- 2 - De procedure van vergunningverlening vraagt een gemiddelde personele inzet van zes mensdagen, waarvan vier op technisch en twee op administratief-juridisch niveau Uitgaande van de gegeven personeelsformatie zal aanvankelijk relatief meer tijj benodigd zijn voor de vergunningverlening en treedt langzamerhand een accent verschuiving op in de richting van controlewerkzaamheden. Zoals in de eerdere raadsbrief over dit onderwerp reeds is aangegeven, stelt li! Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer ten behoeve van het wegwerken van de achterstand voor een termijn van 3 jaar sub sidie beschikbaar voor het aantrekken van een tweetal specialistische medewerkers op H.T.S.-niveau die worden ondergebracht bij de Geluidmeetdienst Friesland-Noord. Op basis van een evenredige verdeling zal hiermee naar ver wachting 0,7 formatieplaats als tijdelijke ondersteuning vanuit de regio voor Leeuwarden ter beschikking komen. Indien deze extra bijstand na afloop van deze termijn op een of andere wijze gecontinueerd zou kunnen worden, zou na 15 a 20 jaar 70$ van de bedrijven over een hinderwetvergunning beschikken. Zo niet, dan is dit percentage 45. Het is duidelijk, dat in beide gevallen niet alle hinderwetplichtige bedrijven binner. afzienbare tijd ook daadwerkelijk over een vergunning zullen beschikken Het is daarom denkbaar een werkwijze te kiezen, waarbij in de vergunning verlening het accent wordt gelegd op de bedrijven in de categorieën 1 t/m 8 er. ten opzichte van de bedrijven in de categorieën 9 en 10 een meer terughoudend beleid in acht wordt genomen. Dit laatste houdt in dat in beginsel weliswaar geen aktief aanschrijvingsbeleid wordt gevoerd, maar wel wordt gereageerd op spontane aanvragen, klachten e.d. Bedacht moet worden dat het hier dan ook gas; om een intentieverklaring, waarmee een grote mate van duidelijkheid wordt verschaft, maar niet om een in alle opzichten sluitend geheel. Met het oog op de rechtszekerheid en -gelijkheid zal het bijvoorbeeld nodig ka nen blijken, om indien voor een bepaald type bedrijf in de categorieën 9 of 10 reeds hinderwetvergunningen zijn verleend, voor een soortgelijk bedrijf dat ooi niet over een vergunning beschikt eveneens de procedure te starten. Om enigszins een idee te geven, waarover gesproken wordt, merken wij op dat zich in categorie 9 slagerijen, supermarkten, groente- en fruithandel en glastuinbouwbedrijven bevinden, maar ook garages en tectyleerbedrijven,. In deze categorie komen bovendien een 50-tal restaurants, snackbars en Chinese restaurants voor. In categorie 10 bevindt zich een grote verscheidenheid van bedrijfjes, zoals slagerijen, groente- en fruithandel, groothandel-, zand-en grindoverslagbedrijven, schoenreparatiebedrijven, veehouderijen, bakkerijen, supermarkten, horeca-inrichtingen en voorts enkele scholen en kantoren. Voore nadere toelichting op de verschillende categorieën verwijzen wij U naar de ter inzage gelegde stukken. Kosten van uitvoering Bij het maken van een kostenopzet maakt het verschil, of de bijstand vanuit de regio al dan niet na 1987 wordt voortgezet. In het eerste geval zijn zowel in periode t/m 1987 als daarna 5,4 formatieplaatsen beschikbaar (3,6 voor het fee nische en 1,8 voor het administratieve gedeelte) en in het tweede geval ook in - 3 - eerste instantie 5,4 formatieplaatsen, maar na 1987 4,7 formatieplaatsen. De totale kosten zijn als volgt onder te verdelen. 1985 1988 1988 met regio met regio zonder regio vergunningver lening controles overige werkzaam heden in guldens 68 336.600,— 7 - 34.650,— 25 - 123.750,— in guldens 66 326.700,— 9 - 44.550,— 25 - 123.750,— in guldens 64 274.240,— 11 - 47.135, 25 - 107-125, totale kosten 495.000,— 495.000,— 428.500,— Opbrengsten uit leges Bij de laatste herziening van de legestarieven is het uitgangspunt gekozen, dat de vergunningverlening kostendekkend uitgevoerd moet worden. De gemiddelde kosten per vergunning werden toen geraamd op 3.000, De tarieven zijn opge bouwd uit twee componenten, te weten een basisbedrag dat gerelateerd is aan wet telijk voorgeschreven werkzaamheden en voor alle vergunningen hetzelfde is en een variabel gedeelte. Dit laatste deel wordt bepaald door de verschillende bedrijfsactiviteiten in de zin van het HinderbesluitDe keuze van de bedragen is destijds zo geweest, dat de werkelijke kosten gemiddeld overeenkomen met het te berekenen legesbedrag. De legesbedragen lopen in de praktijk uiteen van plm. 1.000,tot plm. 15.000,In de verordening is tot op heden geen maximum vastgelegd. Om al te grote uitschieters te voorkomen, zou dat echter wel wen selijk zijn. Het is praktisch gezien vrijwel onmogelijk voor elke categorie bedrijven afzonderlijk een maximum vast te stellen. Om die reden achten wij het gewenst een algemeen maximum bedrag vast te stellen van 15.000, Indien U hiermede akkoord gaat, zal een dienovereenkomstige wijziging van de Legesveror dening aan U worden voorgelegd. Gemiddeld zijn de verschuldigde legesopbrengsten voor de verschillende cate gorieën bedrijven als volgt: Uategoris Legesopbrengsten in guldens 1 - 2 8.000 3-4 5.500 5-6 4.000 7-8 2.500 9 -10 1500 De berekening van de gemiddelde legesopbrengsten t/m 1989 wijst uit, dat bij voortzetting van de extra bijstand jaarlijks circa 365.000,— aan leges wordt ontvangen en bij beëindiging neemt dit bedrag vanaf 1988 af tot plm.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 291