-38-
Ook wordt daartoe dagelijks een spreekuur gehouden en wordt zo nodig
nadien schriftelijk nadere informatie verstrekt. Indien zich tussen
tijds belangrijke wijzigingen voordoen worden kliënten hiervan veelal
middels toezending van een bijsluiter bij de maandelijkse toezending
van de inkomstenbriefjes op de hoogte gesteld.
Mondelinge en schriftelijke informatieverstrekking alleen over de
uitkering welke aangevraagd en verkregen wordt, is niet toereikend.
Nogal wat andere regelingen kunnen de inkomenspositie van uitkerings
gerechtigden beïnvloeden. Daarom is in de publiekshal van de dienst
naast informatie over wetten en regelingen welke de dienst zelf uit
voert, ook informatie verkrijgbaar over o.m. kwijtschelding van be
lastingen, huursubsidie, tegemoetkoming in studiekosten, rechtshulp,
belangenbehartiging, maatschappelijke dienstverlening en speciaal
of voor uitkeringsgerechtigden mede van belang zijnde bijeenkomsten.
Niet alleen kliënten van de dienst hebben belang bij voorlichting.
Ook belangstellende potentiële kliënten, opleidingsinstituten, hulp
verleningsinstellingen en kliëntgroepen zijn gebaat bij informatie
over wetten en regelingen welke de dienst uitvoert. De aktiviteiten
die in dit kader worden ontplooid kennen een grote diversiteit:
lezingen, forumdiskussies, gastdocentschappen, gastsprekerschap op
ouderavonden, voorlichtingsbijeenkomsten op dienstencentra, in klub-
en buurthuizen, op het Centrum voor Vakopleiding voor Volwassenen,
bijdragelevering aan de kursussen voor Jeugdige Werklozen, informatie
verstrekking aan de schrijvende en sprekende pers op lokaal en
regionaal niveau. Zo vond medio augustus 1984 een vrij unieke samen
werking plaats met het Komitee Vrouwen in de Bijstand in de gezamen
lijke organisatie van een voorlichtingsbijeenkomst - met kinderopvang
- over vormings- en scholingsmogelijkheden voor deze specifieke
kategorie.
Ook worden regelmatig instellingen en instanties werkzaam op het
terrein van maatschappelijke dienstverlening door de dienst van
informatie voorzien op het terrein van de sociale zekerheid.
Bij deze algemeen voorlichtende aktiviteiten zowel voor kliënten
als voor anderen van belang, treden een aantal knelpunten aan het
licht.
In de eerste plaats zijn wet- en regelgeving dusdanig aan verandering
onderhevig dat dit nauwelijks door de ambtenaren van de dienst is bij
te houden, laat staan dat daarover juiste en doelgerichte voorlichting
is te geven. Circulaires welke vandaag worden ontvangen, hadden gisteren
moeten worden uitgevoerd terwijl eergisteren daarover al informatie werd
gevraagd door belanghebbenden. In dergelijke situaties komt het nogal eens
voor, mede ook door de steeds verdergaande en dus minder als parate
kennis voorhanden te houden detaillering van de regelgeving, dat bij
konkrete vraagstellingen eerst ruggespraak moet worden gehouden alvorens
antwoord wordt verstrekt. De vragensteller kan dan allicht het gevoel
krijgen dat zelfs deskundigen het niet meer weten, met alle gevolgen
van argwaan en wantrouwen van dien. Ter voorkoming daarvan worden de
-39-
aktiviteiten van de praktijkbegeleider/voorlichter in eerste
instantie gericht op interne kennisoverdracht van wet en regel.
Gevolg is echter wel dat daardoor het aktieve optreden naar
kliënten en potentiële kliënten moet worden beperkt.
De reeds genoemde detaillering van de regelgeving stelt de dienst
voor een schier onoplosbaar dilemma in de voorlichtende aktiviteiten.
Gedetailleerde informatie kan niet verstrekt worden daar dit te om
vangrijk en te ingewikkeld is. Daarentegen zegt globale informatie
de kliënt niets over de eigen rechten, ja kan zelfs valse verwach
tingen wekken. Dit zelfde probleem doet zich voor bij de verlening
van bijzondere bijstand, welke van individuele omstandigheden af
hankelijk is.
De veelvuldige veranderingen, de ingewikkeldheid en de gedetailleerd
heid in wet- en regelgeving stellen duidelijk grenzen aan de voor
lichtingsmogelijkheden van de dienst. Bovendien is het een algemeen
ervaringsgegeven dat informatie pas dan goed opgenomen wordt wanneer
men deze informatie ook direkt van node heeft. Wanneer dit niet het
geval ip, beklijft de verstrekte informatie niet of wordt zelfs on
gelezen terzijde gelegd.
In dit licht kunnen wij dan ook niet anders konkluderen dan dat de
door de dienst ontplooide aktiviteiten op het terrein van voorlich
ting en informatieverstrekking de toets der kritiek kunnen doorstaan.
Teruwer informatie hebben wij ter inzage gelegd een dokumentatiemap
met voorlichtingsmateriaal dat bij de dienst in gebruik is.
Wij zijn voornemens meer dan thans van de gemeentelijke pagina
"De Grote Klok" in "Huis aan Huis" gebruik te maken voor het ver
strekken van informatie over uitkeringsmogelijkheden bij de sociale
dienst.
Tevens zullen wij de grootst mogelijke openheid betrachten met name
richting belangengroeperingen over de thans bij de dienst in ont
wikkeling zijnde interne richtlijnen voor de uitkeringsverstrekking.