-2- 4. Het opofferen van een deel van het unieke bedrijf voor het fietspad is in strijd met de doelstellingen van de provincie van 1975. 5. De gevolgde procedure (art. 19 WRO) is niet juist, omdat van een spoed eisend karakter geen sprake is. B. J. Cuperus c.s. en P. Brouwer voeren tegen het raadsbesluit het volgende aan 1 Aan de aanleg van een veekerend hek kleven bezwaren, aangezien het on- kruidbevorderend en onderhoudsbehoeftig is. 2. Gelet op de mogelijke alternatieven is er geen noodzaak het fietspad door de eigen landerijen aan te leggen. De aanleg van een fiets- en voet gangerstunnel onder de Zuidtangent ter plaatse van de Pypsterbuorren vormt de mogelijkheid het langzame verkeer richting Leeuwarden te laten gaar: via bestaande routes. De oude Middelzeedijk wordt hiermee behouden. Het is derhalve dan niet nodig de Ljochtewei te verharden en een dure overweg in de spoorlijn richting Sneek aan te leggen. 3. Het door de heer Bongers genoemde alternatief (zie A 2 en 3) wordt onder schreven C. De Vereniging Dorpsbelang Boksum voert tegen het raadsbesluit het volgen de aan: 1zie B 2 2. De gemeente Leeuwarden dient de kosten van de tunnel onder de Pypsterbuor ren voor zijn rekening te nemen, gelet op het uitsluitend belang van de gemeente Leeuwarden. III. Reactie van Burgemeester en Wethouders. Bij schrijven van 17 april 1985 hebben Burgemeester en Wethouders op de be zwaarschriften gereageerd. Hun reactie luidt, samengevat als volgt: - Met de gemeente Menaldumadeel is uitvoerig gesproken over het tracé van het fietspad. Daarbij is komen vast te staan, dat een tunnel bij de Pypsterbuorren niet voor subsidie in aanmerking komt, en dat het voor de gemeente Menaldumadeel financieel niet haalbaar is een tunnel op gezamen lijke kosten aan te leggen. - Het bleek onvermijdelijk een deel van het fietspad te traceren over het bedrijf van de familie Cuperus. Gelet op het specifieke karakter van dat bedrijf is het ruimtebeslag tot een minimum van 1/3 ha beperkt. In ver band hiermee is gekozen voor een veekerend hek i.p.v. een sloot. De negatieve kanten van het hek moeten op de koop toe worden genomen. - In verband met het probleem van gelijkvloerse kruisingen tussen het fiets pad en de Zuidtangent (met als gevolg een grote verkeersonveiligheid) en op de grote financiële consequenties van het aanbrengen van ongelijk vloerse kruisingen, is gekozen voor het tracé zoals in het raadsvoorstel -3- omschreven. Mede daarom is het oorspronkelijke tracé naar het westen ver schoven. Aansluiting op het fietspad Roordahuizum-Boksumerdam (langs de Zwette) is niet opportuun, omdat het fietspad langs de Zuidtangent een woon-werkver- keerkarakter heeft en eerstgenoemd pad een toeristisch karakter. Aan sluiting en samenvoeging zouden ook tot gevolg hebben dat de Boksumerzool moet worden gekruist. De fietsbrug zal voldoende hoog moeten zijn, het geen echter de onderdoorgang van de Zuidtangent zal bemoeilijken. Met de bouw van een brug over de Zwette is geen rekening gehouden. Ook zou het fietspad de verbindingsweg naar het industrieterrein moeten kruisen, omdat de zandbaan voor het fietspad al aan de noordzijde van de verbindingsweg en de Zuidtangent is aangelegd. Het is niet zo, dat de gemeente Leeuwarden de kosten van een tunnel onder de Pypsterbuorren exclusief zou moeten dragen. Er is geen subsidie mogelijk en de gemeente Menaldumadeel (die toch ook een belang heeft) kan niet bij dragen Het aanleggen van een fietstunnel kan niet los worden gezien van de verbe tering van de Ljochtewei en de spoorwegovergang daarin. Het aanleggen van de fietstunnel alleen zou slechts tot doel hebben, dat men bij de Pypster buorren niet behoeft om te rijden. Volstaan kan worden met het enigszins omrijden via de parallelweg. De bezwaren dienen ongegrond te worden verklaard. V Ter inzagelegging van de stukken en hoorzitting. e op de zaak betrekking hebbende stukken hebben van 15 tot en met 19 april 985 ter gemeentesecretarie ter inzage gelegen. Bezwaarden hebben kennisgedra- ;en van de stukken. Bezwaarden en de vertegenwoordiger van Burgemeester enWet- ïouders zijn in de gelegenheid gesteld hun standpunten nader toe te lichten.in en hoorzitting van de Raadsadviescommissie voor de beroep- en bezwaarschriften op donderdag 2 mei 1985 om 16.00 uur in het Stadhuis. Door de aanwezige bezwaar den werd nogmaals de nadruk gelegd op het unieke karakter van het bedrijf van de ara. Cuperus, het bestaan van verschillende redelijke alternatieven, het belang van een tunnel in de Pypsterbuorren en de verkeersonveiligheid van de parallel weg. Van de kant van Burgemeester en Wethouders werd nog gewezen op het ontbre ken van een materieel belang voor de Vereniging Dorpsbelang m.b.t. de aanleg van een fietspad over het land van de fam. Cuperus. De afsluiting van de Pyp-- sterbuorren wordt onderworpen aan een procedure ingevolge de Wegenwet. Indien de Raad van Menaldumadeel besloten zou hebben (quod non) in de bouw van een tun nel in de Pypsterbuorren financieel bij te dragen, zouden Burgemeester en Wet-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 455