Vaststellen van het tracé van de Oostergoweg. Bijlage nr. 122 Leeuwarden, 11 april 19^5 Aan de Gemeenteraad. IInleiding In een aantal raadsbesluiten hebt U in het verleden het tracé van de Oostergoweg vastgesteld. Voor het gedeelte vanaf de Aldlansdyk tot aan de spoorlijn Leeuwarden - Groningen heeft dit plaatsgevonden door de vaststelling van de bestemmingsplannen Huizum-BadwegHuizum-Bornia en Huizum-SixmaHet gedeelte vanaf de spoorlijn tot aan het Zuiderplein is vastgesteld bij het raadsbesluit tot vaststelling van het Verkeers- structuur- en Uitwerkingsplan. De uitwerking van laatstgenoemd tracége deelte diende plaats te vinden op basis van een bij het raadsbesluit be horende tekening archiefnr. 34-66-25, waarin onder meer was voorzien in een ongelijkvloerse kruising met de spoorlijn. Bij de opstelling van het ISR.-uitvoeringsrapport voor het gebied Tul- penburg/Klanderijbuurt is voor dit gebied een stedebouwkundige uitwerking gemaakt op basis van in genoemde tekening aangegeven wegenstructuur. Hierbij bleek dat de vastgestelde wegenstructuur tot zodanige omvangrijke ruimtelijke en financiè'le consequenties leidt dat, na overleg in de Com missie voor de Ruimtelijke Ordening, is besloten te streven naar een kleinschaliger verkeersoplos sing voor het betreffende gebied, uitgaande van een gelijkvloerse kruising met de spoorlijn. Wij hebben daartoe een werkgroep ingesteld. De opdracht aan de werkgroep was alternatieven aan te dragen voor het tracégedeelte van de Oostergoweg vanaf de Potmarge tot aan het Zuiderplein. Het resultaat van de studie van de werkgroep is vastgelegd in het "Rapport Werkgroep Oostergoweg d.d. november 1983". Het rapport met bijlagen is ter inzage gelegd. II. Inhoud van het rapport Werkgroep Oostergoweg. Het rapport bevat, naast een inleiding, allereerst een analyse van de problematiek met betrekking tot de bereikbaarheid van de binnenstad van uit het zuiden en het oosten. Aansluitend hieraan wordt een opsomming, met een toelichtinggegeven van de randvoorwaarden en van een aantal stedebouwkundige en verkeerstechnische uitgangspunten. Op basis van een en ander is vervolgens in een 9-tal modellen een aantal principe-oplos singen aangegeven. Daarbij is uitgegaan van de gedachte dat niet alleen een oplossing ge vonden moet worden voor de aansluiting van de Oostergoweg op de binnen stad, maar ook voor die van de Willem Lodewijkstraat als bereikbaarheids route vanuit het oosten. Laatstgenoemde oplossing is gevonden in een nieuwe verbindingsweg tussen de Willem Lodewijkstraat en de Oostergoweg. Deze weg dient ter ontlasting van de aanwezige route Achter de Hoven - ZuidergrachtswalHierdoor is tevens een nieuwe oost-zuid verbinding ontstaan Vervolgens heeft een afweging van de 9 modellen plaatsgevonden op basis van stedebouwkundige, verkeerstechnische en akoestische aspecten, als mede uit een oogpunt van grondexploitatie. Voor een uitvoerige beschrij ving van zowel de modellen als de afweging verwijzen wij U kortheidshalve naar de bijlagen 1 tot en met 4 van het rapport. Een en ander heeft ertoe geleid dat twee modellen (in het rapport alter natieven genoemd) zijn overgebleven.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 65