- 4 - III.3. Gemeentelijke initiatieven c.a. Het geven van voorlichting over vredeszaken noemt het L.V.O. als één van de meest voor de hand liggende zaken die een gemeente op zich kan nemen. Hierbij kan o.m. worden gedacht aan de weergave van discussies in Uw Raad op dit gebied. Wij menen hierbij echter de volgende kant tekening te moeten plaatsen. Verslaglegging van discussies in Uw Raad zou, om leesbaar te blijven, zich moeten beperken tot een selectie. He: selecteren van de weer te geven punten zal echter onvermijdelijk met een zekere subjectiviteit gebeuren. Teneinde als gevolg hiervan de schijn van vooringenomenheid te vermijden dient dit dan ook niet of slechts bij uitzondering van gemeentewege te geschieden. De media, waaronder in de nabije toekomst wellicht ook een lokale omroep, zijn door hun diversiteit beter geëquipeerd om deze informatie te ver breiden. Een specifiek onderwerp van voorlichting zou volgens het L.V.O. moetet inhouden het wijzen op de mogelijkheden tot dienstweigering. In dit verband merken wij op dat de dienstplichtige reeds bij de allereerste gelegenheid, t.w. bij het bewijs van inschrijving voor de dienstplicht uitdrukkelijk geattendeerd wordt op de mogelijkheid een beroep te doen op de Wet op de Gewetensbezwaren militaire dienst. Bij de later toegezonden keuringsoproep ontvangt hij voorts enkele brochures, waarin meer uitgebreid o.m. op dit punt wordt ingegaan. Dei! brochures zijn bovendien verkrijgbaar bij de secretarieafdeling Bevolking, Burgerlijke .Stand, Militaire Zaken en Verkiezingen. Naar onze mening wordt, gelet op het vorenstaande, derhalve reeds in voldoende mate in de behoefte aan informatie op dit vlak.voorzien. Voorts vestigt het L.V.O. de aandacht op de wenselijkheid arbeidsplaat sen te scheppen voor dienstweigeraars. Hieraan wordt door de gemeente reeds voldaan; op enkele plaatsen binnen het gemeentelijke apparaat zijn dienstweigeraars werkzaam (geweest). Wij achten hier overigens extra zorgvuldigheid geboden, omdat de ervaring leert dat dienstweigeraars niet zelden via hun werkproject naderhand vast aan de desbetreffende instelling verbonden blijven. Hoewel dit enerzijds een positief gevolg is, moet uit een oogpunt van het waarborgen van gelijke kansen voorkomen worden dat degenen die ton dienstplicht wel vervuld hebben achtergesteld zouden raken. Een actievere houding van de gemeente ten aanzien van vredesvraagstuk ken moet volgens het L.V.O. afwijzing van iedere militair vertoon meebrengen. De gemeente zou dan ook niet moeten meewerken aan activi teiten die het militarisme zouden kunnen bevorderen, zoals open dagen op de vliegbasis. In aansluiting op hetgeen wij hiervoor reeds hierover hebben gesteld, merken wij nog het volgende op met betrekking tot de open dag op de vliegbasis. Dit evenement vindt niet plaats onder; de verantwoordelijkheid van de gemeente Leeuwarden, doch onder die van de Koninklijke Luchtmacht. De gemeente (i.e. de Burgemeester) heeft hiermee geen andere bemoeienis dan de zorg voor een ordelijk en goed verloop van dit gebeuren, voorzover het de handhaving van de openbare orde betreft. Overigens kan door middel van een open dag ook voorlichting worden gegeven over de taken van onze defensie, hetgeen als een positief element beschouwd kan worden. Door het L.V.O. is verder de gedachte aangedragen dat de gemeente een bijdrage zou moeten leveren aan het doorbreken van bestaande machtsblokken door het aangaan van contacten met een gemeente in het Oostblok. Wij achten het aangaan van een relatie met een gemeente uit het Oostblok op zichzelf een interessante gedachte. Zonder daar thans reeds te diep op in te gaan, voorzien wij wel enkele problemen. Voor een dergelijk contact zouden immers bezoeken over en weer noodzakelijk zijn. Daarbij zouden vrije en diepgaande discussies mogelijk moeten zijn, ook over politiek gevoelige zaken. In de praktijk blijken hier echter nog de nodige voetangels en klemmen te liggen. Vredesonderwijs Een afzonderlijke bespreking zouden wij willen wijden aan het onderwerp vredesonderwijs. Hierbij hebben wij met name, naast hetgeen door het L.V.O. naar voren is gebracht betrokken de notitie welke door de frac tie van de Partij van de Arbeid in Uw Raad is vervaardigd. Hoewel nog lang niet alle problemen in dit vlak zijn geïnventariseerd, menen wij dat hier mogelijk kansen liggen voor een gemeentelijke aanpak. Aan vredesonderwijs als onderdeel van vredesopvoeding wordt op verschillende scholen in het basis- en voortgezet onderwijs in onze gemeente reeds aandacht besteed; veelal geschiedt dit in het kader van vakken als maatschappijleer, wereldoriëntatie of geschiedenis. Wij achten onderzoek naar een meer gerichte aanpak van het vredesonderwijs als een vakoverstijgend onderdeel van het onderwijs echter gewenst. Wij willen er daarbij met nadruk op wijzen dat ook t.a.v. het onderwerp "vredesonderwijs" recht zal moeten worden gedaan aan de beginselen van het openbaar onderwijs, d.w.z. een bijdrage leveren aan "de ont wikkeling van de leerlingen met aandacht voor de pluriformiteit aan levensbeschouwelijke en maatschappelijke opvattingen in de samenleving met onderkenning van de betekenis van de verscheidenheid van die opvattingen". Ter uitvoering van het bovenstaande zijn wij voornemens een notitie m.b.t. een project "Vredesonderwijs" op te stellen. Na overleg met het onderwijsveld (Adviescommissie openbaar onderwijs, schoolhoofdenoverleg basisonderwijs en directeuren/rectorenoverleg voortgezet, onderwijs) kan op basis van de notitie een aantal scholen (b.v. vijf basisscholen en twee scholen voor voortgezet onderwijs) worden uitgenodigd tot deelname aan een dergelijk project teneinde ervaring met vredesonderwijs op te doen. De resultaten hiervan zouden via een gerichte voorlichting kunnen wor den verspreid naar de overige onderwijsinstellingen. Naar onze mening kan de gemeentelijke Schooladviesdienst in het project een begeleidende en ondersteunende rol vervullen, terwijl voorts een beroep kan worden gedaan op een groot aantal plaatselijke en landelijke instellingen zoals de lerarenopleiding, het Polemologisch Instituut, het voorlichtingsinstituut van de Verenigde Naties in Nederland, de Stichting Vredesopbouw etc. Wij achten het daarnaast gewenst de besturen van het bijzonder basis- en voortgezet onderwijs in Leeuwarden omtrent het hiervoor aangeduide gemeentelijke beleid te informeren.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 312