Preadvies met betrekking tot vier brieven van bewoners en bedrijven aan de Emma
kade Z.Z. inzake de wijze van afsluiting van de Emmakade Z.Z.
Bijlage no. 182 Leeuwarden, 23 mei 1985.
Aan de Gemeenteraad.
Op 25 juni 1984 hebt U het preadvies met betrekking tot de brief van de
Belangenvereniging Oranjewijk d.d. 10 oktober 1983 over de afsluiting van de
Emmakade Z.Z. behandeld.
U hebt in genoemde vergadering als standpunt ingenomen dat vastgehouden
dient te worden aan de raadsuitspraak van 9 maart 1981. Dit houdt in dat, zodra
de Kanaalweg is verlengd de Emmakade N.Z. en Z.Z. van de hoofdrijbaan van de
rondweg dienen te worden afgesloten.
T;.jdens de raadsvergadering hebben wij de toezegging gedaan, dat zal worden na
gegaan wat de consequenties zijn:
I. indien de afsluiting van de Emmakade Z.Z. meer naar het westen wordt ver
schoven
I indien van het parkeerterrein van de Nieuwe Weme linksaf de Willem Lode-
wijkstraat wordt opgereden.
De directie van de Dienst Stadsontwikkeling heeft over beide punten rapport
uitgebracht. De rapportage is ter inzage gelegd. Hieruit blijkt het navolgende.
ad I.
Uitgegaan is van een afsluiting voor gemotoriseerd verkeer van de Emmakade Z.Z.
onmiddellijk ten westen van de uitrit van het parkeerterrein van de Nieuwe Weme
Dit brengt de volgende effecten teweeg.
Het verkeer naar de Nieuwe Weme vanaf de rondweg zal de Willem Lodewijk-
straat minder zwaar belasten dan ingeval van een afsluiting tussen de hoofd
rijbaan en de ventweg; handhaving van de aansluiting Emmakade Z.Z. op de
rondweg zal in de eindsituatie echter leiden tot capaciteitsvermindering op
de rondweg.
i Het effect van de afsluiting van de Emmakade N.Z. zal niet geheel aan de
doelstelling beantwoorden, omdat doorgaand verkeer in oostelijke richting
van de Emmakade N.Z. vrij eenvoudig over de brug en via de ventweg de rond
weg kan oprijden.
x De teruggelegde afsluiting maakt de rechtstreekse relatie van de Emmakade
N.Z. met de Z.Z. en de Oranjewijk (anders dan de Nieuwe Weme) onmogelijk.
Deze relatie zal worden verlegd via de parallelweg naar de Willem Lobewijk
straat; dit komt de overzichtelijkheid en dus de veiligheid van het kruis
punt Willem Lodewijkstraat-rondweg niet ten goede.
De conclusie van de directie is dat:
1Vooralsnog - dat wil zeggen in de situatie dat de Kanaalweg is aangesloten
op de rondweg, de Emmakade N.Z. is afgesloten van de hoofdrijbaan van de
rondweg en de onder 2 omschreven reconstructie, inclusief plaatsing van
verkeerslichten, nog niet heeft plaatsgevonden - zal hiervoor omschreven
teruggelegde afsluiting niet tot een onhoudbare situatie leiden;