-38- Ook wordt daartoe dagelijks een spreekuur gehouden en wordt zo nodig nadien schriftelijk nadere informatie verstrekt. Indien zich tussen tijds belangrijke wijzigingen voordoen worden kliënten hiervan veelal middels toezending van een bijsluiter bij de maandelijkse toezending van de inkomstenbriefjes op de hoogte gesteld. Mondelinge en schriftelijke informatieverstrekking alleen over de uitkering welke aangevraagd en verkregen wordt, is niet toereikend. Nogal wat andere regelingen kunnen de inkomenspositie van uitkerings gerechtigden beïnvloeden. Daarom is in de publiekshal van de dienst naast informatie over wetten en regelingen welke de dienst zelf uit voert, ook informatie verkrijgbaar over o.m. kwijtschelding van be lastingen, huursubsidie, tegemoetkoming in studiekosten, rechtshulp, belangenbehartiging, maatschappelijke dienstverlening en speciaal of voor uitkeringsgerechtigden mede van belang zijnde bijeenkomsten. Niet alleen kliënten van de dienst hebben belang bij voorlichting. Ook belangstellende potentiële kliënten, opleidingsinstituten, hulp verleningsinstellingen en kliëntgroepen zijn gebaat bij informatie over wetten en regelingen welke de dienst uitvoert. De aktiviteiten die in dit kader worden ontplooid kennen een grote diversiteit: lezingen, forumdiskussies, gastdocentschappen, gastsprekerschap op ouderavonden, voorlichtingsbijeenkomsten op dienstencentra, in klub- en buurthuizen, op het Centrum voor Vakopleiding voor Volwassenen, bijdragelevering aan de kursussen voor Jeugdige Werklozen, informatie verstrekking aan de schrijvende en sprekende pers op lokaal en regionaal niveau. Zo vond medio augustus 1984 een vrij unieke samen werking plaats met het Komitee Vrouwen in de Bijstand in de gezamen lijke organisatie van een voorlichtingsbijeenkomst - met kinderopvang - over vormings- en scholingsmogelijkheden voor deze specifieke kategorie. Ook worden regelmatig instellingen en instanties werkzaam op het terrein van maatschappelijke dienstverlening door de dienst van informatie voorzien op het terrein van de sociale zekerheid. Bij deze algemeen voorlichtende aktiviteiten zowel voor kliënten als voor anderen van belang, treden een aantal knelpunten aan het licht. In de eerste plaats zijn wet- en regelgeving dusdanig aan verandering onderhevig dat dit nauwelijks door de ambtenaren van de dienst is bij te houden, laat staan dat daarover juiste en doelgerichte voorlichting is te geven. Circulaires welke vandaag worden ontvangen, hadden gisteren moeten worden uitgevoerd terwijl eergisteren daarover al informatie werd gevraagd door belanghebbenden. In dergelijke situaties komt het nogal eens voor, mede ook door de steeds verdergaande en dus minder als parate kennis voorhanden te houden detaillering van de regelgeving, dat bij konkrete vraagstellingen eerst ruggespraak moet worden gehouden alvorens antwoord wordt verstrekt. De vragensteller kan dan allicht het gevoel krijgen dat zelfs deskundigen het niet meer weten, met alle gevolgen van argwaan en wantrouwen van dien. Ter voorkoming daarvan worden de -39- aktiviteiten van de praktijkbegeleider/voorlichter in eerste instantie gericht op interne kennisoverdracht van wet en regel. Gevolg is echter wel dat daardoor het aktieve optreden naar kliënten en potentiële kliënten moet worden beperkt. De reeds genoemde detaillering van de regelgeving stelt de dienst voor een schier onoplosbaar dilemma in de voorlichtende aktiviteiten. Gedetailleerde informatie kan niet verstrekt worden daar dit te om vangrijk en te ingewikkeld is. Daarentegen zegt globale informatie de kliënt niets over de eigen rechten, ja kan zelfs valse verwach tingen wekken. Dit zelfde probleem doet zich voor bij de verlening van bijzondere bijstand, welke van individuele omstandigheden af hankelijk is. De veelvuldige veranderingen, de ingewikkeldheid en de gedetailleerd heid in wet- en regelgeving stellen duidelijk grenzen aan de voor lichtingsmogelijkheden van de dienst. Bovendien is het een algemeen ervaringsgegeven dat informatie pas dan goed opgenomen wordt wanneer men deze informatie ook direkt van node heeft. Wanneer dit niet het geval ip, beklijft de verstrekte informatie niet of wordt zelfs on gelezen terzijde gelegd. In dit licht kunnen wij dan ook niet anders konkluderen dan dat de door de dienst ontplooide aktiviteiten op het terrein van voorlich ting en informatieverstrekking de toets der kritiek kunnen doorstaan. Teruwer informatie hebben wij ter inzage gelegd een dokumentatiemap met voorlichtingsmateriaal dat bij de dienst in gebruik is. Wij zijn voornemens meer dan thans van de gemeentelijke pagina "De Grote Klok" in "Huis aan Huis" gebruik te maken voor het ver strekken van informatie over uitkeringsmogelijkheden bij de sociale dienst. Tevens zullen wij de grootst mogelijke openheid betrachten met name richting belangengroeperingen over de thans bij de dienst in ont wikkeling zijnde interne richtlijnen voor de uitkeringsverstrekking.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 122