- 6 -
K. Bezwaren tegen de gemengde bestemming van panden langs de Groninger-
"straatweg, haaks parkeren in de Veestraat en afsluiting van de Vee-~
straat
De bezwaren tegen bovenvermelde onderdelen spitsen zich met name toe
op de verkeers- en parkeersituatie langs de GroningerstraatwegDe
zich ter plaatse manifesterende parkeerproblematiek wordt veroorzaakt
door een aantal verkeersaantrekkende funkties tussen de Bleeklaan en
Veestraat een benzineverkooppunt de aanwezigheid van bushaltes en
het kruispunt Bleeklaan-GroningerstraatwegDit brengt mee dat langs
dit deel van de Groningerstraatweg niet geparkeerd kan worden. Niette
min vindt het parkeren, hetzij op eigen erf, hetzij nabij de Veestraat
plaats waarbij tevens het fietspad moet worden gekruist c.q. bereden
Vóór de afsluiting van de Veestraat vond hierin een deel van het par
keren plaats. Teneinde sluipverkeer door de Veestraat te voorkomen,
zulks ter omzeiling van de verkeerslichteninstallatie op evengenoemd
kruispunt, bleek het noodzakelijk om de aansluiting met de Groninger
straatweg ongedaan te maken. Niettemin zullen de geprojecteerde par
keerplaatsen aan de zuidzijde van de Veestraat - noodzakelijk ter
verlichting van de reële parkeerdruk - vanaf de Groningerstraatweg
bereikbaar moeten blijven, hetgeen impliceert, dat de Veestraat niet
door middel van het doortrekken van de middenberm van de Groninger
straatweg kan worden afgesloten. Een dergelijke opening blijft ook
nodig ten behoeve van bevoorradingsdoeleinden. Om verlichting te bren
gen in de parkeersituatie langs de Groningerstraatweg tussen Bleeklaan
en Veestraat is onderzocht in hoeverre een eventuele verplaatsing van
het busperron of het creëren van een parallelweg hierin verbetering
zouden kunnen brengen. Met betrekking tot het eerste onderdeel merken
wij op, dat er aan de Bleeklaan geen ruimte beschikbaar is voor het
aantal bussen dat alsdan tegelijkertijd aldaar zou moeten halteren,
zodat dit geen reëel alternatief vormt. Verschuiving in noordelijke
richting is evenmin zinvol, omdat hierdoor bestaande parkeerruimte
zou moeten worden opgeofferd. Voorts zijn wij tot de conclusie geko
men, dat de aanleg van een parallelweg in verhouding tot het daarmee
te dienen belang geen veilige noch effectieve oplossing biedt. Dit
betekent dat wij voorstellen af te zien van de verwerving van de hie -
voor benodigde gronden en de desbetreffende gronden te bestemmen zoa.s
aangegeven op de gewijzigde plankaart, welke ter inzage is gelegd.
Om ongewenst parkeren ter hoogte van de percelen Groningerstraatweg
24 en 26 te voorkomen zal volstaan kunnen worden met het nemen van
fysieke maatregelen. Voorts zal van een effectief toezicht op het
eventueel fout parkeren langs dit deel van de Groningerstraatweg een
regulerende werking moeten uitgaan. Een en ander betekent dat de hui
dige situatie wordt gecontinueerd.
Wij attenderen erop dat de desbetreffende panden aan de Groningerstriat-
weg van oudsher grotendeels een gecombineerde bestemming hebben geke d.
Met het oog op de aard en inrichting van deze panden en met het oog p
het creëren van de nodige flexibiliteit in de bestemmingen menen wij
dat er geen dringende reden is om de gemengde bebouwing langs een deel
van de Groningerstraatweg te reduceren.
Ten aanzien van de percelen Groningerstraatweg 10 en 14 merken wij oi,
dat de toegelaten bedrijfsfunktie zich binnen de bestaande opstallen
kan afspelen. In zoverre wordt geen beperking aangebracht in de ge
bruiksmogelijkheden van een bestaand bedrijf.
- 7 -
Wat het haaks parkeren in de Veestraat betreftmenen wij dat het
ontwerp ten aanzien van het pand Groningerstraatweg 28 betere laad-
en losmogelijkheden biedt, terwijl ter plaatse van de toegangsdeur
niet geparkeerd kan worden. Door het aanbrengen van vakken zal het
parkeren beter gereguleerd worden dan de huidige methode laat zien.
In de beoogde situatie heeft de eigenaar/gebruiker van het perceel
Groningerstraatweg 28 gelijkwaardige parkeermogelijkheden voor zijn
auto. Voor vrees voor wijkvreemd parkeergedrag bestaat ons inziens
geen aanleiding. Ook behoeft een aan de zijde van de Groningerstraat
weg gesitueerd fietsenrek niet te worden verwijderd. Ook aan die zij
de resteert ruimte om goederen buiten te zetten. Voor verzakkingen
en scheurvorming aan het pand als gevolg van het parkeren behoeft
niet te worden gevreesd. Ook zullen de mogelijkheden om in de open
lucht te recreëren niet geheel verloren gaan. Hiervoor blijft na rea
lisering van een parkeerplaats op eigen terrein nog ruimte beschik
baar. Wij stellen U voor de bezwaren deels gegrond en deels ongegrond
te verklaren.
Onder mededeling, dat de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening over dit
voorstel is gehoord, geven wij U in overweging:
a. de binnengekomen bezwaren deels gegrond en deels ongegrond te ver
klaren
b. het bestemmingsplan "Cambuursterpad" vast te stellen in afwijking
van het ontwerp dat ter visie heeft gelegen, een en ander conform
het hierbij gaande concept-besluit.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
mr. G.J. te Loo Burgemeester.
mr. W.J.G. Reumer Secretaris.