1 I I 1 -22- 5Het voorkomen, respektievelijk tegengaan pan misbruik 5.1. Inleiding In een notitie als deze mag niet voorbijgegaan worden aan het verschijnsel misbruik waarmee wij als uitvoeringsorgaan van de onderscheiden wetten en regelingen worden gekonfronteerd. In dit kader verstaan wij onder misbruik "het verkrijgen of ontvangen van een (te hoge) uitkering door het bewust niet, niet tijdig, niet juist of niet volledig verstrekken van gegevens en inlichtingen". Bijzondere aandacht voor het verschijnsel misbruik veronderstelt de aanwezigheid van een probleem. Wij zijn echter niet in staat de omvang van misbruik met enige nauwgezetheid te bepalen. Er kan alleen op basis van het achterhaalde misbruik een schatting van de omvang worden ge maakt maar een waarheidsgetrouw beeld wordt daarmee niet verkregen. Recente studies naar de omvang van misbruik in de sfeer van inkomsten belasting en individuele huursubsidie en ook schattingen op basis van wetenschappelijk onderzoek naar de omvang van sociale zekerheidsfraude geven echter voldoende reden voor bezorgdheid en blijvende aandacht voor dit probleem. Hieronder hebben wij enkele cijfers over achterhaalde fraude in de regio Friesland Noord bijeen gebracht; de tussen haakjes geplaatste cijfers hebben betrekking op de gemeente Leeuwarden. afgesloten onderzoeken onregematigheid ontdekt uitkering beëindigd proces-verbaal bedrag benadeling 1980 1981 1982 1983 49 (40) 102 (86) 120 (103) 89 (74) 35 (27) 56 (44) 85 72) 61 (50) 23 (16) 37 (34) 34 33) 24 (21) 19 (16) 26 (18) 45 33) 49 (32) 227.911 (169.709) 248.283 (155.905) 309.242 493.866 (239.097) 392.385» 5.2. Oorzaken van misbruik Alvorens een beleid met betrekking tot misbruik van uitkering te formu leren is het voor het bepalen van de richting van een dergelijk beleid van belang na te gaan welke faktoren van invloed zijn op het plegen van misbruik. Wij zijn n.l. van mening dat het verschijnsel misbruik van uit keringen niet alleen kan worden bezien vanuit de individuele motieven van de persoon, die met schending van zijn wettelijke informatieplicht zich een hem niet toekomende overheidsprestatie verschaft. Zonder uit puttend te willen zijn menen wij dat de hierna te noemen faktoren een voedingsbodem voor misbruik zijn. a. het maatschappelijk klimaat Naar ons oordeel is het meer in overeenstemming met de scoiale werkelijk heid door het verschijnsel misbruik o.a. óók te plaatsen tegen de achtergroj van een maatschappij die door al dan niet verborgen verleidingen een materialistisch en op konsumptie gericht leefpatroon opdringt dat niet te handhaven is bij een terugval in inkomen als gevolg van omstandigheden waaraan hij/zij part noch deel heeft. Dit geldt te meer voor hen wier voorland is bij voortduring te zijn aangewezen op een steeds meer onder druk staand minimum inkomen* waarvan wij reeds eerder hebben gesteld dat in steeds meer gevallen dit inkomen niet meer toereikend is om te voorzien in een bij deze tijd passend voorzieningennivo. Het is voorstelbaar dat in dergelijke omstandigheden zich de invloed doet gelden van berichtgeving -23- over vastgesteld misbruik en fraude in andere sektoren van de samen leving zoals het bedrijfsleven. Ook konstateringen van achteraf gezien onverantwoorde overheidsuitgaven laten in dezen hun sporen na. Vooral de hiermee gemoeide bedragen kunnen bij de uitkeringsgerechtigden het gevoelen doen ontstaan dat een relatief geringe fraude, vooral wanneer deze bestemd is om in noodzakelijk geachte bestaanskosten te voorzien, in de samenleving minder laakbaar zal worden beoordeeld dan voorheen. Zonder misbruik goed te praten is het goed te beseffen dat de druk op de persoon soms erg groot kan zijn. Van de Gemeentelijke Sociale Dienst mag zondermeer worden gevergd dat zij in voorkomende gevallen daaraan bijzondere aandacht bij de voorbereiding van beslissingen naar aan leiding van ontdekking van fraude besteedt. b. het financiële_voordeel Gezien de vele koppelingen tussen prestaties van overheidswege (uit keringen, subsidies, bijdrageregelingen) en inkomens en/of leefsituatie is het door misbruik te behalen financiële voordeel vanwege de kumula- tieve effekten aanmerkelijk. Het geschetste maatschappelijke klimaat wordt nog al eens bevestigd door de wijze waarop de pleger van misbruik zijn/haar levensstandaard verhoogt met het aan misbruik verbonden financiële voordeel. In een aantal ge- vallen blijkt dit gebruikt te worden om het noodzakelijke voorzieningen nivo op peil te houden, daarnaast is opvallend dat menig pleger van misbruik het bijzonder belangrijk vindt statussymbolen als auto en (verre) vakanties te behouden. c. de komplexiteit van de sociale wetgeving Het behoeft geen nadere toelichting dat het gebouw van de sociale zekerheid is verworden tot een doolhof, waarin de burger alleen aan de hand van deskundigen nog wegwijs weet. Wij stellen vast, dat de ingewikkeldheid van het huidige stelsel als gevolg van het streven naar beperking van de kollektieve lasten, toeneemt in een tempo waarmee zelfs de uitkeringsorganen moeite hebben, laat staan de burger. De uitkeringen worden afhankelijk gemaakt van nadere vereisten, met name de feitelijke leefsituatie, die alleen met veel beslag op tijd en menskracht verifieerbaar zijn. In zoverre zijn de wetten al in hoge mate fraude-gevoelig, omdat de feitelijke leefsituatie voor het uitvoeringsorgaan niet zonder tijdrovend onderzoek herkenbaar is en voor de pleger van misbruik aanzienlijke voordelen zijn te behalen. Bovendien staat een dergelijke ontwikkeling naar detaillering per onderscheiden leefsituatie - gezin, ekonomische eenheid, voordeurdeler, alleenstaande - haaks op de maatschappelijke ontwikkeling in de rich ting van individualisatie. d. de anonimiteit_van de_verzorgingsstaat Het overheidsoptreden wordt niet meer vanzelfsprekend als legitiem aanvaard. De neiging om zich neer te leggen bij de beslissingen, die de (rijks)overheid terzake van uitkeringen neemt, lijkt tegenwoordig: minder groot. Deze tendens is op zich begrijpelijk, want de burger heeft weinig aanknopingspunten om deze beslissingen inhoudelijk als juist en rechtvaardig te ervaren. In de beeldvorming van de burger ver wordt de overheid steeds meer van orgaan van en voor de gemeenschap tot een log, bureaukratisch instrument waarop geen vat te krijgen is. De overigens al geringe mogelijkheden van identifikatie met de over heid verminderen in snel tempo, zeker op het terrein van de sociale zekerheid. De nadruk komt te liggen op private en groepsbelangen. Deze houding ten opzichte van de overheden leidt ertoe dat de rechten tegenover de overheid alle nadruk krijgen en de verplichtingen op de achtergrond geraken. Deze mindere waarde van de verplichtingen tegen over de overheid die niet meer wordt gezien als deel van de gemeenschap schept een klimaat waarin de gedachte, dat misbruik van de door diezelfde overheid geboden voorzieningen onbehoorlijk gedrag is tegenover de gemeen schap, vervaagt, althans van die gedachte een nauwelijks remmende invloed uitgaat

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 114