- 4 -
discriminatie toegevoegd.
De Reuze voor deze afdeling is gestoeld op de overweging dat inpas
sing in het takenpakket van betrokkenen zonder problemen is te
realiseren en voorts dat bij deze ambtenaren de nodige kennis van
zaken over en affiniteit met de doelgroep aanwezig mag worden ver
ondersteld
5.2. Reikwijdte van het meldpunt.
Het ligt niet in de bedoeling op voorhand beperkingen aan te brenger,
in het verspreidingsgebied van waaruit meldingen afkomstig kunnen
zijn. In eerste aanleg is het meldpunt bedoeld voor mensen die in
de gemeente Leeuwarden woonachtig zijn. Dit laat onverlet, dat ook
mensen van buiten Leeuwarden, indien zij dit wensen, van het meld
punt gebruik kunnen maken, al zal de behandeling van de betreffende
klachten zich in de regel beperken tot doorverwijzing naar het
gemeentebestuur/organisaties/instellingen in de plaats van herkomst.
5.3. Werkwijze bij meldingen.
Van alle meldingen wordt een registratie bijgehouden door van elke
melding een rapport te maken, waarin de klacht met betrekking tot
discriminatie wordt beschreven. Bij anonieme meldingen zal worden
gevraagd een tussenpersoon of intermediaire instantie cp te geven
in verband met de verdere afdoening van de melding. Degene die de
melding heeft gedaan danwel de door de melder aangewezen tussenper
soon of -instantie, krijgt een copie van het meldingsformulier.
Daarbij wordt de gelegenheid geboden de melding aan te vullen of te
corrigeren. Verder moet worden vastgesteld of de melder eventueel
bereid is tegenover de politie de melding toe te lichten ten behoeve
van een strafrechtelijke vervolging.
Op basis van een copie van het meldingsformulier wordt de klacht
in de eerste plaats voorgelegd aan de Commissaris van Politie met
het verzoek te onderzoeken of er sprake is of is geweest van straf
baar gedrag
Is er sprake van een strafbaar feit, dan zal de indiener van
de klacht erop worden gewezen aangifte te doen, waarna de zaak de
formele procedure doorloopt. Dit houdt in dat de klacht wordt voor
gelegd aan de Officier van Justitie die zal moeten beoordelen of
de rechter om een veroordeling moet worden gevraagd.
Wanneer geen sprake is van (bewijsbare) strafbare feiten wordt de
melding voorgelegd aan een intern ambtelijke commissie die tot taak
krijgt te adviseren omtrent de wijze waarop de melding dient ts
worden afgedaan.
Deze commissie, onder voorzitterschap van de wethouder die belast
is met het beleid ten aanzien van etnische groepen, zal naast de
betrokken ambtelijke medewerkersvan het meldpunt voorts bestaan
uit het hoofd van de afdeling Kabinet en Algemene Zaken en het hoofd
van de afdeling Welzijn alsmede een vertegenwoordiger van de gemeen
tepolitie. Door middel van deze samenstelling worden korte behande-
lingslijnen gewaarborgd tussen het meldpunt, het opsporingsapparaat
en het openbaar ministerie.
In voorkomende gevallen zal de melder de weg gewezen moezen worden
naar bestaande klachtenprocedures en zal betrokkene zo nodig worder.
bijgestaan om een ingang te vinden in dergelijke procedures.
In alle andere gevallen zal door de ambtelijke commissie worden nage
gaan op welke wijze de betreffende klacht of melding het beste kan
worden behandeld. De commissie zal zo nodig over de afdoening ervan
advies uitbrengen aan het college van B en W.
Van deze bevindingen c.q. van het advies danwel van het feit dat de
Officier van Justitie de zaak ter behandeling is voorgelegd wordt
de melder schriftelijk in kennis gesteld.
- 5 -
5.4. Signaleringsfunctie van de commissie.
Eenvoudige meldingen zullen naar verwachting direct kunnen worden
afgedaan door de behandelende ambtenaar. Behandeling binnen de
hiervoor bedoelde ambtelijke commissie kan dan, mede gelet op de
gewenste snelheid van afdoening, achterwege blijven. Om deze
commissie in staat te stellen de in het voorgaande genoemde signa
leringsfunctie van het meldpunt vorm te geven, zullen de leden van
deze commissie, door toezending van een copie van het desbetreffende
formulier, in kennis worden gesteld van elke melding die gedaan wordt
en van de bevindingen van de politie inzake gesignaleerde strafbare fei
en indien mogelijk van de afdoening van de klacht. Cp deze wijze beschikt de
commissie over het materiaal op basis waarvan - tenminste 1x per jaar -
een evaluatief verslag aan het college kan worden uitgebracht dat
inzicht verschaft in de aard en vorm van de geregistreerde meldingen
van racistische discriminatie.
5-5. Praktische consequentie.
Door onderbrenging van het meldpunt op de afdeling Welzijn kan het
ingebruik nemen van de voorziening zonder noemenswaardige organisatoris<
veranderingen en uitgaven worden gerealiseerd.
Het personeel dat aan het meldpunt zal zijn verbonden, behoeft daarvoor
niet afzonderlijk te worden aangesteld, daar gebruik gemaakt kan worden
van het in dienst zijnde ambtelijke personeel. De apparaatskosten,
met name telefoonkosten, kunnen worden gedekt ten laste van de daarvoor
bestemde begrotingsposten. Als tegemoetkoming in de bestuurskosten die ge
maakt worden in het kader van het gemeentelijke minderhedenbeleid waartoe
bovenbedoelde kosten gerekend kunnen worden, wordt jaarlijks een rijksbij
drage ontvangen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.
6. Tenslotte
Wij merken nog op, dat het onderhavige voorstel is besproKen in de Com
missie voor Bestuurlijke Aangelegenheden.
Resumerend stellen wij U voor in te stemmen met ons voornemen om
over te gaan tot het instellen van een telefonisch meldpunt voor
racistische discriminatie overeenkomstig vorenbedoelde opzet en
uitvoering.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
mrG.J. te Loo Burgemeester.
mrW.J.G. Reumer Secretaris.