- 2 -
De procedure van vergunningverlening vraagt een gemiddelde personele inzet van
zes mensdagen, waarvan vier op technisch en twee op administratief-juridisch
niveau
Uitgaande van de gegeven personeelsformatie zal aanvankelijk relatief meer tijj
benodigd zijn voor de vergunningverlening en treedt langzamerhand een accent
verschuiving op in de richting van controlewerkzaamheden.
Zoals in de eerdere raadsbrief over dit onderwerp reeds is aangegeven, stelt li!
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer ten
behoeve van het wegwerken van de achterstand voor een termijn van 3 jaar sub
sidie beschikbaar voor het aantrekken van een tweetal specialistische
medewerkers op H.T.S.-niveau die worden ondergebracht bij de Geluidmeetdienst
Friesland-Noord. Op basis van een evenredige verdeling zal hiermee naar ver
wachting 0,7 formatieplaats als tijdelijke ondersteuning vanuit de regio voor
Leeuwarden ter beschikking komen.
Indien deze extra bijstand na afloop van deze termijn op een of andere wijze
gecontinueerd zou kunnen worden, zou na 15 a 20 jaar 70$ van de bedrijven over
een hinderwetvergunning beschikken. Zo niet, dan is dit percentage 45. Het is
duidelijk, dat in beide gevallen niet alle hinderwetplichtige bedrijven binner.
afzienbare tijd ook daadwerkelijk over een vergunning zullen beschikken
Het is daarom denkbaar een werkwijze te kiezen, waarbij in de vergunning
verlening het accent wordt gelegd op de bedrijven in de categorieën 1 t/m 8 er.
ten opzichte van de bedrijven in de categorieën 9 en 10 een meer terughoudend
beleid in acht wordt genomen. Dit laatste houdt in dat in beginsel weliswaar
geen aktief aanschrijvingsbeleid wordt gevoerd, maar wel wordt gereageerd op
spontane aanvragen, klachten e.d. Bedacht moet worden dat het hier dan ook gas;
om een intentieverklaring, waarmee een grote mate van duidelijkheid wordt
verschaft, maar niet om een in alle opzichten sluitend geheel.
Met het oog op de rechtszekerheid en -gelijkheid zal het bijvoorbeeld nodig ka
nen blijken, om indien voor een bepaald type bedrijf in de categorieën 9 of 10
reeds hinderwetvergunningen zijn verleend, voor een soortgelijk bedrijf dat ooi
niet over een vergunning beschikt eveneens de procedure te starten.
Om enigszins een idee te geven, waarover gesproken wordt, merken wij op dat
zich in categorie 9 slagerijen, supermarkten, groente- en fruithandel en
glastuinbouwbedrijven bevinden, maar ook garages en tectyleerbedrijven,.
In deze categorie komen bovendien een 50-tal restaurants, snackbars en Chinese
restaurants voor. In categorie 10 bevindt zich een grote verscheidenheid van
bedrijfjes, zoals slagerijen, groente- en fruithandel, groothandel-, zand-en
grindoverslagbedrijven, schoenreparatiebedrijven, veehouderijen, bakkerijen,
supermarkten, horeca-inrichtingen en voorts enkele scholen en kantoren. Voore
nadere toelichting op de verschillende categorieën verwijzen wij U naar de ter
inzage gelegde stukken.
Kosten van uitvoering
Bij het maken van een kostenopzet maakt het verschil, of de bijstand vanuit de
regio al dan niet na 1987 wordt voortgezet. In het eerste geval zijn zowel in
periode t/m 1987 als daarna 5,4 formatieplaatsen beschikbaar (3,6 voor het fee
nische en 1,8 voor het administratieve gedeelte) en in het tweede geval ook in
- 3 -
eerste instantie 5,4 formatieplaatsen, maar na 1987 4,7 formatieplaatsen.
De totale kosten zijn als volgt onder te verdelen.
1985
1988
1988
met regio
met regio
zonder regio
vergunningver
lening
controles
overige werkzaam
heden
in guldens
68 336.600,—
7 - 34.650,—
25 - 123.750,—
in guldens
66 326.700,—
9 - 44.550,—
25 - 123.750,—
in guldens
64 274.240,—
11 - 47.135,
25 - 107-125,
totale kosten 495.000,— 495.000,— 428.500,—
Opbrengsten uit leges
Bij de laatste herziening van de legestarieven is het uitgangspunt gekozen, dat
de vergunningverlening kostendekkend uitgevoerd moet worden. De gemiddelde
kosten per vergunning werden toen geraamd op 3.000, De tarieven zijn opge
bouwd uit twee componenten, te weten een basisbedrag dat gerelateerd is aan wet
telijk voorgeschreven werkzaamheden en voor alle vergunningen hetzelfde is en
een variabel gedeelte. Dit laatste deel wordt bepaald door de verschillende
bedrijfsactiviteiten in de zin van het HinderbesluitDe keuze van de bedragen
is destijds zo geweest, dat de werkelijke kosten gemiddeld overeenkomen met het
te berekenen legesbedrag. De legesbedragen lopen in de praktijk uiteen van plm.
1.000,tot plm. 15.000,In de verordening is tot op heden geen maximum
vastgelegd. Om al te grote uitschieters te voorkomen, zou dat echter wel wen
selijk zijn. Het is praktisch gezien vrijwel onmogelijk voor elke categorie
bedrijven afzonderlijk een maximum vast te stellen. Om die reden achten wij het
gewenst een algemeen maximum bedrag vast te stellen van 15.000, Indien U
hiermede akkoord gaat, zal een dienovereenkomstige wijziging van de Legesveror
dening aan U worden voorgelegd.
Gemiddeld zijn de verschuldigde legesopbrengsten voor de verschillende cate
gorieën bedrijven als volgt:
Uategoris Legesopbrengsten in guldens
1 - 2 8.000
3-4 5.500
5-6 4.000
7-8 2.500
9 -10 1500
De berekening van de gemiddelde legesopbrengsten t/m 1989 wijst uit, dat bij
voortzetting van de extra bijstand jaarlijks circa 365.000,— aan leges wordt
ontvangen en bij beëindiging neemt dit bedrag vanaf 1988 af tot plm.