- 5 -
en 100.000,waarvoor de gemeentelijke eigendommen in de onrendabele
sector van de gemeentelijke huishouding worden belast, alsmede 50000,—
wegens kapitaallasten van het voorbereidingskrediet.
Bij de tariefstelling dient daarnaast nog rekening te worden gehouden met
een aantal oninbare posten (faillissementen, kwijtschelding). Dit laatste
bedrag wordt geraamd op 50.000,
Mitsdien zal voor de tariefstelling van een opbrengst van een opbrengst vaa
2.000.000,moeten worden uitgegaan.
Als verdelingsmaatstaf voor de opbrengst tussen eigenaren en gebruikers
hebben wij, rekening houdend met het gestelde onder sub 2, voorlopig het
waterverbruik afkomstig van woningen en niet-woningen aangehouden. Hieruit
blijkt, dat het aandeel van de grootverbruikers in het totale waterverbruik
ongeveer 35? bedraagt.
Ten laste van de gebruikers komt dan 35? van de geraamde opbrengst ofwel
700.000,en ten laste van de eigenaren 65? of 1.300.000,
Uitgaande van 38 50 0 aansluitingen zal de eigenarenheffing dan 3^,~ perl
aansluiting c.q. gebouwde eigendom bedragen 1.300.000,38.500).
Het hanteren van een vast tarief achten wij om een tweetal redenen nood
zakelijk:
a. Er is sprake van een retributieheffing, zijnde een recht dat wordt ge
heven voor het hebben van een aansluiting of lozingspunt. Volgens vaste
jurisprudentie is het niet toegestaan een verschillend tarief toe te
passen naar gelang de aard van het project (b.v. de waarde van het pro
ject)
Ook mag bij de tariefstelling geen rekening worden gehouden met het
feit, dat de betrokken eigenaar in het verleden al op enigerlei wijze
heeft bijgedragen in de kosten van de riolering. Het karakter van een
retributieheffing is, dat eenzelfde recht moet worden toegepast voor
eenzelfde dienstverlening, in dit geval voor het hebben van een aan
sluiting op de gemeentelijke riolering of het hebben van een lozingspunj
op openbaar gemeentewater.
b. In de tweede plaats laat een vast tarief zich administratief gemakkeli;!
hanteren, waardoor de perceptiekosten aanzienlijk lager kunnen worden
gehouden
Zoals wij reeds hebben opgemerkt zijn wij van mening, dat als maatstaf voer
de gebruikersheffing de hoeveelheid op de riolering af te voeren afvalwate,
dient te worden gebezigd.
Wij verwachten, dat rond 3000 objecten (voornamelijk bedrijfsobjecten)
daadwerkelijk in de gebruikersheffing kunnen worden betrokken. De wateraf
voer van de voornamelijke grootverbruikers wordt aan de hand van voorlopig
cijfers van de NV Waterleiding Friesland ingeschat op 2.400.000 m-
Bij de tariefstelling voor de gebruikersheffing dient te worden uitgegaan
van een opbrengst van 700.000,
Met betrekking tot de tariefstelling zijn er verschillende mogelijkheden.
Het is bijvoorbeeld mogelijk te heffen naar een proportioneel tarief, een
degressief tarief of een progressief tarief.
Veelal wordt een proportioneel tarief gehanteerd. Bij dit systeem wordt
elke hoeveelheid af te voeren afvalwater naar hetzelfde tarief berekend,
bijvoorbeeld een tarief voor elke 100 m3 afgevoerde hoeveelheid afvalwater
Daar op dit moment nog geen exacte gegevens over de hoeveelheid af te
voeren afvalwater, afkomstig van de diverse onder deze gebruikersheffing
- 7 -
Voor dit werk zal extra personeel moeten worden ingeschakeld.
Om tijdig met voorstellen tot het vaststellen van de definitieve tarieven
voor 1986 te kunnen komen en er voor zorg te kunnen dragen dat de aanslagen
in 1986 tijdig worden opgelegd, zullen de voorbereidende werkzaamheden op
korte termijn moeten beginnen.
De hiermee gemoeid zijnde kosten worden geraamd op 170.000,Wij stel
len U voor hiervoor een voorbereidingskrediet beschikbaar te stellen tot
dit bedrag. De hiermee verband houdende kapitaallasten a 50 .000,per
jaar (9? rente en 20? afschrijving) kunnen worden gedekt uit de opbrengst
van het in te voeren rioolrecht.
Onder mededeling, dat de Commissie voor de Financiën over dit voorstel zal
worden gehoord, stellen wij U voor te besluiten overeenkomstig de hierbij
gevoegde ontwerpen.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
G. de Vries loco-Burgemeester.
mr. W.J.G. Reumer Secretaris.