Het bureau T.G. verwacht, dat met de totale realisatie van hun aanbe velingen een capaciteitsbeslag van circa 1 manjaar ten aanzien van de organisatie-adviesfunctie nodig zal zijn. Gelet op de overschrijding van de tijdsbesteding door het bureau T.G., het feit dat nog veel nader onderzoek in de R.O.-sector als geheel no dig zal zijn en in principe in verband met de continuïteit een derge lijk onderzoek over meerdere personen gespreid moet worden, menen wij dat het reëel is om uit te gaan van een capaciteitsbeslag van circa 1,5 a 2 manjaren. Te meer daar in de praktijk blijkt, dat het over het algemeen eenvoudiger is nieuwe strukturen te schetsen dan deze te realised Het aan het bureau T.G. uitbesteden van de verdere uitwerking van het organisatie-onderzoek zal relatief hoge extra kosten met zich mee brengen. Hier komt bij, dat de twee onderzoekers, die voor het bureau T.G. het onderzoek bij de D.S.O. hebben uitgevoerd, ondertussen het bureau T.G. hebben verlaten, waardoor er voor wat betreft het onder havige onderzoek sprake is van discontinuïteit. Een en ander overwegende menen wij dan ook, dat gekozen moet worden voor een interne begeleiding van het onderzoek. Het besluit de verdere werkzaamheden met betrekking tot het onderzoek intern te laten verrichten houdt in, dat het bureau Organisatie en Auto matisering van de afdeling E.B.O. moet worden versterkt door het aan trekken van een ervaren organisatie-adviseur (extra jaarlasten circa 87.000, Gelet op het continue proces van organisatie-veranderingen in het ge meentelijk apparaat kan er van worden uitgegaan, dat er na afloop van dit onderzoek een voldoende werkpakket op het gebied van het organi satie-advieswerk zal zijn. Wij stellen U voor, akkoord te gaan met de verdere uitvoering van het organisatie-onderzoek zoals hiervoor beschreven. VI.Personeelsbeleid Het aanvaarden van onze voorstellen zal ingrijpende gevolgen hebben voor het personeel van zowel de D.S.O. als het B.M.T. Uitgangspunt bij ons handelen zal zijn dat er - overeenkomstig het gestelde in het Collegeprogram 1982-1986 - geen sprake zal zijn van onvrijwillige ontslagen. Daarnaast is uiteraard de Leidraad bij Organisatieveranderingen van toepassing. Deze heeft voor u ter inzage gelegen bij gelegenheid van een wijziging van het Algemeen Ambtenarenreglement in uw vergadering van A juni 1984 en geeft onder andere aan dat het personeel c.q. de medezeggenschapscommissies bij de invoering van de organisatie-veran dering moeten worden betrokken. In het plan van aanpak zullen nog na dere afspraken worden gemaakt over de wijze waarop zij worden betrokken bij het onderzoek. Deze raadsbrief moet worden beschouwd als een voorstel om te besluiten tot invoering van de organisatieverandering. Dit betekent dat duidelijk heid dient te worden gegeven met betrekking tot: - de aard en omvang van de sociale, organisatorische en rechtspositionele gevolgen - de maatregelen om deze gevolgen op te vangen, alsmede het hieraan ten grondslag liggende beleid; - de begeleiding die nodig is bij de uitvoering van deze maatregelen. Hoewel het op basis van de rapportage van het bureau T.G. niet moge lijk is (alle) funkties te benoemen die wijziging zullen ondergaan of moeten verdwijnen - dit zal pas tijdens de invoeringsfase concreet kunnen worden ingevuld - geven de in voorgaande hoofdstukken verwoor de voorstellen wel inzicht in de aard en omvang van de gevolgen van een besluit om over te gaan tot invoering van de reorganisatie. Ook de maatregelen om deze gevolgen op te vangen zullen pas ingevuld kunnen worden als het duidelijk is om welke concrete funkties en per sonen het gaat. Het beleid dat ten grondslag ligt aan de maatregelen is thans uiteraard wel bekend. Naast de eerdergenoemde garantie van geen gedwongen ontslagen en een daardoor noodzakelijk geworden aktief herplaatsingsbeieid zijn de algemene uitgangspunten vastgelegd in: - het Collegeprogram 1982-1986, met name waar gesproken wordt over de vergroting van de invloed van ambtenaren op hun eigen werksituaties - de nota Personeelsbeleid; - de Leidraad bij Organisatieveranderingen; - diverse andere regelingen en verordeningen (bijvoorbeeld de inspraak van ambtenaren bij de benoeming van leidinggevenden) De begeleiding die nodig is bij de invoering van de organisatieveran dering zal naast de afdeling E.B.O. worden geboden door het Sociaal Medisch Team (een samenwerkingsverband tussen de bedrijfsarts, de bedrijfsmaatschappelijk werkster en de betreffende sektor personeels- funktionaris van de afdeling Personeelszaken) en de afdeling Perso neelszaken. Zoals gemeld zal in het plan van aanpak met betrekking tot de invoe ring van de organisatieverandering een en ander nader worden aangege ven Tenslotte zij het volgende nog vermeld. In verband met het organisa tie-onderzoek zijn met name bij de D.S.O. de afgelopen periode een aantal vacatures aangehouden c.q. op tijdelijke basis vervuld ten einde de flexibiliteit binnen de personele formatie bij de D.S.O. zo optimaal mogelijk te waarborgen gedurende het onderzoek van het bu reau T.G. Een deel van deze vacatures kan betrekking hebben op de personele bezuinigingen, die door het bureau T.G. worden voorgesteld. Een ander deel heeft vermoedelijk niet een direkte relatie met ge noemde voorstellen van het bureau T.G.. Wij zullen nader bekijken of - teneinde een goede voortgang van de werkzaamheden bij de D.S.O. te waarborgen - het, vooruitlopend op de resultaten van het nader onder zoek als bedoeld in hoofdstuk 5 van rapport fase 6, aanbeveling ver dient reeds op korte termijn met name de laatst genoemde vacatures struktureel in te vullen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 37