In meergenoemde "Rapportage" zijn als toetsingskader voor de representativiteit de navolgende criteria vermeld: 1De organisatie dient volledige rechtspersoonlijkheid te bezitten; 2. De lokale omroeporganisatie dient onafhankelijk en pluriform te zijn; 3a. Het beleidsbepalend orgaan (het dagelijks bestuur en/of de programmaraad) van de lokale omroeporganisaties dient representatief te zijn voor de lokale gemeenschap; b. Het beleidsbepalend orgaan van de lokale omroeporganisatie dient samengestell te worden uit verschillende representatieve organisaties op cultureel, levens beschouwelijk en maatschappelijk terrein binnen de lokale gemeenschap en op een zodanige wijze dat de verschillende organisaties direct of indirect in dat orgaan vertegenwoordigd (kunnen) zijn; c. In de statuten moet worden bepaald welke van deze organisaties een zetel in het beleidsbepalend orgaan krijgen, dit met vermelding van de benoemingspro cedure; 4. In het programma- of redactiestatuut zal nader omschreven moeten zijn op welke wijze en in welke mate in programmatisch opzicht aandacht wordt gegeven aan de diverse terreinen in de samenleving; 5. Het beleidsbepalend orgaan moet bindende aanwijzingen ten aanzien van het programma-beleid kunnen geven; 6. De lokale omroeporganisatie dient te waarborgen dat er mogelijkheden worden geboden voor het uitzenden van programma's door derden onder de verantwoor delijkheid van de betreffende organisatie. De werkgroep heeft de beide aanvragen hieraan getoetst hetgeen geleid heeft tot de navolgende conclusies. 1. Beide organisaties bezitten volledige rechtspersoonlijkheid (respectievelijk als vereniging en als stichting) 2. De omroepvereniging Aquarius kan mede op basis van de lijst van aangesloten organisatiesde statutaire mogelijkheden om als lid toe te treden tot de vereniging en de samenstelling van het Algemeen Bestuur, als onafhankelijke en tevens in belangrijke mate als pluriforme organisatie worden aangemerkt. Tot op heden heeft slechts een beperkt aantal organisaties zich uitgesproken voor het initiatief van de L.O.S.. Van wezenlijke pluriformiteit kan gelet hierop (nog) niet werden gesproken. Bovendien bieden de statuten onvoldoende garantie voor een pluriforme samen stelling van de stichtingsraad (het bestuur) van de stichting. De leden van de stichtingsraad worden nl. in feite via coöptatie benoemd. In hoeverre de L.O.S. in voldoende mate als onafhankelijke omroeporganisatie zal (kunnen) functioneren, is op basis van de beschikbaar gestelde in ormatie niet te beoordelen. 3a/b Beide organisaties achten zich in zekere zin representatief voor de Leeuwarder gemeenschap getuige beider aanvraag voor een zendmachtiging. Gelet op het feit dat zowel de LOS, als Aquarius zich beroept op een specifieke acterban, zou kunnen worden gesteld dat geen van beide als volledig representatief kan worden aangemerkt. Een dergelijk streven kan overigens als een utopie worden gekarakteriseerd. In de "Rapportage" wordt dan ook ten aanzien van de repre sentativiteit gesteld dat genoegzaam dient te worden aangetoond,dat op basis van een uitgewerkte conceptie de omroeporganisatie heeft getracht een zo bre=- mogelijk draagvlak te verkrijgen. Zonder overigens de kwantiteit als primair uitgangspunt te nemen kan worden geconstateerd dat de Vereniging Aquarius beschikt over een bredere vertegen woordiging van diverse groeperingen vanuit de Leeuwarder gemeenschap. -3- Dit blijkt niet alleen uit het aantal aangesloten organisaties, maar ook uit het grotere aantal (voor het grootste deel reeds ingevulde) sector zetels Verder kan hier verwezen worden naar het al onder 2 gestelde. 3c. 1 Op basis van de statuten van de omroepvereniging "Aquarius" is het Algemeen Bestuur het beleidsbepalend orgaan. In het A.B. hebben zitting de vertegen woordigers van: - sociaal-cultureel werk; - minderheidsgroepen; - kerken; - ouderenorganisaties; - jongerenorganisaties; - werkgeversorganisaties; - werknemersorganisaties; - niet-werkenden; - onderwijs; - pers- en omroep; - educatie/onderwijs; - sport en recreatie; - vrouwen; - niet-kerkelijke levensbeschouwelijke stromingen; - buurt- en speeltuin-organisaties; - dienstverlening; - cultuur; - culturele vorming. De leden van het A.B. worden benoemd door de algemene ledenvergadering. Het huidige Algemeen Bestuur bestaat uit 13 leden, waarbij geconstateerd kan worden dat uit de sectoren onderwijs/educatie, sociaal-cultureel werk, werk gevers- en werknemersorganisaties en het buurt- en speeltuinwerk nog geen vertegenwoordigers deel uitmaken van het A.B. In de statuten wordt deels aangegeven dat vêrtegénwöordfgers" uit bepaalde organisaties, steels dat organisaties, uit bepaalde sectoren, deel uit (kunnen) maken van het Algemeen Bestuur. 2.Op grond van de statuten van de LOS is de Stichtingsraad aan te merken als het beleidsbepalend orgaan. In de Stichtingsraad hebben zitting vertegenwoordigers van naar het oordeel van de Stichtingsraad representatieve organisaties en groeperingen. Deze vertegenwoordigers representeren een zestal sectoren t.w. culturele sector, het onderwijs, bedrijfsleven, levens- en wereld-beschouwelijke instellingen, welzijnssector en de sport. De Stichtingsraad is bevoegd genoemde catego rieën uit te breiden. Uit de overgelegde lijst van leden van de Stichtingsraad kan worden afgeleid dat de raad thans bestaat uit 13 leden. Hierbij is niet aangegeven welke sectoren deze personen vertegenwoordigen, dan wel welke per sonen op persoonlijke titel deel uit maken van het bestuur (artikel 3, lid 3 statuten) Geconcludeerd kan worden dat statutair niet is uitgewerkt welke organisaties een zetel in het beleidsbepalend orgaan kunnen krijgen. Bovendien wordt er onvoldoende inzicht in verkregen in hoeverre de diverse sectoren momenteel deel uitmaken van de Stichtingsraad. -2-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 347