- 6 - C. Bezwaren tegen teveel mogelijkheden voor de vestiging van horeca gelegenheden. Zowel de Winkeliersvereniging "Bij de Put" als de Initiatiefgroep "Wonen in de Binnenstad"zijn van mening, dat het ontwerp-plan teveel ruimte biedt voor de vestiging van horecagelegenheden. Er wordt op gewezen, dat het plan een 30-tal horecavestigingen in dit gebied mogelijk maakt. Zeker wanneer er geen duidelijke regels zijn ten aan zien van sluitingstijden enz., wordt dit teveel geacht. In hoofdstuk VI (Toelichting op de voorschriften) is aangegeven, dat ten opzichte van eerder voor delen van de binnenstad vastgestelde plannen, in dit ontwerp-plan een enigszins gewijzigde opzet is gehanteerd. In eerdere bestemmingsplannen voor binnenstadsgebieden draagt (bij de bestemming Gemengde Doeleinden) elk pand één of meer aanduidingen, welke de ge wenste bestemmingen voor de begane grond c.q. de volgende bouwlagen aangeven, welke bestemmingen door ons met toepassing van artikel 11 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening mogen worden gewijzigd. Daartoe is in de bij die plannen behorende tabellen een kolom opgenomen waarin de marge is aangegeven waarbinnen deze wijziging mag plaatsvinden. Voorts is in de tabellen een kolom opgenomen waarin het aantal func ties is vermeld, dat minimaal gehandhaafd moet blijven. Enerzijds kwam deze regeling de rechtszekerheid van de burger ten goede, an derzijds is gebleken dat deze regeling ten koste ging van de flexibi liteit in het plan. Vandaar dat naar een oplossing is gezocht, die zowel voldoende rechtszekerheid als voldoende flexibiliteit biedt. Dit heeft erin geresulteerd, dat de in eerdere plannen gehanteerde wijzigingsbevoegdheid binnen de bestemming Gemengde Doeleinden niet is opgenomen. Dit betekent dat zonder meer wijzigingen in het gebruik kunnen worden aangebracht, dit uiteraard binnen de in het plan aan gegeven grenzen. In de bij het plan behorende tabellen zijn die gren zen aangegeven. Op die manier is een grotere flexibiliteit in bestem mingsmogelijkheden ingebouwd, met dien verstande dat tevens voldoende rechtszekerheid wordt geboden. Er wordt derhalve een systeem gehan teerd, waarbij het aantal toe te laten bestemmingen per straatwand (blokzijde) wordt geregeld. Binnen de beschikbare panden is er een zekere flexibiliteit ten aan zien van de mogelijke functies. Over de plaats in de straatwand waar de bestemming wordt gerealiseerd wordt geen uitspraak gedaan. Het voordeel van deze regeling is, dat recht wordt gedaan aan het typische binnenstadsgebeuren, met een grote variatie en wisseling van bestem mingen. Door het hanteren van maximum-grenzen kunnen ongewenste ont wikkelingen worden voorkomen. Wijzigingsprocedures bij functieveran dering binnen de aangegeven grenzen zijn niet meer nodig. Uitgaande van de hiervoor geschetste opzet is per blokzijde beoordeeld voor welke doeleinden en in welke mate de panden gebruikt zouden mogen worden. Dit valt af te lezen in de van de tabellen deeluitmakende ko lom "toelaatbaar volgens plan". Bij de beantwoording van de vraag in hoeverre horecavestigingen zouden kunnen worden toegestaan heeft - met het oog op de gewenste flexibiliteit - als uitgangspunt gegolden dat het per blokzijde mogelijk moet zijn op beperkte schaal een horecabe drijf te vestigen. - 7 - Voorts heeft als uitgangspunt gediend het gegeven vanuit het Distributie- planologisch onderzoek 1981, dat het gewenst is op aanlooproutes (bij voorbeeld de Voorstreek en de Nieuweburen) naar het hoofdwinkelcentrum ook mogelijkheden in te ruimen voor andere functies dan winkels alleen. Eén van deze functies is horeca in de vorm van eetgelegenhedenTenslotte is aansluiting gezocht bij de in voorbereiding zijnde nota "De horeca in de binnenstad van Leeuwarden". De in voorbereiding zijnde nota wijst ondermeer het gebied Breedstraat aan waar vestiging van horeca-eetgelegenheden mogelijk is. Dit plange bied ligt binnen het door U aangewezen horeca-vrije gebied, zodat het ontwerp-plan slechts mogelijkheden biedt voor de vestiging van horeca, waarop de Drank- en Horecawet in principe niet van toepassing is. Der halve is alleen de zgn. horeca-eetgelegenheid toegestaan (horecavoor- ziening klasse e, zoals eethuisjes, koffiehuizen, snackbars, restau rants en ijssalons). De hiervoor geschetste uitgangspunten hebben ertoe geleid, dat in el ke blokzijde enige horeca-eetgelegenheden zijn toegestaan, dit met uit zondering van het zgn. Vijzelblok. Per blokzijde beperkt zich dat even wel tot één twee mogelijkheden. Een uitzondering is gemaakt voor de blokzijden langs de Nieuweburen en de Voorstreek. Hier zijn wat ruimere mogelijkheden geschapen (drie vier), in verband met hetgeen hierom trent is vermeld in het Distributie-planologisch onderzoek. In dit plangebied is sprake van 19 blokzijden. In totaal levert dat 30 moge lijkheden voor horecavestiging op (kolom "toelaatbaar volgens plan"). Vanuit de contactgroep is er eveneens op gewezen, dat men het jammer zou vinden dat zich nog meer horeca-eetgelegenheden in het gebied zou den gaan vestigen. In dat verband is gewezen op de (versterking van de) woonfunctie en de conflicten die hierdoor zouden kunnen ontstaan. Wij willen niet verhelen dat in totaal 30 mogelijkheden voor horecavestiging veel lijkt. In de praktijk zal dit aantal waarschijnlijk echter nooit bereikt worden, al was het alleen maar uit concurrentie-overwegingen Er is naar onze mening dan ook geen aanleiding in de hiervoor geschet ste regeling wijzigingen aan te brengen. In dit verband merken wij ver der op, dat het niet mogelijk is in een bestemmingsplan een regeling te treffen met betrekking tot sluitingstijden van horecavestigingen. Ook afgezien hiervan gelden voor eetgelegenheden zoals snackbars e.d. geen sluitingstijden. Aangezien het gewenst is dat ook ten aanzien van deze categorie horeca, eisen worden gesteld wat betreft de sluitings tijden, wordt overwogen U hieromtrent (in het kader van de hiervoor ge noemde nota) een voorstel te doen. De bezwaren dienen naar onze mening ongegrond te worden verklaard. D. Bezwaren tegen de bestemming "Wonen". De heer R. Terpstra heeft er bezwaar tegen, dat aan het door hem be woonde pand Nieuweburen 111 de bestemming "Wonen" is gegeven. Hij is van mening, dat het uitsluitend geven van een woonbestemming aan dit pand strijdig is met de in het plan genoemde uitgangspunten dat de leefbaarheid zal worden bevorderd door ondermeer vervlechting van func ties, alsmede dat een veelheid en veelzijdigheid van functies dient te worden bevorderd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 159