- 2 - 2. zodra echter de rondweg wordt gereconstrueerd en de kruispunten Kanaalweg. I rondweg en Willem Lodewijkstraat-ronaweg van verkeerslichten worden voor- I zien, moet de maximale verkeerscapaciteit aanwezig zijn. Doorgaand verkeer! over de parallelweg mag dan niet meer voorkomen. Dit houdt in dat de afsluiting van de Emmakade Z.Z. ter plaatse van de scheiding rondweg-ventweg zal moeten worden gelegd. Tevens zal dan het deeil van de verkeersstructuur voor de Schil-Oost dat betrekking heeft op de Oraal jewijk, moeten worden ingevoerd. Gelet op het vorenstaande adviseert de directie om de Emmakade Z.Z. voor gemotoriseerd verkeer voorlopig af te sluiten onmiddellijk ten westen van de ingang van de Nieuwe Weme. Zodra deze afsluiting echter leidt tot een bez waarlijke situatie op de Emmakade N.Z. en/of de Julianastraat (rondweg) dientil afsluiting aan de zijde van de rondweg te worden gelegd. Inmiddels is een viertal brieven binnengekomen van bewoners en bedrijven aan se! Emmakade Z.Z. De brieven hebt U in de raadsvergadering van 22 april jl. in onzsl handen gesteld om preadvies. In de brieven wordt de mening uitgesproken dat de bereikbaarheid van de panden I van de briefschrijvers gelegen aan de Emmakade Z.Z., door de verlegging van del afsluiting tot voorbij de ingang van het parkeerterrein van de Nieuwe Weme, negatief zal worden beïnvloed. De nu aanwezige rechtstreekse verbinding vanaf:! Emmakade N.Z. via de tweede Kanaalsbrug en de ventweg naar de Emmakade Z.Z. wordt daarmee afgesloten. Wij delen deze mening niet. Het particulier autoverkeer kan eventueel va de ventweg en de Willem Ledewijkstraat de panden aan de Emmakade Z.Z. bereiken. Tevens blijft dit mogelijk via de eerste Kanaalsbrug. In de eindsituatie - waa-H neer de Willem Lodewijkstraat is gereconstrueerd en de verkeerslichten op het I kruispunt van genoemde straat en de Julianastraat zijn aangebracht - zal de eerste Kanaalsbrug worden afgesloten voor autoverkeer. Op dat moment zal de afsluiting van de Emmakade Z.Z. definitief tussen hoofdrijl baan en ventweg worden gerealiseerd, zodat de relatie Emmakade N.Z. en Z.Z., zoals door de briefschrijvers wordt gewenst, weer is hersteld. De bereikbaarheid voor vrachtverkeer van de Emmakade Z.Z. verandert in de voor-H gestelde situatie ten opzichte van de huidige en definitieve situatie niet. Di:l verkeer zal te allen tijde via de Willem Lodewijkstraat moeten gaan. De voorgestelde (tijdelijke) verlegging van de afsluiting van de rondweg naar:! plaats onmiddellijk ten westen van de uitrit van de Nieuwe Weme bewerkstelligt! voor de Oranjewijk dat deze enigszins ontlast wordt van het verkeer dat aan de I Emmakade Z.Z. de uitrit van de Nieuwe Weme verlaat. Dit verkeer kan nu namelijk niet meer in westelijke richting door de wijk gaar,! doch via de nog aanwezige opening tussen de ventweg en de rondweg, de rondweg I bereiken. In de vergadering van de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening van 29 april 1985 is gebleken, dat de commissie unaniem van mening is, dat de af- I sluiting niet onmiddellijk ten westen van de ingang van het parkeerterrein var I de Nieuwe Weme aan de Emmakade Z.Z. doch ongeveer 45 m meer naar het westen «w! worden gelegd. Daarmee wordt bereikt dat de aan- en afvoer van het garagebedri;I en het electrotechnisch bedrijf, respectievelijk gevestigd Emmakade 148 en b I Z.Z., niet via de Oranjewijk behoeft te worden afgewikkeld. Wij kunnen hiermee instemmen en stellen IJ daarom voor de afsluiting aan-! Emmakade Z.Z. voorlopig te realiseren conform de opzet zoals is aangegeven op I de ter inzage gelegde tekening archief nr. 34-316-02. - 3 - ad II De directie is bij de rapportage uitgegaan van de toekomstige situatie waarbij het kruispunt Willem Lodewijkstraat-Julianastraat is gereconstrueerd en van verkeerslichten voorzien. Voorts is daarbij uitgegaan van de toekomstige ver keersintensiteiten volgens het verkeersstructuurplan. Uit de bij deze situatie behorende tekening welke ter inzage is gelegd, blijkt dat een middenberm nodig is tot voorbij de uitgang van het parkeerterrein van de Nieuwe Weme. Een links- af-beweging vanaf het parkeerterrein met eventueel een opening in de middenberm is niet mogelijk, omdat dan blokkering zal optreden van de rijstrook in weste lijke richting. Het verkeer vanaf het parkeerterrein zal dus rechtsaf worden geleid. Om de Oranjewijk niet met (een deel van) dit verkeer te belasten zal op dat moment de verkeersstructuur volgens het vastgestelde verkeersstructuurplan Schil-Oost moeten worden ingevoerd. Een schets daarvan is ter inzage gelegd. In afwachting van de reconstructie van de Willem Lodewijkstraat inclusief het plaatsen van verkeerslichten kan de linksaf-beweging echter worden gehandhaafd. De Commissie voor de Ruimtelijke Ordening is over een en ander gehoord. Wij stellen U voor de briefschrijvers (waaronder de Vereniging Bewoners Emmaka de) alsmede de Belangenvereniging Oranjewijk in vorenstaande zin te antwoorden. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden mr. G.J. te Loo Burgemeester mr. W.J.G. Reumer Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 278