- 4 - discriminatie toegevoegd. De Reuze voor deze afdeling is gestoeld op de overweging dat inpas sing in het takenpakket van betrokkenen zonder problemen is te realiseren en voorts dat bij deze ambtenaren de nodige kennis van zaken over en affiniteit met de doelgroep aanwezig mag worden ver ondersteld 5.2. Reikwijdte van het meldpunt. Het ligt niet in de bedoeling op voorhand beperkingen aan te brenger, in het verspreidingsgebied van waaruit meldingen afkomstig kunnen zijn. In eerste aanleg is het meldpunt bedoeld voor mensen die in de gemeente Leeuwarden woonachtig zijn. Dit laat onverlet, dat ook mensen van buiten Leeuwarden, indien zij dit wensen, van het meld punt gebruik kunnen maken, al zal de behandeling van de betreffende klachten zich in de regel beperken tot doorverwijzing naar het gemeentebestuur/organisaties/instellingen in de plaats van herkomst. 5.3. Werkwijze bij meldingen. Van alle meldingen wordt een registratie bijgehouden door van elke melding een rapport te maken, waarin de klacht met betrekking tot discriminatie wordt beschreven. Bij anonieme meldingen zal worden gevraagd een tussenpersoon of intermediaire instantie cp te geven in verband met de verdere afdoening van de melding. Degene die de melding heeft gedaan danwel de door de melder aangewezen tussenper soon of -instantie, krijgt een copie van het meldingsformulier. Daarbij wordt de gelegenheid geboden de melding aan te vullen of te corrigeren. Verder moet worden vastgesteld of de melder eventueel bereid is tegenover de politie de melding toe te lichten ten behoeve van een strafrechtelijke vervolging. Op basis van een copie van het meldingsformulier wordt de klacht in de eerste plaats voorgelegd aan de Commissaris van Politie met het verzoek te onderzoeken of er sprake is of is geweest van straf baar gedrag Is er sprake van een strafbaar feit, dan zal de indiener van de klacht erop worden gewezen aangifte te doen, waarna de zaak de formele procedure doorloopt. Dit houdt in dat de klacht wordt voor gelegd aan de Officier van Justitie die zal moeten beoordelen of de rechter om een veroordeling moet worden gevraagd. Wanneer geen sprake is van (bewijsbare) strafbare feiten wordt de melding voorgelegd aan een intern ambtelijke commissie die tot taak krijgt te adviseren omtrent de wijze waarop de melding dient ts worden afgedaan. Deze commissie, onder voorzitterschap van de wethouder die belast is met het beleid ten aanzien van etnische groepen, zal naast de betrokken ambtelijke medewerkersvan het meldpunt voorts bestaan uit het hoofd van de afdeling Kabinet en Algemene Zaken en het hoofd van de afdeling Welzijn alsmede een vertegenwoordiger van de gemeen tepolitie. Door middel van deze samenstelling worden korte behande- lingslijnen gewaarborgd tussen het meldpunt, het opsporingsapparaat en het openbaar ministerie. In voorkomende gevallen zal de melder de weg gewezen moezen worden naar bestaande klachtenprocedures en zal betrokkene zo nodig worder. bijgestaan om een ingang te vinden in dergelijke procedures. In alle andere gevallen zal door de ambtelijke commissie worden nage gaan op welke wijze de betreffende klacht of melding het beste kan worden behandeld. De commissie zal zo nodig over de afdoening ervan advies uitbrengen aan het college van B en W. Van deze bevindingen c.q. van het advies danwel van het feit dat de Officier van Justitie de zaak ter behandeling is voorgelegd wordt de melder schriftelijk in kennis gesteld. - 5 - 5.4. Signaleringsfunctie van de commissie. Eenvoudige meldingen zullen naar verwachting direct kunnen worden afgedaan door de behandelende ambtenaar. Behandeling binnen de hiervoor bedoelde ambtelijke commissie kan dan, mede gelet op de gewenste snelheid van afdoening, achterwege blijven. Om deze commissie in staat te stellen de in het voorgaande genoemde signa leringsfunctie van het meldpunt vorm te geven, zullen de leden van deze commissie, door toezending van een copie van het desbetreffende formulier, in kennis worden gesteld van elke melding die gedaan wordt en van de bevindingen van de politie inzake gesignaleerde strafbare fei en indien mogelijk van de afdoening van de klacht. Cp deze wijze beschikt de commissie over het materiaal op basis waarvan - tenminste 1x per jaar - een evaluatief verslag aan het college kan worden uitgebracht dat inzicht verschaft in de aard en vorm van de geregistreerde meldingen van racistische discriminatie. 5-5. Praktische consequentie. Door onderbrenging van het meldpunt op de afdeling Welzijn kan het ingebruik nemen van de voorziening zonder noemenswaardige organisatoris< veranderingen en uitgaven worden gerealiseerd. Het personeel dat aan het meldpunt zal zijn verbonden, behoeft daarvoor niet afzonderlijk te worden aangesteld, daar gebruik gemaakt kan worden van het in dienst zijnde ambtelijke personeel. De apparaatskosten, met name telefoonkosten, kunnen worden gedekt ten laste van de daarvoor bestemde begrotingsposten. Als tegemoetkoming in de bestuurskosten die ge maakt worden in het kader van het gemeentelijke minderhedenbeleid waartoe bovenbedoelde kosten gerekend kunnen worden, wordt jaarlijks een rijksbij drage ontvangen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. 6. Tenslotte Wij merken nog op, dat het onderhavige voorstel is besproKen in de Com missie voor Bestuurlijke Aangelegenheden. Resumerend stellen wij U voor in te stemmen met ons voornemen om over te gaan tot het instellen van een telefonisch meldpunt voor racistische discriminatie overeenkomstig vorenbedoelde opzet en uitvoering. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, mrG.J. te Loo Burgemeester. mrW.J.G. Reumer Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 372