- 6 - K. Bezwaren tegen de gemengde bestemming van panden langs de Groninger- "straatweg, haaks parkeren in de Veestraat en afsluiting van de Vee-~ straat De bezwaren tegen bovenvermelde onderdelen spitsen zich met name toe op de verkeers- en parkeersituatie langs de GroningerstraatwegDe zich ter plaatse manifesterende parkeerproblematiek wordt veroorzaakt door een aantal verkeersaantrekkende funkties tussen de Bleeklaan en Veestraat een benzineverkooppunt de aanwezigheid van bushaltes en het kruispunt Bleeklaan-GroningerstraatwegDit brengt mee dat langs dit deel van de Groningerstraatweg niet geparkeerd kan worden. Niette min vindt het parkeren, hetzij op eigen erf, hetzij nabij de Veestraat plaats waarbij tevens het fietspad moet worden gekruist c.q. bereden Vóór de afsluiting van de Veestraat vond hierin een deel van het par keren plaats. Teneinde sluipverkeer door de Veestraat te voorkomen, zulks ter omzeiling van de verkeerslichteninstallatie op evengenoemd kruispunt, bleek het noodzakelijk om de aansluiting met de Groninger straatweg ongedaan te maken. Niettemin zullen de geprojecteerde par keerplaatsen aan de zuidzijde van de Veestraat - noodzakelijk ter verlichting van de reële parkeerdruk - vanaf de Groningerstraatweg bereikbaar moeten blijven, hetgeen impliceert, dat de Veestraat niet door middel van het doortrekken van de middenberm van de Groninger straatweg kan worden afgesloten. Een dergelijke opening blijft ook nodig ten behoeve van bevoorradingsdoeleinden. Om verlichting te bren gen in de parkeersituatie langs de Groningerstraatweg tussen Bleeklaan en Veestraat is onderzocht in hoeverre een eventuele verplaatsing van het busperron of het creëren van een parallelweg hierin verbetering zouden kunnen brengen. Met betrekking tot het eerste onderdeel merken wij op, dat er aan de Bleeklaan geen ruimte beschikbaar is voor het aantal bussen dat alsdan tegelijkertijd aldaar zou moeten halteren, zodat dit geen reëel alternatief vormt. Verschuiving in noordelijke richting is evenmin zinvol, omdat hierdoor bestaande parkeerruimte zou moeten worden opgeofferd. Voorts zijn wij tot de conclusie geko men, dat de aanleg van een parallelweg in verhouding tot het daarmee te dienen belang geen veilige noch effectieve oplossing biedt. Dit betekent dat wij voorstellen af te zien van de verwerving van de hie - voor benodigde gronden en de desbetreffende gronden te bestemmen zoa.s aangegeven op de gewijzigde plankaart, welke ter inzage is gelegd. Om ongewenst parkeren ter hoogte van de percelen Groningerstraatweg 24 en 26 te voorkomen zal volstaan kunnen worden met het nemen van fysieke maatregelen. Voorts zal van een effectief toezicht op het eventueel fout parkeren langs dit deel van de Groningerstraatweg een regulerende werking moeten uitgaan. Een en ander betekent dat de hui dige situatie wordt gecontinueerd. Wij attenderen erop dat de desbetreffende panden aan de Groningerstriat- weg van oudsher grotendeels een gecombineerde bestemming hebben geke d. Met het oog op de aard en inrichting van deze panden en met het oog p het creëren van de nodige flexibiliteit in de bestemmingen menen wij dat er geen dringende reden is om de gemengde bebouwing langs een deel van de Groningerstraatweg te reduceren. Ten aanzien van de percelen Groningerstraatweg 10 en 14 merken wij oi, dat de toegelaten bedrijfsfunktie zich binnen de bestaande opstallen kan afspelen. In zoverre wordt geen beperking aangebracht in de ge bruiksmogelijkheden van een bestaand bedrijf. - 7 - Wat het haaks parkeren in de Veestraat betreftmenen wij dat het ontwerp ten aanzien van het pand Groningerstraatweg 28 betere laad- en losmogelijkheden biedt, terwijl ter plaatse van de toegangsdeur niet geparkeerd kan worden. Door het aanbrengen van vakken zal het parkeren beter gereguleerd worden dan de huidige methode laat zien. In de beoogde situatie heeft de eigenaar/gebruiker van het perceel Groningerstraatweg 28 gelijkwaardige parkeermogelijkheden voor zijn auto. Voor vrees voor wijkvreemd parkeergedrag bestaat ons inziens geen aanleiding. Ook behoeft een aan de zijde van de Groningerstraat weg gesitueerd fietsenrek niet te worden verwijderd. Ook aan die zij de resteert ruimte om goederen buiten te zetten. Voor verzakkingen en scheurvorming aan het pand als gevolg van het parkeren behoeft niet te worden gevreesd. Ook zullen de mogelijkheden om in de open lucht te recreëren niet geheel verloren gaan. Hiervoor blijft na rea lisering van een parkeerplaats op eigen terrein nog ruimte beschik baar. Wij stellen U voor de bezwaren deels gegrond en deels ongegrond te verklaren. Onder mededeling, dat de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening over dit voorstel is gehoord, geven wij U in overweging: a. de binnengekomen bezwaren deels gegrond en deels ongegrond te ver klaren b. het bestemmingsplan "Cambuursterpad" vast te stellen in afwijking van het ontwerp dat ter visie heeft gelegen, een en ander conform het hierbij gaande concept-besluit. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, mr. G.J. te Loo Burgemeester. mr. W.J.G. Reumer Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 531