Preadvies met betrekking tot vier brieven van bewoners en bedrijven aan de Emma kade Z.Z. inzake de wijze van afsluiting van de Emmakade Z.Z. Bijlage no. 182 Leeuwarden, 23 mei 1985. Aan de Gemeenteraad. Op 25 juni 1984 hebt U het preadvies met betrekking tot de brief van de Belangenvereniging Oranjewijk d.d. 10 oktober 1983 over de afsluiting van de Emmakade Z.Z. behandeld. U hebt in genoemde vergadering als standpunt ingenomen dat vastgehouden dient te worden aan de raadsuitspraak van 9 maart 1981. Dit houdt in dat, zodra de Kanaalweg is verlengd de Emmakade N.Z. en Z.Z. van de hoofdrijbaan van de rondweg dienen te worden afgesloten. T;.jdens de raadsvergadering hebben wij de toezegging gedaan, dat zal worden na gegaan wat de consequenties zijn: I. indien de afsluiting van de Emmakade Z.Z. meer naar het westen wordt ver schoven I indien van het parkeerterrein van de Nieuwe Weme linksaf de Willem Lode- wijkstraat wordt opgereden. De directie van de Dienst Stadsontwikkeling heeft over beide punten rapport uitgebracht. De rapportage is ter inzage gelegd. Hieruit blijkt het navolgende. ad I. Uitgegaan is van een afsluiting voor gemotoriseerd verkeer van de Emmakade Z.Z. onmiddellijk ten westen van de uitrit van het parkeerterrein van de Nieuwe Weme Dit brengt de volgende effecten teweeg. Het verkeer naar de Nieuwe Weme vanaf de rondweg zal de Willem Lodewijk- straat minder zwaar belasten dan ingeval van een afsluiting tussen de hoofd rijbaan en de ventweg; handhaving van de aansluiting Emmakade Z.Z. op de rondweg zal in de eindsituatie echter leiden tot capaciteitsvermindering op de rondweg. i Het effect van de afsluiting van de Emmakade N.Z. zal niet geheel aan de doelstelling beantwoorden, omdat doorgaand verkeer in oostelijke richting van de Emmakade N.Z. vrij eenvoudig over de brug en via de ventweg de rond weg kan oprijden. x De teruggelegde afsluiting maakt de rechtstreekse relatie van de Emmakade N.Z. met de Z.Z. en de Oranjewijk (anders dan de Nieuwe Weme) onmogelijk. Deze relatie zal worden verlegd via de parallelweg naar de Willem Lobewijk straat; dit komt de overzichtelijkheid en dus de veiligheid van het kruis punt Willem Lodewijkstraat-rondweg niet ten goede. De conclusie van de directie is dat: 1Vooralsnog - dat wil zeggen in de situatie dat de Kanaalweg is aangesloten op de rondweg, de Emmakade N.Z. is afgesloten van de hoofdrijbaan van de rondweg en de onder 2 omschreven reconstructie, inclusief plaatsing van verkeerslichten, nog niet heeft plaatsgevonden - zal hiervoor omschreven teruggelegde afsluiting niet tot een onhoudbare situatie leiden;

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 277