De onjuiste interpretatie van de A.S.V. werkt nu door bij de subsidietoekenning voor 1985. Ook om deze reden is de beslissing in strijd met het zorgvuldigheidsbeginsel. De vrouwenboekhandel Sappho is ten behoeve van de leestafel een subsidie van 2000,- toegekend. De activiteiten en de hiermee bereikte doelgroep van beide organisaties zijn vergelijkbaar. De omvang van het archief en daarmee het aanwezige informatie-bestand van de Stichting L.A.L. is echter vele malen groter dan het documentatiecentrum van Sappho. Het geringe verschil in de toegekende subsidies is niet in overeenstemming met het aanzienlijke verschil in omvang. Voor de activiteit waarvan vrouwen in het algemeen het onderwerp zijn is in verhouding meer subsidie toegekend dan voor de activiteit welke in het bijzonder betrekking heeft op lesbische vrouwen. Omdat voor deze verschillende behandeling geen redelijke grond is aan te geven, is er sprake van discriminatie op grond van sexuele voorkeur, hetgeen in strijd is met artikel 1 van de Grondwet. De beslissing is tevens in strijd met het gelijkheidsbeginsel. - Bij toekenning van het subsidiebedrag aan de Stichting L.A.L. is niet de accres toegekend, hetgeen wel is gebeurd bij de subsidietoekenning aan Sappho. Ook om deze reden is de beslissing in strijd met het discriminatie verbod en het gelijkheidsbeginsel. - De gemeente heeft in het hoofdstuk Emancipatie—werk van het Sociaal Cultureel Plan 1982—1985 als uitgangspunt voor het beleid aangegeven bij de subsidietoekeening prioriteit te geven aan groepen met een extra achterstand. Lesbische vrouwen verkeren in een dergelijke situatie.en de Stichting L.A.L. beoogt de emancipatie van deze vrouwen juist te bevorderen. De toekenning van het bedrag van 6.185,- is niet in overeenstemming met dit beleidsuitgangspunt. De raad had in redelijkheid niet tot deze beslissing kunnen komen. 5. Reactie van Burgemeester en Wethouders Bij brief van 15 maart 1985 hebben Burgemeester en Wethouders op het bezwaarschrift gereageerd. De inhoud is, samengevat, als volgt: - Allereerst wordt verwezen naar de motivering van de subsidie toekenning. Hierbij is uitgegaan van de kosten van de aanschaf van materiaal en niet van thans gesuggereerde splitsing van het bedrag in aanschaf - verwerving - en verwerkingskosten. Omdat de Stichting niet vóóraf kon mededelen hoe het begrote bedrag zou worden aangewend en gelet op de wijze van begroten, waarbij niet nader is gespecifeerd hoe het bedrag van 6.000,- tot stand is gekomen werd subsidiëring in de vorm van een afkoopsom de meest aanvaardbare methode geacht. - Dat gekozen is voor de vorm van een afkoopsom betekent niet dat het subsidieverzoek niet als zodanig is behandeld. Om op reeële wijze de hoogte van de subsidie te kunnen bepalen is aangesloten bij de werkwijze van 1984. - Burgemeester en Wethouders kunnen vantevoren aangeven tot welke maxima bepaalde kosten aanvaardbaar zijn ingevolge artikel 5 lid 3 van paragraaf 3 van hoofdstuk II van de Subverordening Specifiek Welzijn. De A.S.V. verplicht Burgemeester en Wethoiiders hiertoe niet. Derhalve kan hier geen sprake zijn van strijdigheid met de A.S.V. - De beslissing om in 1984 de verwervings- en verwerkingskosten niet te subsidiëren heeft geen gevolgen gehad voor de subsidie-toekenning in 1985, aangezien deze kosten in 1985 niet zijn opgevoerd. Bovendien is de A.S.V. op 1 januari 1985 in werking getreden. De subsidiebeschikking van 1984 kan derhalve op geen enkele wijze in strijd zijn met de A.S.V. en derhalve ook niet met het zorgvuldigheidsbeginsel. - De vergelijking met de subsidie-toekenning voor de leestafel van de vrouwenboekwinkel Sappho is niet terecht. Ieder subsidie-verzoek wordt op zijn eigen merites beoordeeld. Het is niet zo dat de subsidie-toekenning aan de ene organisatie op basis van de subsidie-toekenning aan een andere organisatie wordt vastgesteld. Bovendien is de omvang van bepaalde werkzaamheden niet zonder meer bepalend voor de hoogte van de subsidie. Relevant is de hoogte van de door het bevoegd gezag aanvaarde kosten van de werkzaamheden. - Omdat de subsidie in dit geval een afkoopsom betreft, is het bedrag inderdaad niet met een accres verhoogd. Er bestaat echter, temeer bij éénmalige subsidies, geen recht op accres. - Het beleidsuitgangspunt om bij de subsidie-verlening priori teit toe te kennen aan groepen met een achterstand betekent niet dat zonder aeer de gevraagde subsidie wordt toegekend. Ook deze subsidie-verzoeken dienen te voldoen aan de geldende subsidie-criteria. Er is derhalve geen sprake van discriminatie of strijd met het gelijkheidsbeginsel. 4. erinzagelegging van de stukken en hoorzitting Ie op deze zaak betrekking hebbende stukken hebben ter gemeente secretarie ter inzage gelegen van 18 t/m 22 maart 1985. Deze stukken zijn de stichting op 26 maart 1985 toegezonden. De Stichting en Burgemeester en Wethouders zijn in de gelegenheid gesteld hun standpunten nader toe te lichten tijdens een hoorzitting van de Raadsadviescommissie voor de beroep- en bezwaarschriften op woensdag 10 april 1985 om 15.15 uur in het Stadhuis. Tijdens de hoorzitting wordt door een vertegenwoordigster van de stichting een begroting overlegd. Deze begroting zou bij het bezwaarschrift zijn gevoegd? het secretariaat heeft deze bijlage echter niet ontvangen. Overigens zijn door de stichting en de vertegenwoordiger van Bm: 'emeester en Wethouders geen nieuwe feiten of gegevens naar voren gebracht. 5. verwegingen en advies van de Raadsadviescommissie voor de eroep- en bezwaarschriften De c ;mmissie acht de vergelijking met de vrouwenboekwinkel Sappho niet terecht. Deze vergelijking is immers geen toetsingsgrond voor de subsidietoekenning. Gezien de verhouding tussen het door de stichting gevraagd subsidie bedrag en het bedrag dat de stichting uit eigen middelen hoopt te financieren, het feit dat de stichting alsnog een begroting heeft over- gelegd en de stichting kan worden aangemerkt als een groepering in een achterstandssituatie, is één lid van de commissie van mening dat bet gevraagde subsidie-bedrag redelijk i3 te achten. Dit lid adviseert de Raad het bezwaarschrift gegrond te verklaren.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 248