- 6 -
C. Bezwaren tegen teveel mogelijkheden voor de vestiging van horeca
gelegenheden.
Zowel de Winkeliersvereniging "Bij de Put" als de Initiatiefgroep
"Wonen in de Binnenstad"zijn van mening, dat het ontwerp-plan teveel
ruimte biedt voor de vestiging van horecagelegenheden. Er wordt op
gewezen, dat het plan een 30-tal horecavestigingen in dit gebied
mogelijk maakt. Zeker wanneer er geen duidelijke regels zijn ten aan
zien van sluitingstijden enz., wordt dit teveel geacht. In hoofdstuk
VI (Toelichting op de voorschriften) is aangegeven, dat ten opzichte
van eerder voor delen van de binnenstad vastgestelde plannen, in dit
ontwerp-plan een enigszins gewijzigde opzet is gehanteerd. In eerdere
bestemmingsplannen voor binnenstadsgebieden draagt (bij de bestemming
Gemengde Doeleinden) elk pand één of meer aanduidingen, welke de ge
wenste bestemmingen voor de begane grond c.q. de volgende bouwlagen
aangeven, welke bestemmingen door ons met toepassing van artikel 11 van
de Wet op de Ruimtelijke Ordening mogen worden gewijzigd. Daartoe is
in de bij die plannen behorende tabellen een kolom opgenomen waarin
de marge is aangegeven waarbinnen deze wijziging mag plaatsvinden.
Voorts is in de tabellen een kolom opgenomen waarin het aantal func
ties is vermeld, dat minimaal gehandhaafd moet blijven. Enerzijds
kwam deze regeling de rechtszekerheid van de burger ten goede, an
derzijds is gebleken dat deze regeling ten koste ging van de flexibi
liteit in het plan. Vandaar dat naar een oplossing is gezocht, die
zowel voldoende rechtszekerheid als voldoende flexibiliteit biedt.
Dit heeft erin geresulteerd, dat de in eerdere plannen gehanteerde
wijzigingsbevoegdheid binnen de bestemming Gemengde Doeleinden niet is
opgenomen. Dit betekent dat zonder meer wijzigingen in het gebruik
kunnen worden aangebracht, dit uiteraard binnen de in het plan aan
gegeven grenzen. In de bij het plan behorende tabellen zijn die gren
zen aangegeven. Op die manier is een grotere flexibiliteit in bestem
mingsmogelijkheden ingebouwd, met dien verstande dat tevens voldoende
rechtszekerheid wordt geboden. Er wordt derhalve een systeem gehan
teerd, waarbij het aantal toe te laten bestemmingen per straatwand
(blokzijde) wordt geregeld.
Binnen de beschikbare panden is er een zekere flexibiliteit ten aan
zien van de mogelijke functies. Over de plaats in de straatwand waar
de bestemming wordt gerealiseerd wordt geen uitspraak gedaan. Het
voordeel van deze regeling is, dat recht wordt gedaan aan het typische
binnenstadsgebeuren, met een grote variatie en wisseling van bestem
mingen. Door het hanteren van maximum-grenzen kunnen ongewenste ont
wikkelingen worden voorkomen. Wijzigingsprocedures bij functieveran
dering binnen de aangegeven grenzen zijn niet meer nodig.
Uitgaande van de hiervoor geschetste opzet is per blokzijde beoordeeld
voor welke doeleinden en in welke mate de panden gebruikt zouden mogen
worden. Dit valt af te lezen in de van de tabellen deeluitmakende ko
lom "toelaatbaar volgens plan". Bij de beantwoording van de vraag in
hoeverre horecavestigingen zouden kunnen worden toegestaan heeft - met
het oog op de gewenste flexibiliteit - als uitgangspunt gegolden dat
het per blokzijde mogelijk moet zijn op beperkte schaal een horecabe
drijf te vestigen.
- 7 -
Voorts heeft als uitgangspunt gediend het gegeven vanuit het Distributie-
planologisch onderzoek 1981, dat het gewenst is op aanlooproutes (bij
voorbeeld de Voorstreek en de Nieuweburen) naar het hoofdwinkelcentrum
ook mogelijkheden in te ruimen voor andere functies dan winkels alleen.
Eén van deze functies is horeca in de vorm van eetgelegenhedenTenslotte
is aansluiting gezocht bij de in voorbereiding zijnde nota "De horeca in
de binnenstad van Leeuwarden".
De in voorbereiding zijnde nota wijst ondermeer het gebied Breedstraat
aan waar vestiging van horeca-eetgelegenheden mogelijk is. Dit plange
bied ligt binnen het door U aangewezen horeca-vrije gebied, zodat het
ontwerp-plan slechts mogelijkheden biedt voor de vestiging van horeca,
waarop de Drank- en Horecawet in principe niet van toepassing is. Der
halve is alleen de zgn. horeca-eetgelegenheid toegestaan (horecavoor-
ziening klasse e, zoals eethuisjes, koffiehuizen, snackbars, restau
rants en ijssalons).
De hiervoor geschetste uitgangspunten hebben ertoe geleid, dat in el
ke blokzijde enige horeca-eetgelegenheden zijn toegestaan, dit met uit
zondering van het zgn. Vijzelblok. Per blokzijde beperkt zich dat even
wel tot één twee mogelijkheden. Een uitzondering is gemaakt voor de
blokzijden langs de Nieuweburen en de Voorstreek. Hier zijn wat ruimere
mogelijkheden geschapen (drie vier), in verband met hetgeen hierom
trent is vermeld in het Distributie-planologisch onderzoek. In dit
plangebied is sprake van 19 blokzijden. In totaal levert dat 30 moge
lijkheden voor horecavestiging op (kolom "toelaatbaar volgens plan").
Vanuit de contactgroep is er eveneens op gewezen, dat men het jammer
zou vinden dat zich nog meer horeca-eetgelegenheden in het gebied zou
den gaan vestigen. In dat verband is gewezen op de (versterking van de)
woonfunctie en de conflicten die hierdoor zouden kunnen ontstaan. Wij
willen niet verhelen dat in totaal 30 mogelijkheden voor horecavestiging
veel lijkt. In de praktijk zal dit aantal waarschijnlijk echter nooit
bereikt worden, al was het alleen maar uit concurrentie-overwegingen
Er is naar onze mening dan ook geen aanleiding in de hiervoor geschet
ste regeling wijzigingen aan te brengen. In dit verband merken wij ver
der op, dat het niet mogelijk is in een bestemmingsplan een regeling
te treffen met betrekking tot sluitingstijden van horecavestigingen.
Ook afgezien hiervan gelden voor eetgelegenheden zoals snackbars e.d.
geen sluitingstijden. Aangezien het gewenst is dat ook ten aanzien van
deze categorie horeca, eisen worden gesteld wat betreft de sluitings
tijden, wordt overwogen U hieromtrent (in het kader van de hiervoor ge
noemde nota) een voorstel te doen.
De bezwaren dienen naar onze mening ongegrond te worden verklaard.
D. Bezwaren tegen de bestemming "Wonen".
De heer R. Terpstra heeft er bezwaar tegen, dat aan het door hem be
woonde pand Nieuweburen 111 de bestemming "Wonen" is gegeven. Hij is
van mening, dat het uitsluitend geven van een woonbestemming aan dit
pand strijdig is met de in het plan genoemde uitgangspunten dat de
leefbaarheid zal worden bevorderd door ondermeer vervlechting van func
ties, alsmede dat een veelheid en veelzijdigheid van functies dient te
worden bevorderd.