In meergenoemde "Rapportage" zijn als toetsingskader voor de representativiteit
de navolgende criteria vermeld:
1De organisatie dient volledige rechtspersoonlijkheid te bezitten;
2. De lokale omroeporganisatie dient onafhankelijk en pluriform te zijn;
3a. Het beleidsbepalend orgaan (het dagelijks bestuur en/of de programmaraad)
van de lokale omroeporganisaties dient representatief te zijn voor de lokale
gemeenschap;
b. Het beleidsbepalend orgaan van de lokale omroeporganisatie dient samengestell
te worden uit verschillende representatieve organisaties op cultureel, levens
beschouwelijk en maatschappelijk terrein binnen de lokale gemeenschap en op
een zodanige wijze dat de verschillende organisaties direct of indirect in
dat orgaan vertegenwoordigd (kunnen) zijn;
c. In de statuten moet worden bepaald welke van deze organisaties een zetel in
het beleidsbepalend orgaan krijgen, dit met vermelding van de benoemingspro
cedure;
4. In het programma- of redactiestatuut zal nader omschreven moeten zijn op
welke wijze en in welke mate in programmatisch opzicht aandacht wordt gegeven
aan de diverse terreinen in de samenleving;
5. Het beleidsbepalend orgaan moet bindende aanwijzingen ten aanzien van het
programma-beleid kunnen geven;
6. De lokale omroeporganisatie dient te waarborgen dat er mogelijkheden worden
geboden voor het uitzenden van programma's door derden onder de verantwoor
delijkheid van de betreffende organisatie.
De werkgroep heeft de beide aanvragen hieraan getoetst hetgeen geleid heeft tot
de navolgende conclusies.
1. Beide organisaties bezitten volledige rechtspersoonlijkheid (respectievelijk
als vereniging en als stichting)
2. De omroepvereniging Aquarius kan mede op basis van de lijst van aangesloten
organisatiesde statutaire mogelijkheden om als lid toe te treden tot de
vereniging en de samenstelling van het Algemeen Bestuur, als onafhankelijke
en tevens in belangrijke mate als pluriforme organisatie worden aangemerkt.
Tot op heden heeft slechts een beperkt aantal organisaties zich uitgesproken
voor het initiatief van de L.O.S.. Van wezenlijke pluriformiteit kan gelet
hierop (nog) niet werden gesproken.
Bovendien bieden de statuten onvoldoende garantie voor een pluriforme samen
stelling van de stichtingsraad (het bestuur) van de stichting. De leden van
de stichtingsraad worden nl. in feite via coöptatie benoemd.
In hoeverre de L.O.S. in voldoende mate als onafhankelijke omroeporganisatie
zal (kunnen) functioneren, is op basis van de beschikbaar gestelde in ormatie
niet te beoordelen.
3a/b Beide organisaties achten zich in zekere zin representatief voor de Leeuwarder
gemeenschap getuige beider aanvraag voor een zendmachtiging. Gelet op het
feit dat zowel de LOS, als Aquarius zich beroept op een specifieke acterban,
zou kunnen worden gesteld dat geen van beide als volledig representatief kan
worden aangemerkt. Een dergelijk streven kan overigens als een utopie worden
gekarakteriseerd. In de "Rapportage" wordt dan ook ten aanzien van de repre
sentativiteit gesteld dat genoegzaam dient te worden aangetoond,dat op basis
van een uitgewerkte conceptie de omroeporganisatie heeft getracht een zo bre=-
mogelijk draagvlak te verkrijgen.
Zonder overigens de kwantiteit als primair uitgangspunt te nemen kan worden
geconstateerd dat de Vereniging Aquarius beschikt over een bredere vertegen
woordiging van diverse groeperingen vanuit de Leeuwarder gemeenschap.
-3-
Dit blijkt niet alleen uit het aantal aangesloten organisaties, maar ook
uit het grotere aantal (voor het grootste deel reeds ingevulde) sector
zetels
Verder kan hier verwezen worden naar het al onder 2 gestelde.
3c. 1 Op basis van de statuten van de omroepvereniging "Aquarius" is het Algemeen
Bestuur het beleidsbepalend orgaan. In het A.B. hebben zitting de vertegen
woordigers van:
- sociaal-cultureel werk;
- minderheidsgroepen;
- kerken;
- ouderenorganisaties;
- jongerenorganisaties;
- werkgeversorganisaties;
- werknemersorganisaties;
- niet-werkenden;
- onderwijs;
- pers- en omroep;
- educatie/onderwijs;
- sport en recreatie;
- vrouwen;
- niet-kerkelijke levensbeschouwelijke stromingen;
- buurt- en speeltuin-organisaties;
- dienstverlening;
- cultuur;
- culturele vorming.
De leden van het A.B. worden benoemd door de algemene ledenvergadering.
Het huidige Algemeen Bestuur bestaat uit 13 leden, waarbij geconstateerd kan
worden dat uit de sectoren onderwijs/educatie, sociaal-cultureel werk, werk
gevers- en werknemersorganisaties en het buurt- en speeltuinwerk nog geen
vertegenwoordigers deel uitmaken van het A.B.
In de statuten wordt deels aangegeven dat vêrtegénwöordfgers" uit bepaalde
organisaties, steels dat organisaties, uit bepaalde sectoren, deel uit (kunnen)
maken van het Algemeen Bestuur.
2.Op grond van de statuten van de LOS is de Stichtingsraad aan te merken als
het beleidsbepalend orgaan.
In de Stichtingsraad hebben zitting vertegenwoordigers van naar het oordeel
van de Stichtingsraad representatieve organisaties en groeperingen. Deze
vertegenwoordigers representeren een zestal sectoren t.w. culturele sector,
het onderwijs, bedrijfsleven, levens- en wereld-beschouwelijke instellingen,
welzijnssector en de sport. De Stichtingsraad is bevoegd genoemde catego
rieën uit te breiden. Uit de overgelegde lijst van leden van de Stichtingsraad
kan worden afgeleid dat de raad thans bestaat uit 13 leden. Hierbij is niet
aangegeven welke sectoren deze personen vertegenwoordigen, dan wel welke per
sonen op persoonlijke titel deel uit maken van het bestuur (artikel 3, lid
3 statuten)
Geconcludeerd kan worden dat statutair niet is uitgewerkt welke organisaties
een zetel in het beleidsbepalend orgaan kunnen krijgen. Bovendien wordt er
onvoldoende inzicht in verkregen in hoeverre de diverse sectoren momenteel
deel uitmaken van de Stichtingsraad.
-2-