-24- Verplichtingen tegenover de overheid worden nagekomen, omdat zij als juist worden ervaren of omdat - naar ons oordeel in niet weinig gevallen - zij zonder meer als iets onvermijdelijks worden gezien waaraan men bereid is zich te onderwerpen mits iedereen dit doet. Wanneer men vaststelt of meent vast te kunnen stellen dat een - toenemend - aantal zich ten eigen voordele onttrekt aan die ver plichtingen, dan zal men daarin eens te meer een rechtvaardiging vinden om hetzelfde te doen, vooral wanneer men de overtuiging is toe gedaan dat de overheid geen of nauwelijks toezicht houdt op het na komen van die verplichtingen. Wij zijn dan ook van oordeel dat de geloofwaardigheid van de overheid mede berust op de mate waarin zij toezicht houdt op het nakomen van verplichtingen. Dit geldt in het bijzonder, nu allerwege wordt onder kend dat de sociale kontrole - mede door het individualisatieproces in de maatschappij - in belangrijke mate is weggevallen. de pakkans De potentiële pleger van misbruik laat zich bij het daadwerkelijk realiseren van zijn voornemen tot fraude mede leiden door de door hem ingeschatte kans van ontdekking en door de te verwachten gevolgen van die ontdekking. De bij hem levende verwachtingen over die ontdekking worden in hoofdzaak bepaald door zijn voorstelling van de intensiteit van toezicht door het uitvoeringsorgaan. Schat hij de effektiviteit van de kontrole laag in dan zal hij alleen van misbruik worden weer houden door de normatieve opvattingen van hemzelf en/of van zijn omgeving met betrekking tot misbruik. Naar ons oordeel zal dan ook geen ongewisheid moeten bestaan over de kontrole van de zijde van het uitvoeringsorgaan en evenmin over de houding ingeval van ontdekking. Noodzaak blijvende aandacht voor misbruik Het bestrijden van fraude mag niet afhankelijk zijn van het antwoord op de vraag naar de mate waarin misbruik zich voordoet. Van misbruik gaat een infekterende én irriterende werking uit op de overige burgers. Wanneer de overheid - en ook de gemeentelijke - niet alert blijft op mogelijk misbruik, dan ontstaat de situatie waarin misbruik een zich zelf versterkend verschijnsel in de samenleving wordt met als gevolg een onomkeerbaar proces van vervaging van normen. Misbruik wekt ook gevoelens van onrust en onbehagen op, die zijn grond vindt in duidelijke onrechtvaardigheid. Die gevoelens van irritatie leven, zoals de praktijk leert, sterk bij uitkeringsgerech tigden die zich wel houden aan hun verplichtingen en niet zoeken naar wegen om hun in koopkracht teruglopend inkomen met onjuiste middelen te verhogen. Deze irriterende werking van misbruik heeft ook gevolgen voor de bereidheid (hogere) lasten te dragen voor het instandhouden van de voorzieningen, dan wel voor het tegengaan van verdere afbrok keling van de sociale zekerheid. Verminderde bereidheid slaat on middellijk terug op de minst araagkrachtigen. Misbruik verstoort een zo rechtvaardig mogelijke verdeling van lasten en bevordert de (officiële) werkloosheid door de vlucht in grijze en zwarte circuits. -25- Ook achten wij ons gehouden in het belang van de bonafide uitkerings gerechtigden, die zonder meer het overgrote deel van het kliënten- bestand uitmaken, dit bestand voorzoveel mogelijk vrij te houden van kwaadwillenden. Wij willen ertegen waken dat het bezit van een uit kering reden is om de ontvanger daarvan met argwaan te bekijken. Ook de geloofwaardigheid van de overheid is hier in het geding. De overheid die regels stelt maar geen of onvoldoende toezicht houdt op nakoming van die regels behoeft niet langer te rekenen op aan vaarding van gezag. Integendeel, zij wekt daarmee de indruk dat in zekere mate bepaalde vormen van misbruik worden geduld. Naar ons oordeel moet die indruk worden voorkomen. Samenvattend zijn wij van oordeel dat al het mogelijke en redelijke moet worden gedaan om misbruik te voorkomen respektievelijk tegen te gaan. Als uitvoeringsorgaan van de Wet Werkloosheidsvoorziening en de Algemene Bijstandswet, die alleen al naar omvang een bijzonder groot deel vormen van de totale sociale zekerheid, achten wij ons gehouden blijvende, intensieve aandacht te geven aan misbruik van genoemde regelingen. De vorm en inhoud van die aandacht zal moeten worden ver taald in konkrete maatregelen, die aan de orde zullen komen in de volgende paragraaf. Maatregelen Naar onze mening kunnen wij niet volstaan met de bestrijding van mis bruik, maar valt van een samenhangend pakket van preventieve en repres sieve maatregelen meer en aanvaardbaardere terugdringing van misbruik te verwachten. Bij de gbtroffen en te treffen maatregelen in de preventieve sfeer zal een evenwicht bewaard moeten worden tussen kontrole en het vertrouwen dat er dient te bestaan in de kliënt als verantwoordelijk individu. Hoewel van enkele maatregelen onvermijdelijk is dat deze het gehele kliëntenbestand raken (zoals het maandelijks inleveren van inkomsten- verklaringen), zullen deze zo worden ingericht dat wrevel bij bonafide personen zo veel mogelijk wordt voorkomen. Daarnaast is een beperking voor het treffen van maatregelen gelegen in de beschikbaarheid van financiële middelen. Deze beperking zal ertoe moeten leiden dat de maatregelen vooral in het vlak van de administratieve procedures moeten worden getroffen. Daarbij is niet altijd het aannemen van een nogal formeel aandoende, bureaukratische houding door het uit voeringsorgaan te vermijden. Wij maken hierna een onderscheid in niet-juridische en juridische maat regelen om misbruik te voorkomen respektievelijk tegen te gaan. Beide maatregelen hebben voorzolang als mogelijk is de pretentie tot gedrags beïnvloeding van zowel de potentiële als de daadwerkelijke pleger van misbruik: bevordering van gewenst gedrag en voorkomen van ongewenst ge drag, met de nadruk op preventie. Overigens veinzen wij niet dat in de praktijk soms repressie de overhand heeft, zeker waar het gaat om hantering van de juridische maatregelen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 115