-2-
4. Het opofferen van een deel van het unieke bedrijf voor het fietspad is
in strijd met de doelstellingen van de provincie van 1975.
5. De gevolgde procedure (art. 19 WRO) is niet juist, omdat van een spoed
eisend karakter geen sprake is.
B. J. Cuperus c.s. en P. Brouwer voeren tegen het raadsbesluit het volgende aan
1 Aan de aanleg van een veekerend hek kleven bezwaren, aangezien het on-
kruidbevorderend en onderhoudsbehoeftig is.
2. Gelet op de mogelijke alternatieven is er geen noodzaak het fietspad
door de eigen landerijen aan te leggen. De aanleg van een fiets- en voet
gangerstunnel onder de Zuidtangent ter plaatse van de Pypsterbuorren
vormt de mogelijkheid het langzame verkeer richting Leeuwarden te laten gaar:
via bestaande routes. De oude Middelzeedijk wordt hiermee behouden. Het
is derhalve dan niet nodig de Ljochtewei te verharden en een dure overweg
in de spoorlijn richting Sneek aan te leggen.
3. Het door de heer Bongers genoemde alternatief (zie A 2 en 3) wordt onder
schreven
C. De Vereniging Dorpsbelang Boksum voert tegen het raadsbesluit het volgen
de aan:
1zie B 2
2. De gemeente Leeuwarden dient de kosten van de tunnel onder de Pypsterbuor
ren voor zijn rekening te nemen, gelet op het uitsluitend belang van de
gemeente Leeuwarden.
III. Reactie van Burgemeester en Wethouders.
Bij schrijven van 17 april 1985 hebben Burgemeester en Wethouders op de be
zwaarschriften gereageerd.
Hun reactie luidt, samengevat als volgt:
- Met de gemeente Menaldumadeel is uitvoerig gesproken over het tracé
van het fietspad. Daarbij is komen vast te staan, dat een tunnel bij de
Pypsterbuorren niet voor subsidie in aanmerking komt, en dat het voor de
gemeente Menaldumadeel financieel niet haalbaar is een tunnel op gezamen
lijke kosten aan te leggen.
- Het bleek onvermijdelijk een deel van het fietspad te traceren over het
bedrijf van de familie Cuperus. Gelet op het specifieke karakter van dat
bedrijf is het ruimtebeslag tot een minimum van 1/3 ha beperkt. In ver
band hiermee is gekozen voor een veekerend hek i.p.v. een sloot. De
negatieve kanten van het hek moeten op de koop toe worden genomen.
- In verband met het probleem van gelijkvloerse kruisingen tussen het fiets
pad en de Zuidtangent (met als gevolg een grote verkeersonveiligheid)
en op de grote financiële consequenties van het aanbrengen van ongelijk
vloerse kruisingen, is gekozen voor het tracé zoals in het raadsvoorstel
-3-
omschreven. Mede daarom is het oorspronkelijke tracé naar het westen ver
schoven. Aansluiting op het fietspad Roordahuizum-Boksumerdam (langs de Zwette)
is niet opportuun, omdat het fietspad langs de Zuidtangent een woon-werkver-
keerkarakter heeft en eerstgenoemd pad een toeristisch karakter. Aan
sluiting en samenvoeging zouden ook tot gevolg hebben dat de Boksumerzool
moet worden gekruist. De fietsbrug zal voldoende hoog moeten zijn, het
geen echter de onderdoorgang van de Zuidtangent zal bemoeilijken. Met de
bouw van een brug over de Zwette is geen rekening gehouden. Ook zou het
fietspad de verbindingsweg naar het industrieterrein moeten kruisen, omdat
de zandbaan voor het fietspad al aan de noordzijde van de verbindingsweg
en de Zuidtangent is aangelegd.
Het is niet zo, dat de gemeente Leeuwarden de kosten van een tunnel onder
de Pypsterbuorren exclusief zou moeten dragen. Er is geen subsidie mogelijk
en de gemeente Menaldumadeel (die toch ook een belang heeft) kan niet bij
dragen
Het aanleggen van een fietstunnel kan niet los worden gezien van de verbe
tering van de Ljochtewei en de spoorwegovergang daarin. Het aanleggen van
de fietstunnel alleen zou slechts tot doel hebben, dat men bij de Pypster
buorren niet behoeft om te rijden. Volstaan kan worden met het enigszins
omrijden via de parallelweg.
De bezwaren dienen ongegrond te worden verklaard.
V Ter inzagelegging van de stukken en hoorzitting.
e op de zaak betrekking hebbende stukken hebben van 15 tot en met 19 april
985 ter gemeentesecretarie ter inzage gelegen. Bezwaarden hebben kennisgedra-
;en van de stukken. Bezwaarden en de vertegenwoordiger van Burgemeester enWet-
ïouders zijn in de gelegenheid gesteld hun standpunten nader toe te lichten.in
en hoorzitting van de Raadsadviescommissie voor de beroep- en bezwaarschriften
op donderdag 2 mei 1985 om 16.00 uur in het Stadhuis. Door de aanwezige bezwaar
den werd nogmaals de nadruk gelegd op het unieke karakter van het bedrijf van de
ara. Cuperus, het bestaan van verschillende redelijke alternatieven, het belang
van een tunnel in de Pypsterbuorren en de verkeersonveiligheid van de parallel
weg. Van de kant van Burgemeester en Wethouders werd nog gewezen op het ontbre
ken van een materieel belang voor de Vereniging Dorpsbelang m.b.t. de aanleg
van een fietspad over het land van de fam. Cuperus. De afsluiting van de Pyp--
sterbuorren wordt onderworpen aan een procedure ingevolge de Wegenwet. Indien
de Raad van Menaldumadeel besloten zou hebben (quod non) in de bouw van een tun
nel in de Pypsterbuorren financieel bij te dragen, zouden Burgemeester en Wet-