Tarief; Met de werkzaamheden inzake het verlenen van gemeentegaranties zijn twee vaste medewerkers belast. De kosten (inclusief overhead) bedragen daarvan rond 125.000, 3/4 deel van deze kosten hebben betrekking op de gemeentegaranties voor bestaande woningen. Dit houdt in, dat bij een 100$ kostendekking rond 93.000,— moet wor- den opgebracht aan leges. In het kader van de Herwaardering 1984-1988 is echter besloten in eerste instantie de kosten, verband houdende met de uitbreidingswerk- zaamheden (o.a. extra personeel) te dekken. Deze bedragen rond 60.000,(65$ kostendekking). Het aantal gemeentegaranties bedraagt gemiddeld 465, waaruit resulteert een tarief van rond 130,per aanvraag. Wij stellen voor aldus te besluiten. Daarnaast achten wij het gewenst een tarief te heffen voor een wijzi ging van een garantiebesluit Aangezien de aan een wijziging verbonden administratieve dienst aanmer kelijk geringer is, stellen wij U voor hiervoor een tarief van 50,— vast te stellen. In gevallen tenslotte, waarin het verzoek om gemeentegarantie of wijzi ging van een garantiebesluit wordt afgewezen, zou een restitutie van 50$ van de verschuldigde leges redelijk zijn. (Zie artikel II ontwerp-wijzigingsbesluit) De te ramen opbrengst kan gesteld worden op plm. 65.000, b£emeenteg_arantie_voor andere_geldleningen Het gaat hier om het garanderen van geldleningen van sterk uiteenlo pende grootte aan diverse verenigingen en stichtingen. In totaal worden plm. 15 garanties per jaar verstrekt. De duur van de behandeling van geldleningen tot plm. 1.000.000, verschilt van geval tot geval sterk. Er is daarbij geen relatie te leg gen tussen de grootte van de te garanderen geldlening en de daaraan verbonden werkzaamheden. Voor het garanderen van grote geldleningen, te rekenen vanaf 1.000.000,ter uitvoering van grote projecten, bijvoorbeeld recen telijk de garantie voor een geldlening van het Medisch Centrum Leeuwir- den, is wel een dergelijke relatie aan te geven. Het afwikkelen van deze garantieaanvragen neemt veel tijd in beslag en rechtvaardigt een legesheffing, welke daarmee in overeenstemming is. Bij de vaststelling van de tarieven dient naar onze mening gekozen ta worden voor een opbouw, waarbij voor geldleningen tot 1.000.000,— een vast gemiddeld tarief wordt vastgesteld en voor geldleningen bovan 1.000.000,— het vaste tarief wordt vermeerderd met een promillage per 100.000, Wel dient naar onze mening een maximum legesbedrag vastgesteld te wor den. Wij denken hierbij aan een bedrag van 5.000, - 3 - Hoogte van het tarief: De hiervoor vermelde tarieven voor het garanderen van geldleningen voor wonigen zijn naar onze mening ook voor "andere geldleningen" redelijk. Het verdient naar onze mening de voorkeur deze tarieven op de "andere geldleningen" tot 1.000.000,toe te passen. Voor geldleningen tot 10.000,zou een dergelijk tarief naar onze mening veel te hoog zijn. Voor deze geldleningen dient naar onze mening geen leges geheven te worden. Voor geldleningen van meer dan 1.000.000,stellen wij U voor het basisbedrag van 130,te verhogen met 1 0/00 voor elke volle 100.000,boven 1.000.000,met een maximum van 5.000, Voor een geldlening van 2.000.000,bijvoorbeeld wordt in deze opzet aan leges geheven 130,plus 1.000,is 1.130, In het kader van de Herwaardering 1984-1988 werd terzake van deze geld leningen uitgegaan van een opbrengst van 20.000, Op grond van bovenstaande tarieven is de te verwachten opbrengst even wel niet meer dan 4.000, ad. 2 Legesheffing voor kansspel- of behendigheidsautomaten. Ingevolge artikel 30 van de Wet op de kansspelen is het verboden zonder vergunning van de Burgemeester een speelautomaat of een ander mechanisch toestel te plaatsen. De gemeente Leeuwarden heeft in de legesverordening tot dusverre geen spe ciaal tarief opgenomen voor het afgeven van een dergelijke vergunning. Formeel is dit wel mogelijk. Tarieven Bij de vaststelling van de tarieven dient uitgegaan te worden van alle kosten verbonden aan het verstrekken van een vergunning. In verband met wijziging van de Wet op de kansspelen met betrekking tot speelautomaten, welke wijziging naar verwachting van het Ministerie van Justitie medio 1985 in werking treedt, is er een onderzoek gedaan naar deze kosten. Op grond hiervan wordt een maximum tarief van 75,a 100,per jaar per vergunning toelaatbaar geacht. Dit maximum tarief wordt als onderdeel van bovengenoemde wijziging bij Algemene Maatregel van Bestuur aan gemeenten voorgeschreven. Het voorgeschreven maximum tarief geldt voor het verlenen van een jaar lijkse vergunning. In veel gemeenten worden inderdaad jaarvergunningen verleend. In de gemeente Leeuwarden worden deze vergunningen evenwel voor onbepaalde tijd verleend. Er is voor wat betreft de controle op de naleving van deze vergunningen geen aanleiding aan dit beleid een einde te maken. Bovendien zou overgang naar vergunningen per jaar uitsluitend gevolgen kunnen hebben voor nieuw te verlenen vergunningen. Dit zijn er ongeveer 30 per jaar. - 2 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 48