Functie van een discriminatie-meldpunt De indruk bestaat - zonder dat overigens te kunnen kwantificeren - dat discriminatie naar ras en/of etnische afkomst toeneemt. Een ingang om hier achter te komen zou kunnen zijn gelegen in het aantal aangiften dat terzake bij de politie wordt gedaan, alsmede het aantal veroordelingen dat daarop is gevolgd. Discriminatie is evenwel moeilijk te bewijzen en dit weerhoudt mensen! ervan om aangifte te doen. Daarbij kan ook nog meespelen dat de drempel om naar de politie te gaan hoog is, waardoor aangifte achter wege wordt gelaten. Tenslotte gaat het bij discriminatie niet altijd om strafbare handelingen. Er kan ook sprake zijn van een houding of mentaliteit die als kwetsend en discriminerend ervaren wordt. Als onderdeel van het beleid dat erop gericht is inzicht te krijger, in de aard en omvang van de onderhavige problematiek in Leeuwarden en om tevens een bijdrage te leveren aan de actieve bestrijding van racisme en discriminatie zijn wij voornemens om een telefonisch meldpunt voor racistische discriminatie in te stellen. Dit meldpunt zal een drietal functies vervullen: - bemiddelingsfunctie. Mensen die van mening zijn het slachtoffer te zijn geworden van discriminatie op grond van hun ras of etnische afkomst zullen zo mogelijk met raad en daad worden bijgestaan. Het is daarbij van belang op te merken, dat het accent in de onder steunende rol voornamelijk zal liggen bij het registreren van de klachten en het verwijzen naar instanties die zorgdragen voor de feitelijke behandeling. Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling on bestaande procedures van aangifte, beroep en bezwaar er. klachten melding te gaan vervangen.. Tot het in behandeling nemen van aangiften van een strafbaar feit zijn slechts opsporingsambtenaren en (hulp)officieren van Justitie bevoegd. Ook moeten klachten uiteindelijk bij de behandelende instantie worden ingediend. Het doel van het telefonisch meldpunt is er in de eerste plaats in gelegen om de drempel voor het doen van aangiften en het indiener, van klachten zo laag mogelijk te maken. - signaleringsfunctie. Uit gegevens die bij het meldpunt binnenkomen en worden geregistra krijgt de gemeente een beeld van bepaalde discriminatoire ontwikke lingen waardoor het beter mogelijk wordt om een gepast bele:d terzaj te ontwikkelen. - voorbeeldfunctie. Met het instellen van een meldpunt geeft de gemeente een duidelijk beeld van haar standpunt ten opzichte van discriminatie. Dit kaneel positieve invloed hebben op de gedachtenvorming van organisaties die zich met deze problematiek bezighouden en van degenen die worce gediscrimineerd. Mogelijkerwijs kan het bestaan van het mei cunt preventief werken ten aanzien van personen en organisaties ie sic." aan discriminatie schuldig (dreigen te) maken. Plaats van het meldpunt. Over de plaats van een meldpunt waarvan hier sprake iskan verschi- lend worden gedacht. Enerzijds zijn argumenten aan te voeren voor onderbrenging 'in het veld', bij een bestaande instelling of en daarvoor in het leven te roepen instituut/organisatie, anderzijds zijn er redenen aan te wijzen om een discriminatiemeldpunt bij se gemeente onder te brengen. In de concept-beleidsnota "Etnisch groepen" is de voorkeur gegeven aan onderbrenging van het meldpunt bij de gemeenteBij de behandeling van de bedoelde nota is look) dit stand punt ter discussie gesteld in het Platform culturele minderheden. Hoewel de meningen terzake uiteen liepen, hebben wij daarin onvoldoende aanlei ding gevonden om ons standpunt op dit onderdeel te wijzigen. De afweging van de voor- en nadelen die daarbij een rol spelen is gebaseerd op het volgende Door de organisaties van etnische groepen is als bezwaar tegen het onderbrengen bij de gemeente naar voren gebracht, dat veel van de te verwachten klachten betrekking zouden hebben op de gemeentelijke overheid zelf. Wanneer de melding alsmede de verwerking ervan door hetzelfde orgaan plaatsvindt, terwijl de klacht tegen dit orgaan gericht is, zou dit de indruK kunnen wekken dat de klachten niet met de benodigde objectiviteit behandeld zouden worden. Een ander bezwaar dat in samenhang met het vorige naar voren wordt gebracht, is dat de drempel om een gemeentelijk meldpunt te bellen te hoog is. Daar staat tegenover dat bij klachten over instellingen en organisa ties en klachten die betrekking hebben op de relaties tussen burgers onderling dezelfde redenering als hiervoor opgaat en dus niet ver wacht mag worden dat betrokkenen zich snel zullen wenden tot een meldpunt bij een particuliere instelling. De drempel die veronder steld wordt aanwezig te zijn als belemmering om zich bij de gemeente te vervoegen, blijkt in de praktijk van alledag niet hoger te zijn dan geldt voor een particuliere instelling. Daar komt bij dat de gemeente als instantie in het lokale veld een onafhankelijke positie inneemt en tegelijkertijd een veelvoud van relaties en contacten kent. Ondermeer zijn daarbij van belang de relatief korte lijnen naar de politie en net openbaar ministerie. Met betrekking tot het argument dat de benodigde objectiviteit zou ontbreken wanneer de overheid een klacht tegen zijn eigen functioneren in behandeling neemt, moet erop worden gewezen, dat deze werkwijze als zodanig niet ongebruikelijk is, mits voor de afhandeling van ce klacht zorgvuldig en duidelijk vastgelegde richtlijnen en werkwijzer, bestaan. Veel administratief-rechtelijke procedures, zoals ondermeer ingevolge de Wet AROB, zijn gebaseerd op het principe van heroverweging van een besluit in geval van bezwaren. Tenslotte kan als voordeel voor het onderbrengen van het meldpunt bij de gemeente worden gewezen op de praktische mogelijkheden om één en ander op korte termijn te verwezenlijken, daar het meldpunt zonder veel problemen of kosten op de secretarie kan worden ondergebracht. Om in zekere mate ook aan de bezwaren tegemoet te komen die door de organisaties van etnische groepen zijn geuit en omwille van het bewerkstelligen van een actieve rol van deze instellingen in de klachtenbehandeling, kan in de behandelingsprocedure het volgende worden opgenomen. Indien bij een organisatie van etnische groepen of een andere maatschappelijke organisatie een klacht binnenkomt, wordt deze doorgegeven aan het meldpunt, waarna de organisatie als klager wordt aangemerkt en de klacht verder op dezelfde wijze wordt afgewerkt als bij een rechtstreekse melding door het slachtoffer. In deze intermediaire rol blijft de instelling betrokken bij het verloop van de behandeling van de klacht. Voorts verdient het aanbeveling het functioneren van het meldpunt, nadat dit tenminste één jaar in gebruik is geweest, aan een evaluatie te onderwerpen. Vormgeving en procedure Lokatie van het meldpunt. Om aan het telefonisch meldpunt gestalte te geven wordt een aparte telefoonlijn geopend die verbonden is met de afdeling Welzijn ter secretarie. Aan het takenpakket van de op deze afdeling aangestelde ambtenaren die belast zijn met het beleid voor etnische groepen, v/ordt het registreren en in behandeling nemen van klachten over

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 371