-26- a. de_maatregelen van niet-juridische aard. Deze maatregelen staan vooral in het teken van de preventie en be horen afgestemd te zijn op hetgeen hiervoor als misbruik-bevorderend is aangeduid. Voorop moet u/orden gesteld dat u/ij als uitvoeringsorgaan dat zich wil keren tegen misbruik niet in staat zijn de vervreemding tussen over heid en burger en kuituur-psychologische verschijnselen als egoïsme en materialisme middels beleid weg te nemen. De reikwijdte van het overheids handelen moet niet worden overschat, maar berusting leidt tot versterking van het voortschrijdende proces. Wij kunnen hoogstens de pretentie hebben de negatieve effekten van genoemde verschijnselen te verzwakken. De volgende maatregelen staan ons hierbij voor ogen: 1) blijvende aandacht voor zowel algemene als individu gerichte voorlichting. In een apart onderdeel van deze nota hebben wij aandacht besteed aan de problemen bij de informerende en voorlichtende taak van de dienst. Ook voor het tegengaan van misbruik is goede voorlichting en informatie verstrekking van onmiskenbaar belang, dit vooral gezien tegen het licht van de door ons eerder gedane konstatering dat de ingewikkeldheid en detaillering van het sociaal zekerheidsstelsel misbruik in de hand werkt. Tot deze voorlichting, waarvoor wij voor 't overige verwijzen naar het betreffende onderdeel van deze nota, rekenen wij ook dat op gezette tijden, in ieder geval jaarlijks, achterhaalde fraude in de publiciteit wordt gebracht. de_organisatie van het toezicht Van de zijde van de rijksoverheid wordt - zo nodig onder het dreigement van een korting op de vergoeding van de gemaakte kosten - sterk aange drongen op het uitvoeren van herzonderzoeken in de voorgeschreven pe riodiciteit. Wij erkennen dat periodieke heronderzoeken, waarbij de vraag centraal staat of zich wijzigingen hebben voorgedaan in de omstandigheden van de betrokken kliënt die aanleiding geven tot aanpassing van de uit kering, van groot belang zijn niet alleen uit oogpunt van juiste rechts bedeling maar ook uit oogpunt van voorkomen van misbruik. Regelmatige onderzoeken hebben een essentiële funktie bij het streven naar beperking van misbruik. Die essentiële funktie heeft het meeste rendement bij heronderzoeken, waarbij sprake is van direkt persoonlijk kontakt tussen medewerker en kliënt. Wij zijn helaas niet in staat mede gezien de explosieve groei van het kliëntenbestand en de beperkte financiële middelen, de heronderzoeken op de meest doeltreffende wijze uit te voeren. Gekozen is derhalve voor een werkwijze waarbij zoveel mogelijk heronder zoek in schriftelijke vorm en heronderzoek in direkt persoonlijk kontakt worden afgewisseld. Daarmee wordt naar onze mening een aanvaardbaar nivo van kontrole bereikt. Wij zijn van oordeel dat kontrole in de uitvoeringspraktijk een meer integrerend deel van het werk dient uit te maken. Dit betekent dat bij de behandeling van aanvragen en bij het uitvoeren van heronderzoek de op de formulieren verstrekte gegevens kritisch worden bezien in samen hang met de reeds beschikbare informatie en zo nodig met de kliënt moet worden doorgesproken. -2 7- Birtnen de dienst zal aandacht gevraagd kunnen worden voor een bepaald thema, zoals bijvoorbeeld korrespondentie-adressenhet houden van postbusnummers, schijnhuwelijken in verband met een verblijfsvergunning, het tonen van identiteitsbewijzen. Bij deze themabepaling zullen wij ons ook laten leiden door hetgeen wij eerder opgemerkt hebben over de haaks op elkaar staande ontwikkeling van enerzijds detaillering van regelgeving naar onderscheiden leefvormen en anderzijds het individualisatieproces in de samenleving. Alleen wanneer het de dienst enigerlei wijze bekende feitenkomplex aanwijzingen geeft voor een bewust misbruik om het vaak aanzienlijke financiële voordeel te behalen wat ligt tussen de uitkeringsrechten bij de werkelijke leefvorm en de opgegeven leefvorm zal kontrolerend worden opgetreden. b. de maatregelen van juridische_aard_ Na de vaststelling van misbruik kan op meerdere wijzen worden gereageerd. Enkele van die reakties kunnen door het oogmerk van toevoeging van leed als sanktie worden aangemerkt. 1) terugvordering van het ten_onrechte_ontvangen_bedrag Bij dezereaktie staat voorop dat het met misbruik behaalde voordeel weer wordt weggenomen. Naar ons oordeel zal de aktie tot terugvordering in het geheel van mogelijke (re)akties op fraude de meeste nadruk moeten krijgen. Te allen tijde moet de indruk bij de potentiële pleger van misbruik worden voorkomen dat hem het door misbruik toegeëigende voordeel wordt gelaten. Niettemin zal het terugvorderingsbeleid zodanig ingericht moeten worden, dat wordt vermeden dat de aktie tot terugvordering kontra- produktief werkt voor zowel de gemeenschap als het individu. Het is soms nodig - zeker in de gevallen van ernstige fraude - de terug vordering te matigen in die zin dat de debiteur perspektief heeft op kwijtschelding. Overigens komt een dergelijk besluit tot kwijt schelding eerst aan de orde, wanneer de debiteur gedurende een aan tal jaren het voor hem maximaal mogelijke heeft terugbetaald. Gelet op de oorzaak van het ontstaan van de schuld zal er sprake moeten zijn van een reële belastinq voor de debiteur. 2) aanpassing_van de uitkering Ook zal de uitkering in overeenstemming moeten worden gebracht met de materiële voorwaarden van het recht op uitkering. Soms betekent dit verlaging van de uitkering door bijvoorbeeld als nog rekening te houden met de (voorheen) verzwegen inkomsten of zelfs beëindiging van het recht op uitkering indien de juiste omstandigheden, waren zij aan het uitvoeringsorgaan bekend geweest, zondermeer zouden hebben geleid tot beëindiging van het recht op uitkering (woonplaats buiten gemeente; detentie). Voor alle duidelijkheid zij vermeld dat deze verlaging of beëindiging van uitkering niets van doen heeft met een sanktie.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 116