schuldenaren voor de ontstane schuldpositie. Mocht blijken dat langs deze weg in naar onze mening toch nog te veel ge vallen geen schuldregeling getroffen kan worden, dan zullen wij naar andere wegen zoeken om toch een oplossing voor de schuldproblematiek te vinden. e. Overleg met nutsbedrijven en woningkorporaties. Gelet op de rol welke schulden aan nutsbedrijven en woningkorporaties spelen in deze problematiek zullen wij in overleg treden met deze instel lingen ten einde te bezien in hoeverre andere oplossingen gevonden kunnen worden. Onzerzijds zal daarbij in ieder geval ingebracht worden de wense lijkheid tot deelname aan het projekt Overkreditering, het inkassobeleid en de mogelijkheid tot schuldsanering.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 113